mmmikael
Aktiv medlem
"Skåningen" skrev:
Det finns ingen här som är bra på att lägga kakel i badrum? Har ett badrum som är i stort behov av renorvering.
Om det är någon som är intresserad så gäller följande:
Du står för allt arbete inkl förberedelser.
Du står för allt materiel.
Du får inget betalt.
Men i gengäld så kommer jag berätta för alla jag känner att det är DU som gjort arbetet så du blir "känd" och får lite "reklam".
Det bör ju finnas någon här som gör det då så många fotografer här jobbar gratis.
/ NIKLAS
Dålig jämförelse.
Det enda gemensama är det faktum att han inte får betalt. Att han får stå för allt arbete och materiel kan du ju inte applicera på detta erbjudandet eftersom det gäller bilder som redan är tagna och bearbetade. Kostar det honom något att vara med i boken? Bilderna är ju redan betalda och jobbet är ju redan gjort. Är det inte bättre att få dem publicerade så folk får se dom och kanske anlitar honom? Det är ju trots allt det som är meningen med fotosidan (anser jag iaf) - just att showcasa sina bilder ihop om att någon ska få ut något av dom, eller kanske rentav hitta en potentiell kund. Du vill väl inte ha betalt för att lägga ut dina bilder här? Det finns ju många som till och med BETALAR för att få visa sina bilder här (guldmedlemskap, osv)...
Tycker självklart att man ska få betalt för sina bilder och håller med om att det inte funkar att jobba gratis ihop om att göra sig ett namn. Har man väl börjat jobba gratis har jag mycket svårt att tänka mig att en uppdragsgivare skulle kunna tänka sig att börja betala för dina tjänster. Det finns helt enkelt för många som är beredda att jobba gratis. Men nu är det ju inte det detta gäller, i detta fallet blir det ju lite som en portfölj som fotografen faktiskt får ut nåt av. Och om boken skulle sälja bra kan man ju diskutera ersättning vid ytterliggare upplagor.