Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förlorar jag? D50 VS D70s

Produkter
(logga in för att koppla)

Ribbso

Ny medlem
Förlorar jag mycket tecknik på att välja en D50 framför en D70s? Hade bestämt mig för en D70s men gämförde de båda och fick för mig att D50 är i samma klass som d70s? Stämmer det? Snälla hjälp mig att sluta vela!

Ribbso skrev:
Förlorar jag mycket tecknik på att välja en D50 framför en D70s? Hade bestämt mig för en D70s men gämförde de båda och fick för mig att D50 är i samma klass som d70s? Stämmer det? Snälla hjälp mig att sluta vela!
En nikonanvändare kan säkert råda dig bättre men de gånger jag haft de båda i min hand så har jag tyckt att D70 är mer kamera helt enkelt, känns bättre i handen & har två inmatningsrattar vilket är viktigt för mig men inget måste om man inte är van en systemkamera med två sådana.

Jag vet inte hur mycket det skiljer i pris men jag tycker att du ska gå ut i butik & känna på dem & fundera på det jag skrivit, om du då tycker att prisskillnaden är rimlig upp till D70 så väljer du den, annars D50.

Jag tycker personligen att D70 är den ergonomiskt klart bästa instegsDslr:en som släppts hittils.

//Larsa

Det finns en ganska stor skillnad faktiskt om man jämför de två kamerorna som kit´s.

D70s har en betydligt trevligare optik (18-70) i sin kit jämfört med D50.

Sabud skrev:
Det finns en ganska stor skillnad faktiskt om man jämför de två kamerorna som kit´s.

D70s har en betydligt trevligare optik (18-70) i sin kit jämfört med D50.
Ja beroende på kitprisskillnad så är ju helt klart D70S i så fall självklar...

Det beror mest på hur mycket du vill betala och om du tycker D70Skitet är värt det du får mer, har du pengarna så köper du D70S enligt mig.

Som sagt, D70S är den ergonomiskt bästa instegskameran, alla kategorier. Ja utom sökaren då men om man vill ha en bättre sån så får man titta på andra märken.

//Larsa

jag har en D50 med D70-kitobjektivet. jag är riktigt nöjd! det jag stör mig lite på är att skärmen gärna hade fått vara lite större, samt att inzoomingen av bilderna man tagit kunde varit smidigare samt att man kunde zooma in mer för att granska detaljer. i vissa lägen hade det varit smidigt att snabbare kommit åt att ändra ljusmätningsmetod, och även att komma åt auto-iso on/off smidigare.

men i övrigt är jag nöjd med min D50!

men du kanske kan känna på och testa bägge kamerorna lite innan du bestämmer dig?

Äsch - klart vi ska vara 'såna'
- Vänta några månader och köp en D200-sensor i Sonyskal och bildstabilisering i stället, med D50-prislapp!

/Per

Förrästen, anses inte d50 till och med prestera lite bätte än D70(s) i något hänseende?

Jag skulle säga att skillnaderna mest ligger i ergonomin. D70:n är fetare och ligger bättre i handen. Den ENDA funktion jag saknar på D50 jämfört med D70 är belyst övre display, vilket är helt idiotiskt att spara in på. Vid fotografering i mörker är det ett rent helvete att se vilka inställningar man har. I övrigt fattar jag inte riktigt vad man ska med dubbla inmatningshjul till. De flesta använder väl ändå bländar- eller tidsautomatik (S/A-läge)?

Prisskillnaden mellan kamerorna är väl avvägd. Man får lite mer med D70, men inte är det nån stor skillnad. Hade valt den om jag haft råd helt enkelt.

Man kan ju, om man vill, ställa in så att man ändrar exponeringskompensationen på det andra hjulet. Man kommer åxå åt fler inställningar utan att gå in i menyerna, eftersom knapparna får dubbla funktioner. En när man snurrar på ena hjulet ocn en när man snurrar på andra.

dumbo skrev:
Man kan ju, om man vill, ställa in så att man ändrar exponeringskompensationen på det andra hjulet. Man kommer åxå åt fler inställningar utan att gå in i menyerna, eftersom knapparna får dubbla funktioner. En när man snurrar på ena hjulet ocn en när man snurrar på andra.
Det är sant, fler dedikerade knappar är aldrig fel. Däremot just funktionen att sköta bländaren med ena hjulet och tiden med andra känns riktigt onödig. Även exponeringskompensationen funkar mycket bra på D50. Det är bara att hålla in en knapp precis vid avtryckaren samtidigt som man vrider på tumhjulet. Samma sak gäller vid bländarinställning i M-läge.

Makten skrev:
Det är sant, fler dedikerade knappar är aldrig fel. Däremot just funktionen att sköta bländaren med ena hjulet och tiden med andra känns riktigt onödig.
Det är ju möjligt att det känns onödigt för de som inte är van två rattar men när man i början av 90-talet gick ifrån 1 inmatningsratt (vilket mina tidiga EOS-kamerorna hade, EOS600 & 10) till två så var det mycket uppskattat. Av nån anledning så skalade man dock senare bort en ratt på instegskamerorna & idag så är ju många inte van annat, för egen del så vill jag inte vara utan de två då det känns som en tillbakagång...

Bara en sån sak som exponeringskompensation, så smidigt att slippa hålla på & fippla med en knapp, för att inte tala om vid manuell körning. Skulle inte direkt vilja kalla den extra ratten onödig då:)
Förresten så brukar jag ibland skruva på båda samtidigt när det är bråttom, kanske inte nåt måste men det går...

/Larsa

Senast ändrad:
Tusen tack!

Tusen tack alla för alla svar, jag ska ta mig en lång funderare, jag återkommer med slutresultatet!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar