Annons

Förhandsgranskning är inte tillgängligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aniara

Medlem
Har ett problem med förhandsgranskning och visning av thumbnails på en del foton. Varför?!

Mitt arbetsflöde ser ut så här: Jag gör en förstahands redigering av fotot i rawshooter och sparar därefter filen som en tiff-fil. Efter det så tar jag in den i Photoshop Elements 2 och redigerar den ytterligare, när jag sedan är nöjd så sparar jag den även denna gång i tiff-format tillsammans med mina layers.

När jag sendan ska kollar runt bland mina fotomappar i utforskaren så är det några enstaka foton som jag inte kan se.

Har prövat att ta in dom i Elements igen och sparat om dom, inte hjälpt, har även prövat att spara om dom i Elements utan layers för att minska storleken, inte heller detta har hjälpt.

Är det någon som har en idé på varför detta händer?

Bästa fröken ";)" varför så blyg med namnet?

Nå, jag har också liknande fenomen ibland, med olika filformat. Jag kör windows, antar att du också gör det. Jag antar också att du kan se en ikon för filen i utforskaren, men ingen tumnagelbild.

Varför det blir så här har jag ingen aning om, men jag har upptäckt att om man använder windows "visningsprogram för bilder" och tittar på bilden en gång så kan men sedan se tumnageln i utforskaren.

Ja det var ju inte så mycket hjälp, men kanske något.

Nu har jag googlat lite och lärt mig att tumnaglarna finns i en fil som heter "thumbs.db" i varje katalog som innehåller bilder. Det finns en del förutsättningar om visningsläge för mappar, men eftersom du ser en del bilder så är det väl bra med den inställningen.

Thumbs.db kan genereras på nytt genom att helt enkelt radera den och sedan visa katalogen/mappen på nytt. Då kanske det blir bättre?

hmm...var ju inte meningen att jag skulle se så arg ut i det inlägget.=)

Tack så jätte mycket för tipsen men jag får nog klura vidare.

En tanke, har du sparat dom med ngn komprimering. Är inte säker men explorer kan nog få problem med tex LZW komprimering.

Nä, filerna är inte komprimerad, utan "rena" tiff-filer.

Prövade idag med att spara ett av mina foton på ett usb-minne som jag pluggade in i datorn på jobbet och då gick det att både se thumbnail:en och att förhandsgranska fotot, något seg kanske.
Det måste ju ha något att göra med min dator.

Det som jag tycker är konstigt är att i en mapp med foton från samma redigeringstillfälle så funkar alla utom ett, men jag har samma arbetsflöde på alla bilderna.

Om det bara hände en gång så hade det väl varit okej men nu har jag ett par sådana foton och det känns lite irriterande.

Hoppas jag får in lite fler tips :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar