ANNONS
Annons

Förnya kameraväskan eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zippi

Ny medlem
Hej!

Behöver lite råd.

Jag köpte min första systemkamera 2006, en Nikon D70s. Jag ärvde sedan min sambos D200.

Från att ha haft med mig kameran jämt så har jag de senaste 4 åren bara fotat vänners barn, studenter osv. Jag har inte varit ute i naturen med kameran överhuvudtaget som jag egentligen gillar.

Jag har börjat känna gnistan igen och känner att jag vill ta upp fotandet igen. (har dessutom fått körkort, så känner att jag är mer rörlig nu)

Nu till poängen, jag känner att min D200 är för stor för mina små händer och överlag ganska tung och klumpig. Jag tror det är därför kameran började lämnas hemma..
Ska jag sälja min D200 och köpa en ny mindre variant? Jag vill inte ha någon "auto-kamera" utan vill ju ändå kunna fota "manuellt" och göra inställningar och så.

Är inte alls insatt i Nikons nya modeller, vilken modell skulle kunna passa mig?

En del fotovänner säger att jag kommer ångra mig om jag "byter ner" mig från min D200, men det jag är ute efter är ju att hitta mitt intresse igen. En bra kamera ger ju inga fina bilder om den inte används. Det jag fotar är främst macro, landskap och familje/vardagsfoto.

Jag vill helt enkelt ha en systemkamera som är lätt och smidig men ändå en del funktioner.

Detta blev lite svamligt, men jag hoppas någon förstår min tanke och kanske kan ge mig ett litet råd.

Ha en fin helg!

Beror på hur mycket du vill satsa, men en D7000 som ganska smidig. Sedan har du en D90, det börjar nu bli en gammal modell men den håller än och har all möjlighet med CLS system, motor i huset bra sökare etc.

Nästa steg skulle vara D5100 som kommer att ge dig bra bilder, men som saknar mycket av det du har idag med din D200, därför titta på de två första, båda kan du få till skapligt pris begagnade.

Vad har du för objektiv och vad har du för budget?

D200 är ju en rätt stor kamera, inte tal om annat, men faktum är att mindre modeller som t.ex. D90 inte är särskilt mycket mindre om det handlar om att de inte får plats i en väska eller så. Däremot är greppen rätt mycket mindre så om det är problemet kan det ju bli bättre.

Du skulle kanske satsa på en lite spegellös kamera med kompakta objektiv som Sony NEX eller Olympus PEN om du verkligen vill ha kompakta grejer.

Beror på hur mycket du vill satsa, men en D7000 som ganska smidig. Sedan har du en D90, det börjar nu bli en gammal modell men den håller än och har all möjlighet med CLS system, motor i huset bra sökare etc.

Nästa steg skulle vara D5100 som kommer att ge dig bra bilder, men som saknar mycket av det du har idag med din D200, därför titta på de två första, båda kan du få till skapligt pris begagnade.

Hur är batteritiden på en D7000? Upplever batteritiden på D200 väldigt sämre om jag jämför med min gamla D70s

Jag har väl tänkt max 8-9k, Vad får man för en sparsamt använd D200 i mycket bra skick?

Vad har du för objektiv och vad har du för budget?

D200 är ju en rätt stor kamera, inte tal om annat, men faktum är att mindre modeller som t.ex. D90 inte är särskilt mycket mindre om det handlar om att de inte får plats i en väska eller så. Däremot är greppen rätt mycket mindre så om det är problemet kan det ju bli bättre.

Du skulle kanske satsa på en lite spegellös kamera med kompakta objektiv som Sony NEX eller Olympus PEN om du verkligen vill ha kompakta grejer.

Tack för tipsen!

Jag har sålt mycket av min kameraväska under min dalande period men har kvar en 18-70 kitglugg som jag vill byta ut mot framöver till något mer ljusstarkt.
Sen har jag min älskling AF Micro Nikkor 105 mm 2,8.

Jag är inte ute efter jätte-kompakt liksom, utan snarare greppet och vikten. Jag har små händer och tex D70 passade mig mycket bättre. Jag upplever D200 som klumpig och osmidig och även tung. Jag har inga problem med storleken på objektiv. Förut använde mycket tele under period utan problem (då med min d70)

Då vore nog en D90 eller D7000 något för dig! De är lättare och har mindre grepp.

Vad gäller objektiv kan du t.ex. satsa på Tamron eller Sigma 15-50/2,8.

Om du köper ex en D90 tror jag inte du kommer sakna särskilt mycket på din D200. D90 är en modernare kamera med klart bättre sensor än D200. Min gissning är att batteritiden också är bättre med en D90. D7000 är ju ännu vassare och dessutom vädertätad vilket inte är fel om man vill kunna fota fritt i naturen. På en höft skulle jag gissa att iso 800 på D200 i brushänseende motsvarar ca iso 2500 på en D7000. Men om du väntar typ 2 månader så lär det finna gott om D700 för mellan 10000-12000 kr. kanske ännu lägre för de som desperat behöver få loss pengar till D800. Fast D700 är iofs ännu biffigare än D200. En begagnad D200 i kanonskick tror jag inte ger mer än ca 4000 kr. Vad gäller byte av 18-70 så tycker jag du kan titta på Tamrons eller Sigmas normalzoomar med fast ljusstyrka 2,8.

Hur är batteritiden på en D7000? Upplever batteritiden på D200 väldigt sämre om jag jämför med min gamla D70s

Jag har väl tänkt max 8-9k, Vad får man för en sparsamt använd D200 i mycket bra skick?
Försök få tag i en fin D7000, jag tror den kommer att passa dig fint. Ta och provkläm i en affär. Kan nog vara att en del D7000 ockå går över till D800 så om du väntar ett tag så kan det komma fler ut i begagnadmarknaden. Titta då också på ScandinavienPhoto hemsida för begagnat, det kommer säkert vara de som lämnar in sin kamera där i inbyte. Du får då också 6mån garanti. Har ingen D7000 men den D90 och D5000 jag har så har det inte varit något problem med batteritid, kanske 500 bilder eller mer. För en D200 kanske mellan 2500-3500, beronde på skick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar