ANNONS
Annons

Författare vill ha bilder av mig

Produkter
(logga in för att koppla)
"Skåningen" skrev:
Det finns ingen här som är bra på att lägga kakel i badrum? Har ett badrum som är i stort behov av renorvering.

Om det är någon som är intresserad så gäller följande:

Du står för allt arbete inkl förberedelser.
Du står för allt materiel.
Du får inget betalt.

Men i gengäld så kommer jag berätta för alla jag känner att det är DU som gjort arbetet så du blir "känd" och får lite "reklam".

Det bör ju finnas någon här som gör det då så många fotografer här jobbar gratis.

/ NIKLAS

Dålig jämförelse.

Det enda gemensama är det faktum att han inte får betalt. Att han får stå för allt arbete och materiel kan du ju inte applicera på detta erbjudandet eftersom det gäller bilder som redan är tagna och bearbetade. Kostar det honom något att vara med i boken? Bilderna är ju redan betalda och jobbet är ju redan gjort. Är det inte bättre att få dem publicerade så folk får se dom och kanske anlitar honom? Det är ju trots allt det som är meningen med fotosidan (anser jag iaf) - just att showcasa sina bilder ihop om att någon ska få ut något av dom, eller kanske rentav hitta en potentiell kund. Du vill väl inte ha betalt för att lägga ut dina bilder här? Det finns ju många som till och med BETALAR för att få visa sina bilder här (guldmedlemskap, osv)...

Tycker självklart att man ska få betalt för sina bilder och håller med om att det inte funkar att jobba gratis ihop om att göra sig ett namn. Har man väl börjat jobba gratis har jag mycket svårt att tänka mig att en uppdragsgivare skulle kunna tänka sig att börja betala för dina tjänster. Det finns helt enkelt för många som är beredda att jobba gratis. Men nu är det ju inte det detta gäller, i detta fallet blir det ju lite som en portfölj som fotografen faktiskt får ut nåt av. Och om boken skulle sälja bra kan man ju diskutera ersättning vid ytterliggare upplagor.

Niklas du generaliserar alldeles för mycket, självklart kommer ingen ringa upp dig för att du har bilder i Slitz eller i boken vi talar om. Dock så är dessa bilder antagligen en stor hjälp ifall du visar upp dem för en kund som komplement till en portfolio. Att man tar snygga kort går att visa med en portfolio men hur visar du att du kan leverera resultat.

Ponera att du är en kund som vill ha en fotografering utförd, du intervjuar två fotografer som har helt likvärdiga portfolios. Den ena har även med sig en bok som visar att andra kunder tidigare har anlitat honom medans den andre fotografen aldrig har publicerat någon bild. Priset för båda fotograferna är självklart samma då fotografer alltid debiterar rakt av från BLF. Vilken fotograf skulle du välja?

Ang. "Egen beskrivning" så skrevs den när jag registrerade mig här och har inte ändrats sen dess.

För ett år sedan gjorde jag en "gratis" fotografering av något jag vet återkommer varje år och sålde bilderna mycket billigt för jag viste att det inte skulle bli någon fotografering annars, nu i har fotograferingen kommit tillbaka. Nu finns dock behovet då de var mycket nöjda förra året så nu går det att ta betalt.

Dock håller jag med om att det antagligen är alldeles för mycket bilder som skänks bort.
Dom situationer som du beskrev har du nog helt rätt i att det varken är bra för fotografen eller branschen. Det är ett svårt ämne som kräver mycket fingerkännsla.

mmmikael skrev:
Dålig jämförelse.

Det enda gemensama är det faktum att han inte får betalt. Att han får stå för allt arbete och materiel kan du ju inte applicera på detta erbjudandet eftersom det gäller bilder som redan är tagna och bearbetade. Kostar det honom något att vara med i boken? Bilderna är ju redan betalda och jobbet är ju redan gjort.

Nej det är en bra jämförelse, men vi kan ändra den till en bagare och att han skall ge bort gratis kanelsnäckor, om det känns bättre.

Oavsett vilken jämförelse ,bagare som hantverkare så är det följande som är faktum:

1. Inget betalt.
2. Materielet kostar.
3. Tid kostar.

Att ta bilder kostar. OM det är negativ så kostar filmen, är det digitalt så kostar kameran och sist men inte minst TIDEN kostar.Bara för att bilderna redan finns så motiverar det väl inte att ni inte skall få betalt ? Hur tänker ni igentligen?

Jag lever på mitt fotograferande. Det gör inte du Mikael eller Tim . Det är skillnad.

Jag kommer alltid att kämpa emot detta "jobba gratis". Det är fel och ni sabbar bara för oss yrkesfotografer.

Men valet är fritt och jag tänker inte hindra er, men någon respekt för att "jobba gratis" erhåller ni inte från mig.

Vi tar upp den här tråden om ett år igen så får vi utvärdera hur och vad "gratisjobbandet" har gett i utdelning.

/ NIKLAS
www.niklaswibom.com

Kommenterar inte tidigare inlägg i tråden utan delger bara min åsikt.

Som oetablerad fotograf är det naturlilgtvis kul med ett sådant erbjudande. Men att ge bort bilderna helt gratis tycker jag inte du ska göra.

Betalning i form av böcker som någon föreslog är ett lysande förslag. Jag skulle dock krävt några fler än tio.

Föreslå också ett avtal där förlaget förbinder sig att betala royalty för dina bilder om/när försäljningen överstiger en viss volym. På det sättet kostar du ingenting (förutom dina gratisexemplar av boken) förrän de faktiskt tjänar pengar på boken.

Ponera att du är en kund som vill ha en fotografering utförd, du intervjuar två fotografer som har helt likvärdiga portfolios. Den ena har även med sig en bok som visar att andra kunder tidigare har anlitat honom medans den andre fotografen aldrig har publicerat någon bild. Priset för båda fotograferna är självklart samma då fotografer alltid debiterar rakt av från BLF. Vilken fotograf skulle du välja?

Intressant fråga, men likvärdiga portfolios kommer en kund aldrig att erhålla, inte ens från enäggstvillingar.Men vad tror du kundens reaktion blir, när han får reda på att du jobbade gratis för boken? Jo han "hänger på " och erbjuder dig liknande jobb. Cyniskt av mig att säga så? Ja, men så är det. Om ett företag slipper betala för en tjänst/vara så gör de det.

Det är lite naivt av dig att tro att fotografer alltid debiterar BLF rakt av. Så är det aldrig. Företagen ber dig som fotograf om en offert och väljer den som de tycker är bäst.
OM du skall arbeta som fotograf, så MÅSTE du tänka i affärstermer. Är du för dyr så får du inga jobba, är du för billig så tjänar du för lite och kursar efter ett tag.

Inse en sak, alla ni som skriver i tråden:

Det är skittufft att vara fotograf och försöka leva på det. Skall man lyckas MÅSTE man ibland gå över lik,kohandla,kaxa upp sig och slåss för sin överlevnad. Däremellan måste man "snacka in sig" på vissa ställen för att få de rätta kontakter.Detta är ingen lek, utan blodigt allvar.

ca 80% av det som jag tjänar åker bort i skatt och avgifter och annat bull. Därför är det viktigt för mig att jag tar betalt för allt jobb och alla bilder.Men som sagt, jag lever på detta.

/ NIKLAS

Bilagor

• img_2881_mini.jpg
    img_2881_mini.jpg
    41.6 KB · Visningar: 192
Niklas, varför lade du till en bild i inlägget - trots att du inte får ersättning för den? Kanske för lite extra publicitet?

"Vi tar upp den här tråden om ett år igen så får vi utvärdera hur och vad "gratisjobbandet" har gett i utdelning."

vi behöver inte vänta ett år, som jag förklarade tidigare så tror jag knappast att denna bok som förmodligen inte ens kommer marknadsföras i Sverige kommer ge mig ett jobb eller generera nått slags kändisskap som du antyder,

JAg ser som sagt detta som något att lägga i portfolion (om ens mina bilder blir valda, jag är utvald att visa mina bilder för artdirectorn som väljer ut 30 fotografer världen runt)

och vi behöver inte vänta ett år för att se om detta varit till någon hjälp därför jag vet redan att detta skulle ge mig pluspoäng inför ansökan till skolan vare sig jag fått betalt eller ej.
Som jag tidigare nämnt har jag förståelse för att du blir sur när folk ger bort bilder till höger och vänster o vidare gör det svårare för dig att få bra betalt.

Men detta blir som sagt en engångs grej. Som någon annan sa ja ser detta som att lägga ut lite bilder på fotosidan och där får jag inget betalt.

Om jag lyckas komma in på kvalificerad yrkesutbildning så tror jag knappast att efter jag är färdigutbildad och förhoppningsvis har goda kontakter, erfarenhet och kunnighet att kunder skulle erbjuda mig att jobba gratis eftersom jag en gång gjort ett gratis jobb.

Sen förstår jag inte riktigt hur någon som skriver om att smörja in sina modeller i babyolja för att ha tillgång till glidmedel när man har sex med dem kan prata om respekt fotografer emellan? offtopic men endå.

Bilden lades till för att symbolisera att man inte skall bita sig själv eller andra i näsan genom att arbeta gratis.

Men om Herr Lindh i framtiden har problem att tolka symbolik i bilder så är ni välkommen att kontakta mig . Eder uppmärksamhet har jag lyckats erhålla i alla fall.

/N.

Sen förstår jag inte riktigt hur någon som skriver om att smörja in sina modeller i babyolja för att ha tillgång till glidmedel när man har sex med dem kan prata om respekt fotografer emellan? offtopic men endå.

Det kan bero på att du inte tagit dig tid till att läsa hela inlägget eller så innehaver du inte den nödvändiga kompetensen att förstå dess innehåll.

/N.

mm jo ja läste hela tråden som fö stängdes. Har även läst tråden samlag med modell osv osv...men detta jag lämnar dett aefter som det går utanför tråden.

Det intressanta med diskussioner på fotosidan är att vissa inte har förmågan att försvara sig själv. Istället för att skriva ett sakligt inlägg så tar de upp andra saker ex

Har även läst tråden samlag med modell osv osv...men detta jag lämnar dett aefter som det går utanför tråden.

Det har ingenting med denna diskussion att göra utan bevisar bra din oförmåga att hantera detta ämne. Håll dig till saken, släng inte skit på andra.

R.E.S.P.E.C.T

/ N

Äsh en humoristisk kille som du kan borde kunna ta lite skit, men ja ber om ursäkt ifall du blev ledsen, och när det gäller min oförmåga att försvara mig så har du nog endå lite fel, jag har förklarat min ståndpunkt och hur jag ser på saken, vilket du ser om du läser mina senaste inlägg.

Niklas Wibom ("Skåningen") skrev:
Det finns ingen här som är bra på att lägga kakel i badrum? Har ett badrum som är i stort behov av renorvering.

Om det är någon som är intresserad så gäller följande:

Du står för allt arbete inkl förberedelser.
Du står för allt materiel.
Du får inget betalt.

Men i gengäld så kommer jag berätta för alla jag känner att det är DU som gjort arbetet så du blir "känd" och får lite "reklam".

Det bör ju finnas någon här som gör det då så många fotografer här jobbar gratis.

/ NIKLAS
Vi säger så här istället. Jag skänker dig några kakelplattor som jag ändå hade liggande i en garderob, du gör allt jobb, du åker sedan runt och visar upp badrummet och gör reklam för mina superba kakelplattor. Har du tur får du pengar för att du visar upp badrummet.

Det är skittufft att vara fotograf och försöka leva på det. Skall man lyckas MÅSTE man ibland gå över lik,kohandla,kaxa upp sig och slåss för sin överlevnad. Däremellan måste man "snacka in sig" på vissa ställen för att få de rätta kontakter.Detta är ingen lek, utan blodigt allvar.
För vissa behöver det vara så som du skriver, för andra inte. Alla väljer den väg dom vill gå till toppen. Men att det bara skulle finnas en väg att gå tror jag inte en sekund på.

Jag skänker dig några kakelplattor som jag ändå hade liggande i en garderob

Och dem fick du inte betala för ?

Ni gör som ni vill. Jag tar betalt och ni jobbar gratis.

/ N.

Mindre än vad jag tycker dom är värda om dom faktiskt kommer till användning och syns än om jag låter dom ligga i garderoben oanvända.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar