Annons

Företags användande av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Rad

Aktiv medlem
Ett företag anlitar en fotograf för att ta bilder till presentations material (Power point, presentations foldrar, årsredovisning).
Bilderna används alltså för att presentera företaget, verksamheten samt att göra reklam för företaget. Om fotografen då tar bilder
på personalen "i arbete" så att säga men inget avtal skrivs på...är detta rätt agerat av företaget? Vem äger rimligtvis bilderna på personalen?(jag antar att det beror på vad företaget/fotografen har för avtal)
 
Vid uppdragsfotografering äger beställarna bilderna inom de ramar som bestämdes vid beställningen.
Fotografer behåller dock alltid hden ideella/konstnärliga upphovsrätten och måste tillfrågas vid annan användning än avtalat. Fotografen ska också ha betalt om användningen är annat än avtalat.

I fråga om kommersiell reklam tror jag att personalen på bilderna borde skriva på ett papper där de godkänner att företaget använder bilden för reklamändamål. Om det finns gränsdragningar mellan reklam och information vet jag inte.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar