Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

förklara högdagrar

Produkter
(logga in för att koppla)

911RS

Aktiv medlem
Skulle någon vänlig själ kunna förklara för en okunnig vad högdarar är och gärna skicka med en beskrivande bild. Jag har sett en ordbok här på sidan men hittar den inte dessutom tror jag inte att det ordet fanns med där.

Det i bilden som är ljust. Inte svårare än så.

Lågdagrar är de mörka partierna.

Mellantoner är mittemellan.

Spetsdagrar är det riktigt ljusa, t ex reflexer i vätskor och metaller.

Ok då förstår jag tror jag. Måste det vara för ljust eller för mörkt? för att det ska vara dagrar?

Högdagrar är som Jag ser det "detaljer som är ljusa".

Rent vita partier i en kopia eller svarta partier i ett negg är inte ngn högdager enligt mig.

/Niclas,

Har jag fel om jag påstår att en lågdager är en paradox? Att en dager är ett ljust parti i motsats till ett skuggparti.
Eller kan en lågdager vara ett mörkt parti som ej ligger i skugga, medan en högdager är ett ljust parti som ej ligger i skugga?
Jag är osäker.

MattiasL skrev:
Har jag fel om jag påstår att en lågdager är en paradox? Att en dager är ett ljust parti i motsats till ett skuggparti.
Eller kan en lågdager vara ett mörkt parti som ej ligger i skugga, medan en högdager är ett ljust parti som ej ligger i skugga?
Jag är osäker.

Jag ser inte riktigt problemet.

Dagrar finns överallt i en bild.

Om en bild till stora delar är monoton (=en ton äver en yta) så finns där ingen "dager" trots att den ytan såklart har/äger en ton.

JAg ser en dager som en detalj som har en ton definierad i förhållande till det omgivande i bilden. Alltså t ex håret på en modell kan ha mååånga olika dagrar, varje hårstrå kan ibland tyckas ha en egen dager.

En dager kan vara både en ljus dager och en mörk dager,, att man säger "mörkdager" och att det kanske språkligt låter motsägelsesfullt har inte jag ngt problem med.

Man pratar oftast om högdagrar om de detaljer i bilden som toppar upp mot vitt. Rent vitt försöker vi ju att undvika i bilder, eftersom detaljer inte finns där. En del av B/W,fotografens viktiga övning ligger just i att kontrollera och jobba med spännvidden av dagrarna och tonerna, att ingen yta!! är rent vit eller svart. Om några mindre svarta eller vita detaljer finns behöver det dock såklart inte vara ett minus för bilden...

Mvh Niclas,

Senast ändrad:
Tja, det var mest något jag fått för mig, att dager = ljust parti. Men jag har inga direkta belägg för det.

/Mattias, blivande doktorand i spekulativ lingvistik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar