Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Försäkring av kameran vid anställning

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Om jag använder min kamera både som anställd och som egenföretagare och det händer något med min kamera på min arbetsplats där jag är anställd. Hur fungerar det då med försäkringen som jag har genom mitt enskilda företag?

I arbetsuppgifterna är det både webdesign/grafisk formgivning och fotografering som gäller. Risken är att jag måste använda min egen utrustning när det gäller fotograferingen då arbetsgivaren inte har egen kamera. Vad ska jag tänka på när det gäller anställningsavtal? Upphovsrätt? Jag förstår att arbetsgivaren har rätt att använda bilderna fullt ut eftersom jag fotar på arbetstid. Vad bör jag skriva in i anställningsavtalet när det gäller den biten?

Jag funderar på att ta ett extrajobb som anställd och vill inte förhasta mig när det gäller anställningsavtalet.
Jag har naturligtvis kvar mitt egna företag.

Tack på förhand!
Bee

Hej, jag är i en liknande situation som dig och jag tycker det är rimligt att arbetsgivaren betalar eventuell självrisk om kameran skadas när du fotar som anställd.
När det gäller upphovsrätt när du fotar som anställd kan jag rekommendera att läsa punkt 9 om lag och rätt på SFF hemsida. Länk: http://www.sfoto.se/tio-fragor-om-lag-och-ratt

Det står mycket bra, som inte jag kände till t ex. Men hur du ska skriva in upphovsrätten i avtalet vet jag inte riktigt...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar