Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förlorad information vid byte av färgrymd?

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
Om man har en bild i tex färgrymden Adobe-RGB och i fotoshop konverterar den till sRGB som enligt konstens regler är en snävare färgrymd, har man då förlorat information om man sen konverterar bilden till Adobe-RGB?

Vid första tanken skulle man ju kunna tänka sig att så är fallet, men vart tog då informationen vägen i så fall? Jag kan inte se att bilden förlorar i storlek, antal pixlar, eller antal bitar. Vad är det egentligen som är "mera" i en större färgrymd? På riktigt.

AdobeRGB är större än sRGB såtillvida att AdobeRGB kan återge mer mättade färger. Men det är inget som påverkar filstorleken, bitdjup eller pixlar. En bild med 8-bitars färg per kanal har 256 nivåer i varje färg (RGB) oavsett om det är sRGB eller AdobeRGB. Skillnaden är att AdobeRGB's maxröda färg vid 255,0,0 är mycket rödare än sRGB's 255,0,0.

Om du har en bild i AdobeRGB, som innehåller färger som är mer mättade än vad sRGB kan hantera, ja då kommer du tappa information när du konverterar till sRGB. Och konverterar du sen tillbaka till AdobeRGB så kan du inte återfå den informationen eftersom den helt enkelt inte längre finns kvar i sRGB-filen.

Om du däremot har en bild i AdobeRGB som inte har färger som bara finns i AdobeRGB, d.v.s. alla bildens färger ryms inom sRGB trots att bilden är i AdobeRGB, ja då kan du konvertera utan förlust.

Om du däremot har en bild i AdobeRGB som inte har färger som bara finns i AdobeRGB, d.v.s. alla bildens färger ryms inom sRGB trots att bilden är i AdobeRGB, ja då kan du konvertera utan förlust.

Bra förklaring, men man kanske ska lägga till att om man konverterar bilden från Adobe RGB till sRGB med perceptuell återgivning så kommer bilden inte se likadan ut om man konverterar tillbaka den till Adobe RGB. Perceptuell återgivning minskar färgmättnaden i bilden när du går från Adobe RGB till sRGB oavsett om det behövs eller inte.

Stefan

En bild med 8-bitars färg per kanal har 256 nivåer i varje färg (RGB) oavsett om det är sRGB eller AdobeRGB. Skillnaden är att AdobeRGB's maxröda färg vid 255,0,0 är mycket rödare än sRGB's 255,0,0.

Jag har nyss bytt skärm till en som klarar i stort sett hela Adobe RGB, och profilerat den. Vissa sidor på nätet ser nu annorlunda ut, just åt det röda hållet. T.ex. Aftonbladet, det gulare är mycket gulare och det röda rödare så att säga. Detta syns ju naturligtvis på alla sidor, men på Aftonbladet blir det extra tydligt pga deras färger. Och när jag lägger Harpan är de röda korten mycket rödare än på gamla skärmen. Hänger detta ihop med citatet ovan? Mina bilder ser nu mycket bra ut färgmässigt, så jag tycker att profileringen bör vara riktig.

För att färger ska visas korrekt så krävs att de program man använder stöder färgprofiler. Förmodigen surfar du med en webläsare som inte gör det. Och Harpan är förmodligen inte färghanterad.

Just det, så är det ja. Mycket att hålla i huvudet när man blir profilerad ;-) Jag kör Firefox 15.01, har inte gjort någonting för att få den att använda färgprofil. Kan man det - alltså på ett enkelt sätt?

På orginalfrågan måste man väl egentligen svara "det beror på"... :)

OM det finns något i ARGB-bilden som inte får plats inom sRGB's gamut kommer detta område plattas till på något sätt. Om detta sedan sker abrupt (vilket ger färgplattor) eller mjukt (perceptuell omvandlig ger som Stefan nämnde en olinjär översättning, alla färger påverkas oavsett de är inom gamut eller inte) beror på.

OM det inte fanns något som "stack ut", utan all färg i bilden får plats inom sRGB ska det inte ske något utöver normal konverteringsförlust (avrundningsfel i beräkningar osv) om man väljer en normal linjär omvandling fram och tillbaka igen.

*Det som går förlorat i en linjär omvandling är kontrastinformation i en eller två kanaler. Färgmättnaden gör att minst en av kanalerna pluggas mot "noll" eller "max". All detaljinformation som fanns i denna kanal går då förlorad, OCH man får en färgvridning för att primären R, G eller B helt plötsligt inte går att justera mer +/- trots att de andra två fortfarande förändras.

Det som går förlorat går förlorat i den/de kanal/kanaler som klipps.
Om man har en riktigt mättad röd färg i ARGB och omvandlar den till sRGB kommer rött klippa mot vitt och grönt kanske klippa mot svart. Denna information som går förlorad då går aldrig att få tillbaka.
Om vi tar en mättad röd färg och tittar på den före / efter omvandling till sRGB ser det ut så här. Lägg märke till att mycket i tyget bara är en platt vit fläck efter omvandlingen, tidigare fanns gott om täckning i kanalen.

Bilagor

• fullRGB.jpg
    fullRGB.jpg
    73.4 KB · Visningar: 408
  • RchannelARGB.jpg
    RchannelARGB.jpg
    51.6 KB · Visningar: 406
  • RchannelsRGB.jpg
    RchannelsRGB.jpg
    49.6 KB · Visningar: 404
AdobeRGB är större än sRGB såtillvida att AdobeRGB kan återge mer mättade färger. Men det är inget som påverkar filstorleken, bitdjup eller pixlar. En bild med 8-bitars färg per kanal har 256 nivåer i varje färg (RGB) oavsett om det är sRGB eller AdobeRGB. Skillnaden är att AdobeRGB's maxröda färg vid 255,0,0 är mycket rödare än sRGB's 255,0,0.

Om du har en bild i AdobeRGB, som innehåller färger som är mer mättade än vad sRGB kan hantera, ja då kommer du tappa information när du konverterar till sRGB. Och konverterar du sen tillbaka till AdobeRGB så kan du inte återfå den informationen eftersom den helt enkelt inte längre finns kvar i sRGB-filen.

Hur är det med bilder tagna med färgrymden Adobe RGB? Kan inte öppna dem i Adobe Ellements 6 men SRGB fungerar utan problem, har nu en hög bilder som bara kan beskådas i kameran tyvärr. Kan inställningar i Elements ändras så det programmet funger för både Adobe och sRGB?

Hur är det med bilder tagna med färgrymden Adobe RGB? Kan inte öppna dem i Adobe Ellements 6 men SRGB fungerar utan problem, har nu en hög bilder som bara kan beskådas i kameran tyvärr. Kan inställningar i Elements ändras så det programmet funger för både Adobe och sRGB?

Jag använder inte Elements själv, men vad jag vet så ska programmet klara av båda färgrymderna utan att du ska behöva göra någon särskild inställning. Eller är Elements 6 en väldigt gammal version? Är det JPG eller råbilder du försöker öppna?

Jag använder inte Elements själv, men vad jag vet så ska programmet klara av båda färgrymderna utan att du ska behöva göra någon särskild inställning. Eller är Elements 6 en väldigt gammal version? Är det JPG eller råbilder du försöker öppna?

Det är endast råbilder, funderar på om det kan vara kortläsaren som inte fungerar för den typen av kort.. 60D har ju SD, 5DmkII har ju CF???

En råbild har ingen färgrymd i sig. Färgrymden tilldelas i en råbildsframkallare. Jag tror att Elements använder Camera Raw för detta? En kortläsare kan heller knappast göra någon skillnad på bilder i sRGB eller AdobeRGB. Du får nog förklara ditt problem lite mer detaljerat.

Det är endast råbilder, funderar på om det kan vara kortläsaren som inte fungerar för den typen av kort.. 60D har ju SD, 5DmkII har ju CF???

Om du försöker öppna bilder från 5D mkII i en så gammal version av PSE kommer det inte att fungera. Du behöver antingen konvertera dem till DNG eller uppgradera ditt program till en senare version. Har inget med färgrymdsinställningen på kameran, precis som erro säger.

Stefan

Camera Raw till sparad batch som tiff,hur?

Om du försöker öppna bilder från 5D mkII i en så gammal version av PSE kommer det inte att fungera. Du behöver antingen konvertera dem till DNG eller uppgradera ditt program till en senare version. Har inget med färgrymdsinställningen på kameran, precis som erro säger.

Stefan

Nu är bilderna nedladdade. Det fungerade när jag anslöt datorn genom kamerans usb, med båda färgrymderna; _MG och IMG. Ny fråga, efter lite justeringar på dem ska de sparas på nytt. Kan det göras genom att köra dem alla i en "batch" som tiff-filer till ny plats i datorn? Det har jag inte lyckats med, kanske för att kunskaperna är för dåliga i bildhantering?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar