Advertisement

Annons

Företagsform eller andra alternativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

cocos2000

Ny medlem
Hej.

Sitter på ett vanligt "åtta till fem jobb" och planerar inte att säga upp mig.
Men jag har blivit erbjuden att göra ett litet fotojobb åt ett företag och ev. kan det bli något litet till i år.
Och då kommer min fråga. Hur skall jag göra, måste jag starta enskild firma för att få F-skattesedel (känns som mycket jobb för lite jobb så att säga) eller finns det någon annan smart lösning?

Tacksam för svar.

/J.

Det finns speciella skatteregler för hobbyverksamhet -- sök på Skatteverkets webbsajt och ladda ner deras utmärkta broschyr. Det låter som om din situation är precis vad detta är avsett för.

Titta på alternativet "egenanställning" via t ex Bolagsbolaget eller Frilansfinans. Då fakturerar dom åt dig, betalar sociala avgifter och du får ersättning i form av lön från dem. Då slipper du registrera ett eget företag.

Hej.

Sitter på ett vanligt "åtta till fem jobb" och planerar inte att säga upp mig.
Men jag har blivit erbjuden att göra ett litet fotojobb åt ett företag och ev. kan det bli något litet till i år.
Och då kommer min fråga. Hur skall jag göra, måste jag starta enskild firma för att få F-skattesedel (känns som mycket jobb för lite jobb så att säga) eller finns det någon annan smart lösning?

Tacksam för svar.

/J.

Titta på alternativet "egenanställning" via t ex Bolagsbolaget eller Frilansfinans. Då fakturerar dom åt dig, betalar sociala avgifter och du får ersättning i form av lön från dem.
Det är ett smidigt men ganska dyrt alternativ till att deklarera för hobbyverksamhet. I en tidigare diskussion om samma ämne gjorde jag en uträkning.

Det är ett smidigt men ganska dyrt alternativ till att deklarera för hobbyverksamhet. I en tidigare diskussion om samma ämne gjorde jag en uträkning.

Du har glömt att egenavgift och skatt inte är samma sak. Som hobbyverksamhetsutövare ska du betala båda om det är en tjänst som du utför.

Säljer du däremot inte tjänster utan produkter så betalar man enbart skatt på vinsten. Därför tycker jag för att återgå till Joakims fråga är att utföra tjänsten gratis och sedan debitera kunden för en slutprodukt. Dvs en klausul för företaget att inte behöva köpa bilderna.
På det viset slipper du egenavgiften. Det enda du behöver göra är att spara kvittot och hoppas på att du köper prylar/förbrukningmaterial till din hobby inom de närmsta åren så slipper du betala skatt eller ens deklarera att du har en hobby. Du får gå back, nolla eller skjuta fram vinstskatten ett par år.

OBS! Glöm inte att spara ALLA kvitton i en låda ifall grannen eller någon på fotosidan skvallrar för skattemasen. Då måste du visa kvittona. Svårare än så är det inte.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar