Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förr fanns Kodaks EIR, men nu??

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
För några år sedan fanns en infraröd dia (färg,) men den finns inte längre kvar. Jag har letat förtvivlat efter något liknande den men det finns inte va? Eller är det någon här som har en ide om analog IR i färg (behöver inte vara dia) eller någon gammal gammal EIR att sälja ur frysen?

ex.

Bilagor

• 400.jpg
    400.jpg
    98.9 KB · Visningar: 244
Kodak EIR och HIE vilar nog tryggt i graven, de har varit borta länge. Har för mig att Konica hade en IR-känslig film tidigare men det var nog ännu längre sedan.

Ilford har nyligen återlanserat SFX200 men den är inte lika IR-känslig som de gamla Kodak-filmerna. Efke/Maco har en annan svartvit IR-film med högre känslighet men färgfilm blir nog svårt att hitta.

Synd, coola bilder blev det.

Aj sjutton, är HIE också utrotad nu? Tur man har några i frysen iaf:)

Och min ide om färgIR får jag väl antingen tänka om helt eller digitalisera då. Känns inte alls kul.

Näe, det är ingen kul utveckling det här. Det håller jag med om.. Tack för ditt svar, iaf:)

Skönt:) Det är bara ett halvår sedan jag köpte HIE från Photax sist också. Fast tyvärr är det nog en tidsfråga även med den hur länge till den finns kvar.. Tror jag.

Nya tanken som växer fram nu är att är att kolorera HIE. Borde ju faktiskt inte förta IR-effekten med oljefärger på fiber, även om det blir merjobb och inte fullt lika kul som färdigt med EIR.

ANNONS