Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Försäkring på kameran

Produkter
(logga in för att koppla)
Johan Okker skrev:
Eero

Du glömmer en annan viktig aspekt med Gefverts villkor. Nytt ersätts med nytt i fem* år.

*kan vara andra regler för digitalt

Det stämmer. Vad är det som gäller hos Folksam och IFF då? Observera att jag inte har en aning om någon av försäkringsbolagen huruvida de har vissa klausuler som frisäger dem från ansvar i vissa situationer. Någon som är insatt?

Eeros skrev:
Det stämmer. Vad är det som gäller hos Folksam och IFF då? Observera att jag inte har en aning om någon av försäkringsbolagen huruvida de har vissa klausuler som frisäger dem från ansvar i vissa situationer. Någon som är insatt?

Alla försäkringsbolag har ju sina villkor och aktsamhetskrav.

Kontakta respektive bolag och be att få försäkringsvillkor, ersättningsregler och framförallt värdeberäkningsregler hemskickade till dig så får du det svart på vitt.

Men om Folksams värderingsregler skall tillämpas enligt det material som finns på deras hemsida PDF
Se sid 72

Så verkar en digitalkamera* värderas som följer
<1 år : 100%
1 år : 60%
2 år : 40%
3+ år : 20%

*men det kanske är kompaktkameror?

Johan Okker skrev:

Så verkar en digitalkamera* värderas som följer
<1 år : 100%
1 år : 60%
2 år : 40%
3+ år : 20%

*men det kanske är kompaktkameror?
Visst är det deprimerande.

Jag gissar att det inte ser helt olika ut för de analoga delarna också.

Alltså får du av dina 80 000 ut ca 16 000 kr efter 5 år men premien är inte billigare.

Erik Schalin skrev:
Visst är det deprimerande.

Jag gissar att det inte ser helt olika ut för de analoga delarna också.

Alltså får du av dina 80 000 ut ca 16 000 kr efter 5 år men premien är inte billigare.

Inte alls deprimerande. Bara en fingervisning att det kan vara värt att läsa försäkringsvillkoren.

Gefvert ersätter ju analogt
-1 år : 100%
-2 år : 100%
-3 år : 100%
-4 år : 100%
-5 år : 100%
5+ år : Dagspris, likvärdig.

Ja Gefvert är bra men dyr.

Tips!
OM du förvarar utrustningen i ett kassaskåp så tala inte om det för Gefvert. Det blir dyrare då.

Erik Schalin skrev:
Ja Gefvert är bra men dyr.

Tips!
OM du förvarar utrustningen i ett kassaskåp så tala inte om det för Gefvert. Det blir dyrare då.

Jag vill minnas att du skrivit nåt sånt tidigare..
Jag förstår dock inte syftet med det eller varför det skulle bli dyrare?

IF there´s a graved dog...

På tal om gravade hundar skulle jag nog kolla upp IF´s försäkring både två gånger och lite mer ingående. Gäller försäkringen utanför huset/lägenheten som en riktig lösöreförsäkring ska göra? Låter det överraskande billigt så kanske man också får en överraskning när det är dag för payback time. Att de skulle vara mer än 50% billigare än de andra håller jag för föga troligt (om vi räknar med jämförbara produkter). IF har ju varit på tapeten tidigare bl.a. hos Sverker.

Re: IF there´s a graved dog...

Tonyeagle skrev:
På tal om gravade hundar skulle jag nog kolla upp IF´s försäkring både två gånger och lite mer ingående. Gäller försäkringen utanför huset/lägenheten som en riktig lösöreförsäkring ska göra? Låter det överraskande billigt så kanske man också får en överraskning när det är dag för payback time. Att de skulle vara mer än 50% billigare än de andra håller jag för föga troligt (om vi räknar med jämförbara produkter). IF har ju varit på tapeten tidigare bl.a. hos Sverker.

Enligt telefonisten jag pratade med, är det en allriskförsäkring som täcker oavsett hur eller var eller när (bara försäkringen är gällande förstås) skadan uppstått.

Johan Okker skrev:
Kontakta respektive bolag och be att få försäkringsvillkor, ersättningsregler och framförallt värdeberäkningsregler hemskickade till dig så får du det svart på vitt.

Tack för den råden, det ska jag absolut beställa från dem. IFF behövde kategorisera allt jag försäkrade, om det var en kamera eller det var ett objektiv. Vet inte om det var för att de hade olika värdeberäkningsregler för dessa.
Jag har tidigare haft IFF allriskförsäkring för lösöre, och har aldrig haft problem med att få ersättning för skadad lösöre. Numera har vi dock en "gratis" lösöresförsäkring via min frus fackförbund.

Angående Gefvert, de blir hälften så dyra om man är en yrkefotograf. Tyvärr är jag inte det. Är jag för företaget en dubbelt så dyr risk som amatörfotograf än som en yrkesfotograf :).

Senast ändrad:
Jag gjorde ett koll på hur värdet skrivs ned hos bolagen.

Folksam:..<1år.......100% i ersättning
.................>1år........60% i ersättning
.................>2år........50% i ersättning
osv, efter 5 år och framåt ligger ersättningen nerer på 20% av inköpsvärdet.

Gevert 0 till 5 år 100% av inköpsvärdet i ersättning. Vad som händer efter 5 år har jag inte fått reda på.

If har delat upp det på digitala och analoga kategorier.

Digitalt: (Innefattar i mitt fall en 20D) 100% i ersättning under de två första åren. Tredje året minskas ersättningen till 65% och sedan i ungefär samma takt som Folksams nedskrivning.

Analogt: 100% av marknadsvärdet i ersättning från inköpsdagen och framåt, oavsett hur lång tid som flytit, om det så är tio år eller mer. I mitt fall innefattar det min analoga systemkamera och alla mina objektiv. Om ni läst inlägget här ovan också med prisuppgifter, har ni sett att IF också har det suveränt billigaste
försäkringspremien.

If ersätter alltså 100% av marknadsvärdet. Man kan förledas att tro att där inte sker någon prisavdrag, men så är det abolut inte. Det går till så att IF kontaktar en kameraåterförsäljare för att höra vad utrustningen skulle kosta att skaffa idag. Den summan, minus självrisk på 1500kr är vad If sen ersätter.

Jag valde If. eftrsom försäkringspremien såg ut så här mellan företagen:
Gefvert 4674 kr/år

Folksam 2535 kr/år

IFF Försäkringar 679kr/år

Erik Schalin skrev:
Det måste jag kolla Eero, jag har redan If.

Det låter som en utopi, väldigt bra.

Egentligen är det inte så utopiskt om man jämför med "vanliga" allrisk-/drulleförsäkringar. Det normala är att de ersätter vilket lösöre som helst upp till 30 000kr och kostar 250-350kr/år.

Denna AllriskSpecial ersätter enbart i förväg specifierat kamerautrustning till ett värde av drygt 80 000kr, ock kostar 270kr/år (plus obligatorisk hemförsäksring på 400kr/år, sammanlagt drygt 670kr/år). Så jämfört med att den försäkrade egendomen i detta fall är begränsat till kamerautrustningen, så är risken vs. premien för försäkringsbolaget ganska väl kalkylerat, tror jag.

Hur de andra bolagen har så pass mycket dyrare försäkringar, kan jag inte förstå. De kostar ju mera att försäkra än en bil i samma prisklass. Ändå torde det inte alls vara lika stor risk med trafikolyckor och personskador m.fl. med en kamera som med en personbil.

Hur får du använda utrustningen då enligt IF?
Vilka aktsamhetskrav råder?

Någon hake måste det vara till det premiepriset.

Och det verkar vara aktsamhetskraven och ersättningsavdragen som är haken.

Egendomen får inte utsättas för uppenbar risk att skadas eller förloras. Och avdraget för ersättning är 50%.
länk

Senast ändrad:
Gevfert har ju sin målgrupp klar, proffsfotografer.

Jag har för mig att man inte får ngt efter 5år.
Efter 5 år är deras utrustning både utsliten och avskriven.

Erik Schalin skrev:
Gevfert har ju sin målgrupp klar, proffsfotografer.

Jag har för mig att man inte får ngt efter 5år.
Efter 5 år är deras utrustning både utsliten och avskriven.

!!Suck!!
har du öht läst något under Gefvert.se?

Efter 5 år eller vid beg utr är det ersättning till dagsvärde.
Vilket står ganska tydligt att läsa

Tja Johan 2 av 3 meningar är väl inte så dåligt... Och den mellersta har sin reservation. = 3 av 3. :)

Nej jag har inte läst på många år.
Gefvert har en bra och billig försäkring om man är beroende av utrustningen.

Men för mig som amatör är den alltför dyr.
Jag brukar aldrig köpa ngn utrustning som är yngre än 5 år. Vi får väl se om det håller den dagen man tvingas bli digital.

Eeros skrev:
Egentligen är det inte så utopiskt om man jämför med "vanliga" allrisk-/drulleförsäkringar. Det normala är att de ersätter vilket lösöre som helst upp till 30 000kr och kostar 250-350kr/år.
Jo men om man nu råkar ut för en olycka/stöld på semestern där allt försvinner/förstörs så får man bara upp till den summan.

Summan räcker inte till min familj om vi skall ut på skidsemester. Säg att du går ut på kvällen och stugan är länsad/nedbrunnen när du kommer åter.

30 000 täcker inte skidutrustningen.
Sedan kläder, Kamera, skor osv

ANNONS