hafah
Medlem
Inte ens killen på expert kunde förklara hur man "omvandlar" zoomen som digitalkameror har till den enda referens jag känner till dvs exempelvis 3x optisk zoom som det står på kompaktkameror. Han stod mest och gissade och när jag bad honom förklara hur man räknar så visste han inte längre.
Anledningen att jag frågar är att jag är i valet och kvalet mellan en nikon d40 eller begagnad nikon d50. Jag är nybörjare men jag vill ändå kanske inte begränsa mig till d40:n eftersom objektiven verkar vara jättedyra då man ska ha autofokusmotor i för det vill jag ha. Å andra sidan gillar jag inte att köpa begagnat och kanske känner att jag klarar mig långt med d40:ns originalobjektiv. Har snurrat in på olympus e-410 också men den verkar ha ännu färre objektiv och rätt dyra i förhållande till d40:n trots att den har autofokusmotos i kamerahuset.
Men för att veta det måste jag förstå hur det här med zoomen fungerar!
Någon?
Edit: glöm det här med olympus, såg just att batteritiden inte var så bra där.
Anledningen att jag frågar är att jag är i valet och kvalet mellan en nikon d40 eller begagnad nikon d50. Jag är nybörjare men jag vill ändå kanske inte begränsa mig till d40:n eftersom objektiven verkar vara jättedyra då man ska ha autofokusmotor i för det vill jag ha. Å andra sidan gillar jag inte att köpa begagnat och kanske känner att jag klarar mig långt med d40:ns originalobjektiv. Har snurrat in på olympus e-410 också men den verkar ha ännu färre objektiv och rätt dyra i förhållande till d40:n trots att den har autofokusmotos i kamerahuset.
Men för att veta det måste jag förstå hur det här med zoomen fungerar!
Någon?
Edit: glöm det här med olympus, såg just att batteritiden inte var så bra där.