Annons

Företagsrådgivning

Produkter
(logga in för att koppla)

boldten

Aktiv medlem
Jag hittade en företagsrådgivning med namn Hewal.se som erbjuder hjälp med allt från ekonomi och försäkringar till bidragsansökningar. De verkar ha verkat i branschen under 13 år och erbjuder obegränsad support (via antingen telefon, e-post, eller brev) för 299 (exkl. moms) de första 3 månaderna. Sen väljer man själv om man vill fortsätta. Är det någon här på forumet som använt deras tjänster och vad tycker ni i så fall om dem?

Själv funderar jag på att använda dem för ev. frågor kring bokföring och försäkringar.

Jag har varit kund hos dem i drygt ett år. De har fördelar och nackdelar tycker jag.

Bland fördelarna finner jag:

* Telefonsupport, dvs att man kan ringa dit och ställa frågor.
* Att man överhuvudtaget får någon som inte är ett internetbaserat forum att fråga om sin bokföring
* Att det är relativt billigt

Bland nackdelarna kan nämnas:

* Om man ringer telefonsupporten så vet sällan den man får prata med svaret på din fråga direkt. De skriver ner frågan och lämnar den till någon som kanske vet bättre. Ibland blir det fel i hanteringen och man får svar på fel fråga, om du fattar...
* Ibland får man inte svar på frågor alls. Trots att man ringer och mailar påminnelser.
* Jag bad om förslag på hur jag ska utforma kontrakt för mina fotouppdrag och hoppades på en diskusion, ett custom made utkast, några smarta idéer om upphovsrätt osv men fick en standardiserad mall med plats för namn och adress tillbaka.
* De har tre månaders uppsägningstid vilket gör att det är lätt att halka in på ett extra års rådgivning. Notera att alla angivna priser är utan moms och faktureringsavgifter och expeditionsavgift osv osv osv.

Nu kanske jag låter lite surig här. Och det kanske jag är också.

Jag tror att det kan gå att få vettiga svar på sina bokföringsfrågor från Hewal. Om man frågar specifikt. Och om man ligger på dem med blåslampan.

Problemet är att de bara svarar på de frågor som du ställer - de löser inte alla problemen med din bokföring. Tyvärr gäller samma sak med revisorer och bokföringskonsulter.

Således: Köp Hewal på begränsad tid och pumpa dem på all information. Ligg på! Be att få alla svar skriftligt. Kolla sedan med Skatteupplysningen. Och ditt lokala skattekontor. De är ofta trevliga. Och sen frågar du revisorn. Efter ett år på det viset kommer du att vara fullärd redo att kontera helt på egen hand.

Typ.

God tur

/b

Hej Björn

Tack så mycket för ett väldigt informativt svar. Jag ska hålla koll på uppsägningstiden och haka på deras prova-på-kampanj där man kan få 3 månaders support för 299SEK. Precis som du sägar ska jag då försöka pumpa dem på all information vilket förhoppningsvis ger en hel del. Jag ser det alltså ett komplement till litteratur samt skatteverkets broschyrer.

mvh /Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar