Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förklaring tack....

Produkter
(logga in för att koppla)

LaxaBlue

Medlem
Är det någon som kan förklara det här med bildskärmar och upplösning. Jag har använder mig av Picasa 2 och där fungerar det utmärkt, men när jag har testat andra bildvisare så finns det en sak som inte jag riktigt förstår. Varför visas bilden inte i bra? Ta tex FastStone, bilden blir kantig i konturerna, vet inte riktigt hur jag skall förklara, men det verkar som om omskalningen inte fungerar i vissa bildvisare. Vad gör man?

En bildskärm visar bildpunkter, och en digital bild består av bildpunkter.

Om varje punkt i bilden visas som en punkt på skärmen är det inga problem. Om fyra (=2x2) eller nio (=3x3) punkter på bilden skall visas som en punkt på skärmen är det också ganska enkelt att hitta på en metod som väljer hur den skärmpunkten skall beräknas från bildpunkterna. Flera metoder kan tänkas, och de ger naturligtvis olika resultat.

Skall man skala bilden i icke-heltals-förhållanden, så att t.ex. 57x57 bildpunkter skall visas på 21x21 skärmpunkter blir det ännu viktigare att välja rätt sätt för att räkna ut dessa 21x21 punkter.

Det är precis som Bengt säger. Det innebär att bilden visas "rätt" när du visar den i 100 % förstoring. Då visar varje punkt på skärmen en bildpixel från bildfilen. Dvs, med 100 % visning varken förstoras eller förminskas bilden. När man sen halverar eller dubblerar från 100 % så visas bilden fortfarande rätt, andra förstoringar/förminskningar skapar dessa taggiga kanter.

Dvs, bilden visas bra om förstoringen är i 200 %, 100 %, 50 %, 25 %, 12 % (12,5 % egentligen) osv. Ska du visa bilden i en storlek som inte matchar någon av dessa är det bäst att du interpolerar bilden direkt till rätt storlek, då kommer bilden att visas i 100 %.

Att redan i PS sätta bildstorleken till den rätta storleken (så att bilden kan visas i 100 %) är alltid att föredra om du ska presentera bilden på webben. En fördel med detta är att bildstorleken kan hållas nere (om bilden ska i webbläsaren minskas till 50 % innebär det att 75 % av pixlarna är överflödiga, alltså drar filstorleken iväg i onödan). Om bilden istället i webbläsaren ska ökas till 200 % kommer filstorleken visserligen att vara ännu lägre, men bilden kommer att bli "pixlig".

En annan fördel är att du får till en bra interpolering, du kan alltså säkerställa hur bilden kommer att visas i webbläsaren. Dvs, bilden kommer inte att få dessa taggiga kanter. Det kräver dock att du inte ställer bildens bredd eller höjdattribut till exempelvis 95 % i webbläsaren. Samt att du inte tillåter att bildens storlek ändras hos klienten (ex. flytande bildstorlek). För om du gör något av detta, kommer webbläsaren att interpolera bilden, ofta med dåligt resultat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar