Annons

Försäkra kamera krävs hemförsäkring?

Produkter
(logga in för att koppla)
hmmm.....har faktiskt inte tänkt i termerna försäkring. Har en 30D och diverse objektiv....har en massiv hemförsäkring pga andra prylar med 300.000 lösöre eller nå sånt....men frågan är om jag springer omkring på stan och nån buse tar min kamera....går de på min hemförsäkring.....jag vet att endast 30.000 var försäkrat totalt när jag reste runt och fotade. kanske man bör kolla upp
 
Min hemförsäkring ingår i fackmedlemskapet. Frun har likadant. Dubbelförsäkrat alltså, men vi har inte brytt oss om att stöka i det. Så en dag dök det upp ett försäkringsbrev på en allriskförsäkring. Det var helt enkelt en kompensation för dubbelförsäkringen.

Många fack har hemförsäkring obligatoriskt i medlemsavgiften. Är du med i facket så kan det alltså vara värt att kolla om hemförsäkring ingår. Då är det bara komplettera med allrisk.

En annan sak om hemförsäkring: Ju sämmre ställt dessto viktigare med hemförsäkring! Hur tar man sig annars tillbaka efter t.ex en lägenhetsbrand?
 
Nome Nescio skrev:
Martin: SKAFFA hem försäkring BUMS. Vad gör du om något i lägenheten går sönder och det måste repareras? Börjar man räkna på invetarier så som vitvaror och dyl så blir det snabbt lite pengar. En brand eller vattenskada kan försätta dig i personlig konkurs eftersom du lever så nära marginalen.
Självklart skall man ha en hemförsäkring men blanda inte in vitvaror och sånt som ingår i en lägenhet (hyres). De är inte dina och ingår inte i någon hemförsäkring.
 
Ang försäkringar

Hemförsäkringen, gäller stöld, brand i hemmet.

Din allriskförsäkring är också i de flesta försäkringsbolag vad man förr kallade "drulleförsäkring".. så exempelvis om du tappar din kamera i golvet i hemmet är det allriskförsäkringen som ersätter.

På samma sätt om något blir stulet utomhus. Däremot, om du exempelvis blir nerslagen, dom stjäl din kamerautrustning och din plånbok, väska.. ja rubbet, då är det rån och detta ersätter hemförsäkringens råndel.

Däremot rekommenderar jag er att kolla upp allriskbiten, för det finns försäkringar som klassar vissa saker, ex kameror, smycken, klockor som sk stöldbegärlig egendom, och då kräver dom specialförsäkring för att få ut fulla allriskvärdet.

Jag rekommenderar att kolla med försäkringsbolagen hur dom ställer sig överhuvudtaget till hur allriskförsäkringen ersätter.. Det kan skilja mellan bolagen, vilket jag upptäckt när jag ringt runt.

Tyvärr är det också så att försäkringsbolagen, när man pratar om digitalkameror, också förklarar att man skriver ner värdet på dom ganska snart, redan efter 1 år.

Personligen brukar jag i samtal med bolagen för att kolla vad som gäller, förklara konkreta situationen som kan hända.

Hemförsäkring, allriskförsäkring, reseförsäkring är en djungel, med mycket finstilt, som kan vara viktigt att kolla.

Ex. är du på resa och det händer din kamera något, ja, då är det reseförsäkring som gäller, med dom villkoren.

Vilket i mitt fall, när min gamla kamera gick sönder i Brasilien var bra, eftersom just reseförsäkringen inte hade någon självrisk.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.