Ang försäkringar
Hemförsäkringen, gäller stöld, brand i hemmet.
Din allriskförsäkring är också i de flesta försäkringsbolag vad man förr kallade "drulleförsäkring".. så exempelvis om du tappar din kamera i golvet i hemmet är det allriskförsäkringen som ersätter.
På samma sätt om något blir stulet utomhus. Däremot, om du exempelvis blir nerslagen, dom stjäl din kamerautrustning och din plånbok, väska.. ja rubbet, då är det rån och detta ersätter hemförsäkringens råndel.
Däremot rekommenderar jag er att kolla upp allriskbiten, för det finns försäkringar som klassar vissa saker, ex kameror, smycken, klockor som sk stöldbegärlig egendom, och då kräver dom specialförsäkring för att få ut fulla allriskvärdet.
Jag rekommenderar att kolla med försäkringsbolagen hur dom ställer sig överhuvudtaget till hur allriskförsäkringen ersätter.. Det kan skilja mellan bolagen, vilket jag upptäckt när jag ringt runt.
Tyvärr är det också så att försäkringsbolagen, när man pratar om digitalkameror, också förklarar att man skriver ner värdet på dom ganska snart, redan efter 1 år.
Personligen brukar jag i samtal med bolagen för att kolla vad som gäller, förklara konkreta situationen som kan hända.
Hemförsäkring, allriskförsäkring, reseförsäkring är en djungel, med mycket finstilt, som kan vara viktigt att kolla.
Ex. är du på resa och det händer din kamera något, ja, då är det reseförsäkring som gäller, med dom villkoren.
Vilket i mitt fall, när min gamla kamera gick sönder i Brasilien var bra, eftersom just reseförsäkringen inte hade någon självrisk.