Annons

Förhindra bildstöld

Produkter
(logga in för att koppla)

torhan

Aktiv medlem
Med tanke på flera bilder som stulits på fotosidan och lagts upp på ryska Fotosight.

Jag har för mig att jag någonstans läst om ett program som infogar en osynlig text på bilder som gör att man kan söka efter de med hjälp av Google eller liknande. Texten som läggs till bilden skall vara så pass unik att man bara får träff på sina bilder. Jag minns inte vad programmet heter men någon här kanske känner till det?

Watermarking är om jag inte är helt fel ute fortfarande ett hett forskningsområde och den optimala lösningen finns väl fortfarande inte?
Jag är inte så insatt igentligen men ofta är det väl en avvägning mellan hur mycket bilden störs av vattenmärkningen och hur beständig den är (mot omkomprimering etc.). En enkel variant är väl att 2D-fourietransformera bilden i de spatiella ledderna och skriva en unik märkning i fourierdomänen som inte är speciellt synlig i spatialdomanen när man inverstransformerat den märkta bilden. Jag känner inte till hur digimarcs system funkar.

Problemet är ju att man måste hitta bilderna för att upptäcka stölden och bevisa att de är ens bilder gör man väl ändå bäst med att visa att man har orginalen.

Det som bäst förhindrar själva stölden är väl en stor relieftext såsom "copyright <fotografen>" i en blaffa diagonalt över hela bilden. En sådan borde man som bildbetraktare kunna se förbi men bland kritikbilder är det alltid någon som hänger upp sig. Den dagen jag märker att någon stulit någon av mina bilder kommer jag att börja märka dem så.

Bilder på nätet går ju alltid att stjäla genom att ta en skärmdump. Då hjälper inget vattenmärke :(
Då återstår bara Richards lösning.

Nog ska väl ett vattenmärke klara en skärmdump? Den ska i princip klara allt utom att någon ritar av bilden om man ska tro vad som sagts på mässor och presentationer.

Om det är så bra som sägs på mässor och presentationer så borde väl rimligtvis de som säljer tjänsten bistå med ett exempel någonstans på nätet där man kan få försöka. Kanske värt att leta efter.

Jag tror det när jag ser det. Jag inbillar mig att det sägs rätt mycket av mässfolk som inte har kontakt med tekniken riktigt ;).

Vattenmärken är gjorda för att tåla åtminstone skärmdumpar (som är förlustfria), och att man sparar om bilden i ett annat format (eller lite hårdare kompressionsgrad). Detta hindrar i princip att man "av misstag" tar bort vattenmärket.
Om man däremot vet att en bild är märkt, kan man enkelt och med minimal kvalitetsförlust plocka bort vattenmärket, t.ex. med StirMark.
Mer att läsa finns här

Somliga påstår att vattenmärkning i wavelet-transformerade domäner (samma sort som JPEG2000) skulle vara betydligt störningståligare än FFT/DCT-baserade märkningar. Hur det egentligen ligger till med det har jag ingen aning om.

Jag tror att både jag och Janne menade att vatenmärkningen inte förhindrar att man tar en skärmdump av bilden, att bilden sedan går att spåra via vattenmärkningen är en annan femma.

Det finns flera problem som man kan se från olika vinklar och alla pekar på ett fundamental brist på Internet.

Det första problemet som dyker upp är stöld, men stöld förekommer oftast där det finns nått av värde och framförallt där det värdefulla är dåligt skyddat. När det gäller bilder på Internet är sexiga bilder de mest eftertraktade och oftast är dessa även dåligt skyddade för att de som tagit dem inte har nått annat syfte än att visa upp en sexig bild på sin flickvän.

De som tar dessa bilder och gör vinst på dem har ofta någon porrsida som ligger i nått östland och det är nog inte allt för ovanligt att dessa sidor ägs av någon organisation som knappast lever av 9 till 5 jobb.

Trots man hittar sina stulna bilder är chansen lite att man får rätt trots att man har rätt. Program som söker bilder hittar ofta ungdomar och privata webbsidor som använder bilden utan vinning medan programmen missar större sidor som säljer bilden. Börjar man ge sig på och stämma privatpersoner är man själv inte så mycket bättre. För det finns folk som gör just detta. De tar många sexiga bilder som mycket få skulle betala för att se och lägger upp dessa på Internet och sedan använder man dylika program för att hitta folk som råkar ha bilden på sin sida och kräver betalt av dem.

Till den bistra sanningen som lätt och lite ironiskt kan beskrivas som ”Skyll dig själv och anklaga inte andra för din dumhet”. Har du lagt upp en sexig bild här kan du räkna med att den är stulen och att din flickvän nu troligen är det sexobjekt som du påstod att hon inte var. Från den porrsida där bilden hamnade har den nu kopierats av folk som har ett konto där och som kan få bort den löjliga lilla JAVA kod som hindrar att folk använder högerknappen och har nu troligen delats ut på KazaA.

Det är elakt att säga så, men det ligger ganska mycket sanning i det. Det finns inga program som kan hindra stöld på Internet och det är bara de som lägger upp bilder som kan skydda sig själva genom att använda sunt förnuft.

De mest kända tipsen är:
1-Lägg inte upp bilder som du inte har råd att avvara.

2-Lägg bara upp bilder som inte har fullgod kvalité och storlek.

3-Censurera dina sexiga bilder med stora svarta fyrkanter.

4-Gör inte sexiga bilder på din flickvän om du inte vill att den skall spridas.

5-Märk dina bilder med en stor tydlig logotyper och inte massa osynliga saker som försvinner om man editerar bilden.

Hittade en bra artikel på PCMag om att skydda bilder:

http://www.pcmag.com/article2/0,4149,1118793,00.asp

De nämner bla Alchemedia och ArtistScope som har produkter som tom ska förhindra/försvåra skärmdumpar av bilder. Men även enklare varianter som javascript, transparenta "overlay"-bilder, hur man förhindrar webbläsare och sökmotorer att cachea webbsidor och bilder. De flesta "hacken" innebär tyvärr olika former av besvärligheter för betraktaren.

För min egen del går jag i tankar på att skaffa mig ett DigimarcID, men har inte bestämt mig än. Är det någon som har erfarenheter av dem?

.håkan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar