ANNONS
Annons

Förminska 200 bilder??

Produkter
(logga in för att koppla)

Henke_P

Aktiv medlem
Jag har ca: 200 bilder som jag ska förminska till "mail" strorlek! Hur gör jag enklast? Måste jag öppna varje bild i PS och sedan förminska bild för bild??

Gör först ett funktionsmakro i PS där själva förminskningen görs.

Kör sen "Arkiv -> Automatisera -> Gruppera" med makrot på dina filer.

Använd helst på en kopia av dina bilder ifall makrot inte skulle fungera som väntat.

Du kan göra ett funktionsmakro i PS, och sedan skapa en droplet (hotfolder) där du lägger filerna som skall redigeras. Det sköts sedan automatiskt. I PS-hjälpen kan du läsa om hur du "spelar" in ett funktionsmakro och sedan gör en droplet av det.

BreezeBrowser från http://www.breezesys.com är i mitt tycke ett utomordentligt bra program för (enkel) batch-vis processing av bilder. Men naturligtvis kan det inte utföra vad som helst, men kan förminska, skärpa upp, ändra nivåer samt lite till (som att lägga på en vattenstämpel samt generera webbsidor).
Rekommendaras starkt, speciellt om du har en DSLR.

Har du Windows XP kan du enklast göra följande:

1. Markera alla bilderna i Explorer.
2. Högerklicka, välj Send To --> Mail Recipient.

Du får då upp en dialogruta som låter dig förminska bilderna, du kan välja en av tre maximala storlekar. Bilderna krymps därefter och läggs in i ett mail som du kan skriva i.

Här kommer nu tricket: I mailverktyget (om du använder MS Outlook) väljer du File --> Save All Attachments, så kan du nu spara dina krympta filer till valfri plats på hårddisken.

Funkar bra om du inte bekymrar dig över resultatet av förminskningen (som sagt: du har ju full kontroll i Photoshop, som rekommenderats ovan).

Gratis program

Kolla in gratisprogrammet IrfanView. Där kan du fixa en hel del justeringar, så som namn, storlek etc för en mängd bilder per automatik.

Använd ett utav dom mest överlägsna och snabbaste programen ACDsee det är snabbt och enkelt det är väl därför det är bland det poppuläraste "översikts" programet med många multi funktioner

Testa det progg jag kör med: Ulead smartsaver 3.0. Det finns o testa på ulead.com

där kan du automatisera din önskan att minska eller komprimera ett stort antal bilder snabbt o smidigt. Man kan välja komprimeringsgrad och om man vill att bilderna ska förminskas. Sen om man vill ha de "nya" bilderna i en spec mapp. o fort går det med (har iofs en 3 gig proc) Har för mig att det kostar ca 20 dollar. (vad jag betalade för tre år sedan). Litet o smidigt program som fungerar exemepelvis: markera alla de bilder du vill konvertera, sen högerklicka o där finns smartsaver som ett alternativ.

Som sagt, ladda ner o testa, du fastnar om du har en massa jpg bilder o fixa med. Jag tog nästan 5000 kort under mina sex månader i kosovo förra året, så programmet fick arbeta : )

Dave

Det förvånar mig att ingen har nämnt det billigaste och mest öppna alternativet som finns (så vitt jag vet): ImageMagick.

Den kräver lite skriptkunskaper, men den har väl någon gui någonstans, om jag inte minns fel.

google:a efter imagemagick win32

Gratis. Till linux... och windows också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar