Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förminsknig av bild

Produkter
(logga in för att koppla)

PatrikGreen

Ny medlem
Hej alla foto vänner, jag har 2 st problem och hoppas att Ni kan hjälpa mig ;-)

Jag jobbar med Adobe Photoshop Elements 4 och har broblem med att förminska mina kort så jag kan publisera dom i fotosidans vilkor, jag förlorar både fär och kontraser, bilderna blir korniga och saknar skärpa.
Är det någon som har några bra tips??

Tack på förhand!

Vad har frågan med Pentax att göra?

När man förminskar bilder behöver man ofta skärpa upp bilden något. Enklast gör man det med filtret "Oskarp Mask". För webbpublicering brukar jag använda en radie på ca 0,4.

För att färgerna inte ska visas konstigt kan man tilldela bilden en s.k. färgprofil. Detta gör att andra datorer enklare förstår din dators färger. En färgprofil som de flesta förstår är sRGB.

Är det efter förminskningen av bildupplösningen du ser färg och kontrastförsämringen, eller är det efter du sparat om den med högre jpeg-komprimering?

Lite kommentarer till Pers tips: De flesta webläsare läser inte färgprofiler. Safari och nån gammal explorer för mac gör det. sRGB ligger hyfsat nära vad en genomsnittlig skärm klarar av att återge. Därför är den standard vid webpublicering.

Att tilldela bilden sRGB är ingen bra idé om man jobbat i t ex Adobe RGB. Det som händer då är att pixlarnas RGB-nummer behålls, men tolkas genom sRGB, där RGB-numren ger ett helt annat utseende.
Konvertering däremot är grejen. Då översätts pixelns utseende till målfärgrymden, och får då ett nytt RGB-värde.

Håll isär tilldela och konvertera, annars blir det skumt.

Men, ärligt talat. En bild kan väl ändå inte bli sämre av att förminskas? Det har jag aldrig nånsin varit med om, och jag har förminskat säkert flera hundra bilder (både till egen hemsida och till FS), och aldrig använt "oskarp mask" heller!

Det viktiga är ju att du sparar om bilden (save as), när du använder Jpeg som ju är ett förstörande komprimeringsformat, och att du väljer bästa möjliga kvalitet maximum (Jpeg options), 10, 11, eller 12!

Och glöm inte att spara om bilden varje gång du gör en ändring, eller ha för vana att arbeta med bilden i Tiff eller PSformat, och efter du sparat om den som Jpeg så gör inga ändringar utan att spara om den!

Jo, det kan den visst. Den tappar ofta skärpa. Jag antar att det beror på att ett stort antal pixlar ska räknas om till ett mindre antal. Det bör vara så att en nedskalning i jämna steg, hälften, en fjärdedel osv är oproblematisk, medan om t ex 3,48 pixlar ska resultera i en, så ska det till ganska avancerad omräkning med skärpeförlust som följd.

Det kan vara möjligt, men försämringen är ju inte märkbar! Nu har jag mest erfarenhet av sv/v och i mina bilder har det inte hänt nån märkbar försämring när jag förminskat dem (självklart ser de bättre ut när det är större, maffigare liksom, men det är ju en annan sak), vad som händer färgbilder däremot kan jag inte uttala mig om!

Jag märker det tydligt. Men olika från gång till gång. Men utgår man från scannade svartvita neg, är det som du säger kanske inte lika tydligt. De är ju ofta inte helt dödsskarpa från början.

Johan Pihl skrev:
Men, ärligt talat. En bild kan väl ändå inte bli sämre av att förminskas? Det har jag aldrig nånsin varit med om, och jag har förminskat säkert flera hundra bilder (både till egen hemsida och till FS), och aldrig använt "oskarp mask" heller!

Det viktiga är ju att du sparar om bilden (save as), när du använder Jpeg som ju är ett förstörande komprimeringsformat, och att du väljer bästa möjliga kvalitet maximum (Jpeg options), 10, 11, eller 12!

Och glöm inte att spara om bilden varje gång du gör en ändring, eller ha för vana att arbeta med bilden i Tiff eller PSformat, och efter du sparat om den som Jpeg så gör inga ändringar utan att spara om den!
En minskning av storleken på en bild innebär att nya värden (medelvärden) för pixklar måste räknas ut. I PS ofta bikubiskt. Det är ändå någon typ av medelvärde som alltså innebär en utjämning alltså sämre skärpa. Alla skalningsoperationer behöver avslutas med en uppskärpning. Det är naturligtvis viktigt att man utgår från ett orginal så man inte gör flera skärpningar och skalningar efter varandra, det förstör definitivt bilden.

PatrikGreen skrev:
.....
Jag jobbar med Adobe Photoshop Elements 4 och har broblem med att förminska mina kort så jag kan publisera dom i fotosidans vilkor, jag förlorar både fär och kontraser, bilderna blir korniga och saknar skärpa. Är det någon som har några bra tips??
.......
Jag jobbar inte med Adobe, men en aning skärpa kanske man tappar, men det går att skärpa upp.
Bilderna blir "korniga"? pixliga eller? När du förminskar och sparar, kolla att upplösningen (Resolution) inte står på under 72-92 ppi(se bild).
"förlorar både färg och kontraser" ? det kanske finns inställningar (reducering)för det oxå? Får du inte rätt storlek så gå in under redigera/edit och tryck på ångra/undo och gör om.

Bilagor

• förminskning.gif
    förminskning.gif
    8.4 KB · Visningar: 191
Jag tror Patrik menar komprimera när han talar om förminska.

Jag har samma problem. Jag har svårt att få några bilder som är 640*640 under 300 KB. Om bilderna tar en tur genom Photoshop växer dom ännu mera.

Hur gör ni för att få era bilder så små i KB och så detaljerade samtidigt?

Gebex skrev:
Jag tror Patrik menar komprimera när han talar om förminska.Jag har samma problem. Jag har svårt att få några bilder som är 640*640 under 300 KB. Om bilderna tar en tur genom Photoshop växer dom ännu mera.
Hur gör ni för att få era bilder så små i KB och så detaljerade samtidigt?
1. Plåta med högsta upplösningen.
2. Justera/bildbehandla.
3. Tryck på bild/image och ändra storlek/size, du får en ruta ungefär som nedanstående, välj pixel (för fotosidan) och tryck på neråtknappen vid %, stanna vid rätt bildstorlek i pixlar eller mm. Vid fel storlek gör om.
4. Antingen finns en funktion som "optimize for web export" eller du får trycka på "spara som" och välja en minsta filstorlek med "bibehållen" bildkvalitet.
(bilden är bara i 2 färger så jag har valt GIF och 16 färger vilket blir ca 4kb)

Bilagor

• förminskning-b.gif
    förminskning-b.gif
    4.4 KB · Visningar: 92
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar