Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
förklara högdagrar
- Trådstartare 911RS
- Start datum
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Högdagrar är som Jag ser det "detaljer som är ljusa".
Rent vita partier i en kopia eller svarta partier i ett negg är inte ngn högdager enligt mig.
/Niclas,
Rent vita partier i en kopia eller svarta partier i ett negg är inte ngn högdager enligt mig.
/Niclas,
Eveningstar
Aktiv medlem
Det är inte så att man syftar på pikarna som bildas vid tex reflektioner?
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
MattiasL skrev:
Har jag fel om jag påstår att en lågdager är en paradox? Att en dager är ett ljust parti i motsats till ett skuggparti.
Eller kan en lågdager vara ett mörkt parti som ej ligger i skugga, medan en högdager är ett ljust parti som ej ligger i skugga?
Jag är osäker.
Jag ser inte riktigt problemet.
Dagrar finns överallt i en bild.
Om en bild till stora delar är monoton (=en ton äver en yta) så finns där ingen "dager" trots att den ytan såklart har/äger en ton.
JAg ser en dager som en detalj som har en ton definierad i förhållande till det omgivande i bilden. Alltså t ex håret på en modell kan ha mååånga olika dagrar, varje hårstrå kan ibland tyckas ha en egen dager.
En dager kan vara både en ljus dager och en mörk dager,, att man säger "mörkdager" och att det kanske språkligt låter motsägelsesfullt har inte jag ngt problem med.
Man pratar oftast om högdagrar om de detaljer i bilden som toppar upp mot vitt. Rent vitt försöker vi ju att undvika i bilder, eftersom detaljer inte finns där. En del av B/W,fotografens viktiga övning ligger just i att kontrollera och jobba med spännvidden av dagrarna och tonerna, att ingen yta!! är rent vit eller svart. Om några mindre svarta eller vita detaljer finns behöver det dock såklart inte vara ett minus för bilden...
Mvh Niclas,
Senast ändrad:
moderskeppet
Aktiv medlem
Jag vet inte om du greppat. Men du ville ha ett bildexempel: Kolla en bit ner på http://www.moderskeppet.se/lite_termer.asp