ANNONS
Annons

Försäkra Kameran. Mest Prisvärda lösningen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Da´Russian Stallion skrev:
Ska försökra kamera för runt 10'000kr. Vill inte betala grymma summor.
Börja med att kontrollera vad hemförsäkringen täcker och om det finns några tillägg du kan göra för att få den att täcka lite mer om det behövs.

Tänker man sig att du blir rånad på kameran så är 10000 vanligtvis inte något som helst problem. Om du däremot kompletterar huset med en glugg för 10000 och kanske har andra värden med dig i form av pengar och tillbehör så kan man kanske tänka sig att det kan vara läge att lyfta ut den i en kameraförsäkring (inte gratis, men det är ju inte ny utrustning heller).

Re: Re: Försäkra Kameran. Mest Prisvärda lösningen?

fhe skrev:
Börja med att kontrollera vad hemförsäkringen täcker och om det finns några tillägg du kan göra för att få den att täcka lite mer om det behövs.

Tänker man sig att du blir rånad på kameran så är 10000 vanligtvis inte något som helst problem. Om du däremot kompletterar huset med en glugg för 10000 och kanske har andra värden med dig i form av pengar och tillbehör så kan man kanske tänka sig att det kan vara läge att lyfta ut den i en kameraförsäkring (inte gratis, men det är ju inte ny utrustning heller).

Vilka kameraförsäkringar finns det då? Och vilken är bäst?

Hemförsäkringen... perfekt! Nåt mer prisvärt finns inte.

Se bara till så den täcker för ett visst belopp av lösöre. I ditt fall är det nog inga problem, men när man har utrustning för flera hundra tusen så kan det vara en bra idé att höja försäkringen för lösöre lite.

Du kan även lägga till "drulleförsäkring" som täcker alla möjliga olyckor med kameran.

Mvh /Peter

Kamera- eller hemförsäkring - Nja, så lätt är det inte...!

peter_wahlström skrev:
Hemförsäkringen... perfekt! Nåt mer prisvärt finns inte.

Se bara till så den täcker för ett visst belopp av lösöre. I ditt fall är det nog inga problem, men när man har utrustning för flera hundra tusen så kan det vara en bra idé att höja försäkringen för lösöre lite.

Du kan även lägga till "drulleförsäkring" som täcker alla möjliga olyckor med kameran.

Mvh /Peter

Håller just på att se över mitt totala försäkringsskydd....
Från ett försäkringsbolag,(har inte hunnit kolla av flera än) nämligen Vesta (säljs genom banken Nordea) - gäller tydligen följande:
Hemförsäkringen täcker t.ex fotoutrustning upp till fullt värde (säg att du har ett lösöresbelopp på 150.000:- per rum i en hyresrätt, om jag bor i en etta så är 150 papp mitt normalfalls-lösösesbelopp) förutsatt att NÅN BRYTER SIG IN I DEN LÅSTA LÄGENHETEN OCH STJÄL PRYLARNA.
MEN -
OBS DETTA: Går du på stan en kväll med kameran och nån/några personer helt enkelt rånar dej på kameran, så ersätts bara upp till maxbeloppet 15.0000:- kronor!!! oavsett kamerans värde!
Det innebär i praktiken för mej, att med min Canon 400 D så har jag bara "råd" att ta med kamerahuset ut tillsammans med billigaste kitobjektivet - inte vidvinkeln EF-S 10-22, ej heller normalzoomen EF 24-105 L IS USM....!!!!
En kamera, den har man ju mest ute, eller hur??? Och 15 papp är väl ingen prismässigt exceptionellt dyr kamerautrustning i dagsläget!!
Måste jag alltså teckna en separat kameraförsäkring, och vad kostar det ? vilket försäkringsbolag rekommenderas ???
mvh
Börje N

Hej! Kolla med Moderna Försäkringar. Jag tecknade det och la till några kronor för att få en drulleföräskring som de heter, då täckte de upp till 75.000 om jag skulle bli bestulen på mina prylar. Så kolla med dom!

MVH //Vitali

Har TryggHansa med drulletillägg och om jag övernattar på annan ort så är mina prylar försäkrade till 1 miljon minus mitt faktiska lösöre hemma vilket gör att man klarar sig ganska gott. På bostadsorten fanns det ett femsiffrigt tak, kommer ej ihåg vilket. Gissar att det finns fler bolag med liknande regler

Hemförsäkringen borde täcka om du inte har kameran genom ett eget företag?

Jag har själv försäkrat min utrustning genom Gefvert. De har "special designade" försäkringar för kamerautrustning. Jag tror iofs att du behöver vara medlem i SFF för att få tillgång till deras försäkringar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar