Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förlorade bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

nvpetlin

Aktiv medlem
Nyligen när jag tömde minneskortet upptäckte jag att det fattades ca 20 bilder. Vad beror det här på?

Kameran är en 350D, minneskortet ett Sandisk.
 
Hej.
Jag har upplevt ett likartat problem. Jag skrev ett foruminlägg om detta häromdagen. Det kanske är så att det här med havererade minneskort och liknande problem är något som många digitalanvändare har upplevt men inte gärnan talar om. För mig är det helt avgörande. Kan jag lita på digital teknik eller måste jag backa upp med mina analoga kameror.
 
Jag får väl iaf hoppa in å säga att jag fotat över 3.500 bilder med mina 2 SanDisk II minneskort, och aldrig förlorat en bild.

Låter ju rätt märkligt...var det magnetism som kunde förstöra om jag inte minns fel...kanske råkat vara nära nått sånt? Kraftiga skakningar sägs väl också kunna förstöra. Men då tror jag vi snackar extrema krafter...
 
Jag är uppe i 35000 bilder med Canon kameror och SanDisk Ultra II kort och har aldrig saknat något eller några kort förutom de jag hade i en case med CD:n som jag blev bestulen på. (mitt under databyte så det var orginalen! 10 skivor:-()
 
Hmm. Känner igen detta problem.
I början när jag nyligen hade köpt min D70 formaterade jag alltid kortet i datorn och då hände det att jag fick "corupted images" när jag slutatde med det, och började formatera i kameran istället så slutade även problemet mitt kort är ett Sandisk Ultra II 512Mb.
 
Japp, formattera alltid *i* kameran, inte i datorn.

Sen har Lexar något problem med sina kort och erbjuder någon typ av programuppdatering av korten (hur det nu går till).

Själv har jag 5 Sandisk Ultra II-kort (3 x 1 GB och 1 x 512 MB och 1 x 256 MB) och har aldrig haft några problem med dem. Formatterar alltid korten i kameran när jag försäkrat mig om att jag har backup på backup av bilderna.
 
ANNONS