ANNONS
Annons

Förminska måånga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

MalinS

Aktiv medlem
Brukar skicka skivor till mina modeller med samtliga bilder från sessionen förminskade. Men detta börjar bli en ganska jobbig process för mig eftersom det tar flera timmar att sitta och förminska.

Har gjort en action i ps som förminskar, sparar och stänger bilder. Brukar öppna ett antal bilder (inte för många för då gråter datorn), sedan måste jag sitta och trycka på play för varje bild. Min dator är ju inte den snabbaste så det tar alltså ett tag.

Finns det inget sätt som gör att man t.ex. kan markera en hel mapp så att photoshop gör allt automatiskt? Eller finns det något annat bra sätt?

Tacksam för hjälp och svar!
(börjar bli väldigt trött i fingret av allt klickande)

Hur blir det om man väljer en storlek och det är olika format på vissa bilder.
Vissa är fotade vertikalt och vissa horisontellt alltså..

Då kommer skalningen bli fel?

mm, funderade också på det. la liggande och stående bilder i olika mappar nu men det borde ju finnas en bättre lösning.

man kan ju välja att använda en förvald action, provade det men fick bara felmeddelande.

johnnynu skrev:
Hur blir det om man väljer en storlek och det är olika format på vissa bilder.
Vissa är fotade vertikalt och vissa horisontellt alltså..

Då kommer skalningen bli fel?

De storlekar man fyller i är maxstorlekar, Photoshop förminskar fotot tills det uppfyller kraven men behåller förhållandet mellan höjd och bredd.

Om du ska spara ner alla bilder till en viss storlek och eventuellt skärpa dom o så, så kan du använda record action. En för Vertikal, en för Horisontella.

Funkar perfekt så länge det inte är supermkt foto, då kan du skapa en ny funktion som gör de automatiskt.

Fick ett tips av en kompis när jag hade samma fråga, det finns ett gratisprogram som heter xnview, det var jättebra, man kan göra alla inställningar som man vill att bilden skall ha, så gör den det med alla bilder i den mappen, funkat jättebra för mig =)

Tips är att du som Nikonanvändare använder Nikon View. Gå in i bildsorterarn, markera dina bilder som du vill göra om, välj COPY AND RESIZE as JPEG. Fungerar enklet och snabbt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar