ANNONS
Annons

Författare vill ha bilder av mig

Produkter
(logga in för att koppla)

OldSchool

Aktiv medlem
Tjena jag har mailat lite med en man vid namn Martin Dawber, han ska göra en bok om manipulerade bilder, ja sa att han kunde höra av sig när han visste mer, nu hade tydligen bok ideen blivit såld på mässan i frankfurt. ja har kollat upp honom och han har gjort en bok tidigare.

nu maila han igen här är mailet.
I hope that you are well and are keeping busy :)

I am pleased to report that the feedback from the Frankfurt Book Fair was
very possitive and the book is now moving into the second phase. It will be
published by Mitchel Beazley in October 2005.

There will be around 30 featured photographers/stylists from all over the
world.

There is no fee to be included and there is no payment to the photographers
who are featured. We are not in a position to commission new pieces - we
will use existing photographs (either unpublished, private or editorial - as
long as you own the copyright).

Each pre-selected illustrator will have their own 'portfolio' section in the
book (around 6 - 10 photographs across 6 pages). All the images will be
fully credited to each artist and there will be a contacts page with details
for each illustrator. The copyright of the photographs will always remain
with each artist. It is envisioned that the book will act as a directory
for the featured artists and allow them to 'window' their work to a
worldwide audience.

I hope that you still want to join the project now that it has taken off -
it is going to be a very exciting publication. So first things,
first.........

To assist the art director to design the book please can you email over a
small selection of around 6 manipulated photographs. Please remember that
the theme is loosely 'fashion' - although in its broadest sense. We are far
more interested in the digital or computer manipulation of the photographs
than in the fashion content - as long as it is the human figure (either
female or male) - the more radical the better.

Please email them over as low res (72dpi no more than 600 pixels in height).

I will them include these with other artists' photographs that I will be
showing to the Art Director at my next selection meeting.

The Art Director will have the final choice over which artists are to be
featured in the book.

Please can you confirm by email that you want to proceed and get on board
with the project at this stage.

Looking forward to hearing back from you at your earliest.

Best Wishes
Martin

okej man får allså inte betalt och man får inte betala något (va givmilt) jag tycker detta låter lite oseriöst och att ge bort 6 bilder känns ju inte så kul, men samtidigt kanske det är en bra början att få ut lite bilder?
va tycker ni finns det någon anledning att gå med på detta?
/Tim

Lite småsnålt låter det, men betänk att många böcker inte blir storsäljare. Tvärtom, de drar inte ens in tryck- o marknadsföringskostnader. Men OM det blir en succé så blir ditt namn vida spritt över världen o du kan ta bra betalt nästa gång. Kanske. Se det som marknadsföring eller avstå... Men vad har du att förlora egentligen? Du äger fortfarande bilderna.

Kanske du skulle försöka få in nåt om ersättning för ev tillkommande upplagor, dvs om boken säljer så bra att det blir aktuellt...

tja visst känns det kanske smickrande men att lägga ner en massa arbete och sedan inte få "betalt" känns inte helt rätt. Varför göda någon annan med ditt arbete och svett.

Jag levererade just bilder till en bok om resebilder och tyckte jag var "givmild" när jag begärde 200(hmm hittar inte dollar tecknet..) men får även 10 ex av slutresultatet.

Sen får man självklart snegla lite framåt. Kanske kan det vara en bra marknadsföring åt dig själv?

Knivig situation men jag hade nog avstått.

Om han är en etablerad författare o kan räkna med en viss försäljning eller förskott från sitt förlag borde han betala för bilderna... å andra sidan kan det vara god marknadsföring för dej. Jag, som varande icke proffsfotograf, skulle acceptera en gång, därefter skulle jag hänvisa till att jag redan är publicerad o inte behöver mer publicitet på bekostnad av min tid.

De bilder de vill ha är såna som du redan har tagit och bearbetat förmodar jag... vill de att du ska bidra ytterligare, t ex med text om hur du utfört dina trick, då tycker jag absolut att du ska ha betalt! Samma om de begär att du ska ta nya bilder specifikt för deras bok.

HDFS) (KGS skrev:
Om han är en etablerad författare o kan räkna med en viss försäljning eller förskott från sitt förlag borde han betala för bilderna... å andra sidan kan det vara god marknadsföring för dej. Jag, som varande icke proffsfotograf, skulle acceptera en gång, därefter skulle jag hänvisa till att jag redan är publicerad o inte behöver mer publicitet på bekostnad av min tid.

De bilder de vill ha är såna som du redan har tagit och bearbetat förmodar jag... vill de att du ska bidra ytterligare, t ex med text om hur du utfört dina trick, då tycker jag absolut att du ska ha betalt! Samma om de begär att du ska ta nya bilder specifikt för deras bok.

Låter vettigt!

Instämmer med KG.

Det kan vara knepigt att få vettig reklam, men av hans andra bok att döma så verkar det ändå vara ett ganska smalt projekt, så budgeten är nog rätt liten. Men lite reklam lär det ju vara om den säljer. Och går den inte hem så är troligen inte ersättning så ofantlig heller.

Se till att du får ett gäng böcker istället.

Jag har en kompis som blivit publicerad i en liknande bok, dock rörde det sig om skivomslag då. Han fick inte heller betalt men fick kanske 10 böcker för besväret.

Jag hade nappat direkt om jag vore du. De vill inte ha ensamrätt på bilderna, alltså förlorar du inget på det. För varje bok som säljs så sprids dina bilder med kontaktinfo till potentiella kunder. Med tanke på vad förra boken kostar att köpa och den kostnad det lär ligga bakom (tryck, marknadsföring, osv...) så lär han inte göra några stora pengar och hade det verkligen gjort någon skillnad om han kunnat betala ett par hundra per bild? Mycket bättre att få ett gäng böcker då som man kan sälja själv alternativt ge bort till vänner och bekanta.

Så länge du har full rätt att använda bilderna till annat tycker jag du ska göra det!

Det finns en sak som ingen har reflekterat över.

Om boken blir bra så kommer den att läsas om & om & om igen. Kanske under flera år.
Det finns inget bättre sätt att göra reklam på än repetition.

Sedan tycker jag att du skall fråga dig vad du har att förlora. Har du ngt att förlora?

Det finns ingen här som är bra på att lägga kakel i badrum? Har ett badrum som är i stort behov av renorvering.

Om det är någon som är intresserad så gäller följande:

Du står för allt arbete inkl förberedelser.
Du står för allt materiel.
Du får inget betalt.

Men i gengäld så kommer jag berätta för alla jag känner att det är DU som gjort arbetet så du blir "känd" och får lite "reklam".

Det bör ju finnas någon här som gör det då så många fotografer här jobbar gratis.

/ NIKLAS

Erik Schalin skrev:
Det finns en sak som ingen har reflekterat över.

Om boken blir bra så kommer den att läsas om & om & om igen. Kanske under flera år.
Det finns inget bättre sätt att göra reklam på än repetition.

Sedan tycker jag att du skall fråga dig vad du har att förlora. Har du ngt att förlora?

Ne har väll inget att förlora direkt, ja har frågat om det är tänkt man ska skriva en ingående text till varje bild osv, isåfall är det för mkt jobb o göra gratis. har också frågat om man får några ex av boken, om man ska behöva betala 20$ för attfå se sina bilder i en bok så tror ja faktiskt ja avstår:)...så ja får se va han svarar på dessa frågor först.

Niklas har absolut en point. Men ändå, som förstagångsgrej så kanske reklamvärdet o referensvärdet är så bra att det ändå "lönar" sej. Med de förbehåll som jag skrev ovan, att du ska ha betalt om boken trycks i nya upplagor o givetvis för det eventuella merarbete som din medverkan i boken innebär.

"Skåningen" skrev:
Det finns ingen här som är bra på att lägga kakel i badrum? Har ett badrum som är i stort behov av renorvering.

Du får inget betalt.

Men i gengäld så kommer jag berätta för alla jag känner att det är DU som gjort arbetet så du blir "känd" och får lite "reklam".

Det bör ju finnas någon här som gör det då så många fotografer här jobbar gratis.

/ NIKLAS

Jag misstänkte nästan att du skulle skriva ett liknande inlägg...ja förstår dig till viss del, men om man gör detta som en engångs grej so what?, ja har inte förberett något,har inte lagt ut några kostnader. bilderna han vill ha är gamla och även om dom tar dom i sin bok så får ja endå göra va ja vill med bilderna det är jag som äger dom. Jag vet inte hur det funkade innan du blev en stor berömd flickfotograf som hade kunder upp över öronen hela tiden (om det nu är så) men för mig känns d inte så hemskt att göra detta som en engångs grej, ja räknar ju knappast med att få några enorma summor för min första publicering, och om det handlar om en liten summa som detta smala projekt kanske skulle kunna hosta upp känns d som ja lika gärna kan ta några böcker.

"Skåningen" skrev:

Du får inget betalt.

/ NIKLAS

Du får ursäkta mig Niklas men det där var verkligen en hel kass liknelse. Om du stället skulle skrivit att det var till en demoutställning för att visa hur olika duktiga kakelläggare kan göra ett badrum som folk sen skulle gå och titta på så stämmer det bättre.

Jag menar inte att man alltid ska sälja sig billigt men att göra arbete billigt eller gratis för att i framtiden kunna få kunder är inget ovanligt i någon bransch.

Jag skulle hoppat på det, inte gratis men mot några böcker, måste vara ett grymt komplement till porfolion. Jag antar att precis som överallt annars så är det referenser som smäller högs av allt även i fotobranschen.

/Martin

OldSchool skrev:
Jag vet inte hur det funkade innan du blev en stor berömd flickfotograf

Svar: Jag tackar :)
Visste inte jag var berömd .
Dock kan jag erkänna att jag är "stor" (110 kg).

Min poäng är verkligen enkel, och jag ber dig observera att jag varit lite längre i denna branschen än dig och har lite mer erfarenhet i ämnet (inte menat elakt ):

Denna branschen är fylld av fotografer som jobbar gratis bara för att de tror att de skall "bli kända". Tidningar och uppdragsgivare vet detta och kommer alltid med erbjudandet att de skall publicera fotografens bilder mot att denne får publicitet.Detta utnyttjas till 100% av alla. Även Slitz gör det (som har en "låtsasfotograf" som plåtar gratis åt dem utan ersättning bara för att han tror han skall bli känd)

Jag tycker du TIM skall ställa dig frågan:

Är du inte värd mer än detta ?
OM du utför ett vanligt jobb, ex målar en villa eller lastar på att lager så får du ju lön? Där accepterar du inte "reklam" som ersättning för ditt arbete.

Som fotograf (oavsett nivå) har du utgifter.Utrustningenkostar,arbetstid,träning,kopiering.resor,skatt mm Du kanske har en billigare kamera , men oavsett vilket så kostar den i inköp ochså.

Att inte ta betalt för ditt arbete är att acceptera att man INTE är värd något som fotograf. Genom att arbeta gratis så spottar du även (oss) etablerade fotografer i ansiktet, som försöker överleva i denna världen.

Du är bara naiv om du tror att folk som köpt boken kommer att ringa ner dig för att boka fotouppdrag hos dig. Det kommer inte att ske.
Jag har haft bilder publicerade i Slitz 2 ggr och folk tror att det ger en massa fotouppdrag med snygga brudar, men ack så fel det är. Ej heller har mina bilder i Aftonbladet/Expressen/NSD gett fler uppdrag. Det du som fotograf tjänar pengar på är Bröllop,reklamplåtningar åt medelstora företag och uppdragsfotografering för företag.En fast kundkrets är det som ger uppdrag, inget annat.Satsa på kvalitet, och det kommer ge dig uppdrag. Men om du låter folk utnyttja dig så förlorar folk respekten för dig som fotograf.

Niklas
"Flickfotograf"
www.niklaswibom.com

Jo, men när han ska presentera sej för den kundkretsen första gången kan det se trevligt ut att visa sina bilder i en bok... lite TFP över det hela, fast books for prints.

Den kund som får se "referensboken" vet ju inte om fotografen gjort det gratis eller inte. Fast jag tror tyvärr att du har rätt, att många fotografer blir utnyttjade för att de tycker att deras hobby är så rolig eller för att de har drömmar om att bli kändisar. Nästa gång den här killen gör en bok anlitar han kanske en handfull nya, förhoppningsfulla, talanger...

Å andra sidan är "skadan" av att låna ut redan tagna bilder rätt liten... gör inte Tim det så kommer nån annan att göra det o vad har Tim tjänat på det då?

PS! hur jobbar en "låtsasfotograf"? utan film eller minneskort i kameran!?

martinh skrev:

Jag menar inte att man alltid ska sälja sig billigt men att göra arbete billigt eller gratis för att i framtiden kunna få kunder är inget ovanligt i någon bransch.

Svar: Nej precis och det är det jag reagerar över. Det är inte ovanligt och det kommer fortsätta så länge ni tillåter det att ske.
Martin du skriver i din presentation följande:

Egen beskrivning:
Glad amatör som älskar att fota men har mycket kvar att lära.

Ta inte detta fel, men du har mycket kvar att lära. Du måste stå på dig din rätt att få betalt för ditt arbete. Det är det och en hög kvalitet som ger dig respekt och kunder.

Många fotograf tror att de kommer bli rika för att de har en websida och visar sina bilder där. Men för att lyckas som fotograf så MÅSTE du vara bättre än bäst. Du måste göra en bra portfolio inom din nisch och gå till reklambyråer och visa upp den. Slå näven i bordet och säga sanningen:

"Jag heter Martin, är en jävligt bra fotograf som levererar perfekta bilder av högsta kvalitet."

Att skicka några bilder i ett mail till företagen och säga: Hej jag heter Martin och är fotograf, titta här på mina bilder eller besök min hemsa, det ger inget. De slänger mailet i 99 fall av 100. Du MÅSTE marknadsföra dig föpr att lyckas.

Men om du som fotograf "jobbar gratis" , kommer dina andra kundet tänka: "okej, men då spar vi den kostnaden och låter han jobba mot reklam
för det gjorde han åt de andra.". Och du kommer få svårare och svårare att få betalt.

Det är PENGAR som är viktigast, inte berömelse. PENGAR betalar du hyra och allt annat för. Berömdelse ger dig på sin höjd lite "grattis" från de andra amatörerna på fotosidan eller kanske någon brud på krogen blir imponerad.

Hårda ord, från mig, och kan uppfattas "bobbigt" , men jag skriver bara som det är. Stå på er och ni får respekt och ni får chansen att kunna livnära er som fotografer.

Sköt om er ///

Niklas Wibom
www.niklaswibom.com

PS! hur jobbar en "låtsasfotograf"? utan film eller minneskort i kameran!?

Svar: Han har ingen fotoväst :)

Det intressanta i denna diskussion här "KG" (och ta inte detta fel nu) är att du sålde ju "Per Bill" - bilderna till Aftonbladet för en bra summa pengar. Frågan är, hade du accepterat att låta dem få bilderna gratis (och exklusivt) ,mot att ditt namn stod med som fotograf i tidningen?

Hej Hopp!!!

Niklas
Kör aldrig barnvagn berusad :)
www.niklaswibom.com

Expressen, men skitsamma, nä det hade jag inte gjort, det var bilder som hade nyhetsvärde, färskvara. Hade jag hittat dem i min kamera några dagar senare hade de troligen varit värdelösa.

Om nån däremot skulle vilja ha dem i en bok om fem år så kanske jag skulle låta dem få det...

De flesta bilder jag har publicerat har jag bjussat på eftersom det varit i föreningssammanhang...

Åh fan, jag har inte heller nån fotoväst... jo förresten, en enkel modell!

Men Nicklas, jag tror knappast att jag ska bli "känd" eller att någon skulle höra av sig och ge mig jobb, jag ser enbart detta som ett slags tilläg i min portfolio som kanske kan vara till hjälp när ja ska söka utbildning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar