Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fördomar

Produkter
(logga in för att koppla)
Det vanligaste är nog att folk tror att alla kan ta lika bra bilder som ett proffs..speciellt med en bra kamera.

Samt att det är enkelt att fota digitalt och att man inte jobbar så mycket med bilderna efteråt.

Ibland då jag fotar heldagsbröllop blir folk glatt överaskade att jag har klätt upp mig. Ofta förknippas tydligen fotografer med sjaskiga kläder..?

Precis som föregående "talare" nämner så är det en vanlig föreställning att det är kameran som gör bilden. Dessutom förväntar sig många att man tar en bra bild rakt av på 1/200 dels sekund. Inte att man måste sätta ljus, hitta bra vinklar mm. Logiskt nog så hänger det ju ihop med föreställningen om kameran. =D

Intressant att notera är även att ungefär 90 % av alla som ska bli fotograferade alltid säger något i stil med: "Du kan väl retuschera?!". Det är ju inte direkt en fördom, men en vanligt förekommande kommentar. Skämtsam. Med litet stänk av allvar.

Den i särklass vanligaste fördomen jag möter är att antalet megapixlar är det absolut viktigaste och helt dominerande orsaken till bra bilder.

Intressant att notera är även att ungefär 90 % av alla som ska bli fotograferade alltid säger något i stil med: "Du kan väl retuschera?!". Det är ju inte direkt en fördom, men en vanligt förekommande kommentar. Skämtsam. Med litet stänk av allvar.

Hehe, får mig osökt att tänka på oss som även sysslar med musik och inspelning: "Ja men det där fixar vi i mixen"...jo men tjenare! "skit in-skit ut" :)

Att tillägga till tråden är väl också att ju större grejer man har, desto bättre bilder kan man tydligen ta. "Wow vilket långt objektiv, det måste du kunna fota jättebra bilder med!"

.. att vi som fotar i klubbmiljöer är sämre fotografer än andra, tillexempel såna som fotar fåglar och sport.

Samt den gamla vanliga att Nikon tar sämre bilder än Canon.. bah.. när ska folk lära sig att det inte är kameran som tar bilden?

Det finns en grupp människor som inte förstår vad som är kamera och vad som är blixt. Jag har råkat ut ett par gånger för tanter som ställt sig framför softboxen och stirrat in i den i förväntan att kortet skall tas.

Det tycker jag är oerhört gulligt.

Senast ändrad:
Det finns en grupp människor som inte förstår vad som är kamera och vad som är blixt. Jag har råkat ut ett par gånger för tanter som ställt sig framför softboxen och stirrat in i den i förväntan att kortet skall tas.

Det tycker jag är oerhört gulligt.

lol då hade jag garvar mig ihjäl!!!!

Förutom de kommentarer som redan nämnts får jag ibland höra: Ja, nu med den nya tekniken kan man väl göra nästan vad som helst med bilderna i "datan"?

Att den "nya tekniken" är ca 25 år gammal är en nyhet för de flesta som säger så...

Annars är den vanligaste "inte konstigt det blir bra "kort" med en SÅN stor kamera!"

Att jag bara för att jag har foto som hobby skulle vara intresserad av att fotografera vad som hellst dvs samma typ av bilder som den som den man talar med.

En sak som jag alltid råkar ut för är att folk alltid antar att jag vet allt om alla kompaktkameramodeller. typ "jag funderar på att skaffa en kamera, en runt 2500, kanske en xxxxx" är den bra?"

Jag brukar hjälpa till ändå, men jag får göra lika mycket sökningar som om jag skulle hjälpt dem att skaffa en mobiltelefon eller nåt...

/FLiP

Ibland när man förklarar för folk vad utrustningen kostar så blir man nästan idiotförklarad. Hur kan man vara så dum att man lägger 2500 spänn bara på en blixt, eller 5000 på ett objektiv, mär man kan få en kompaktkamera som både har jättemycket zoom och jättemånga pixlar och som tar jättebra bilder för ett par tusen. Och så måste man ju titta i en sökare också på den där stora kameran. Gud vad gammeldax. ;-)

Dessa personer vet verkligen vad de talar om.

Har den bara 10mpix? (40D)
Då får jag ju bättre och större bilder med min kompaktkamera, den har ju 12mpix.

Senast ändrad:
Du kan ju fråga om han/hon kan räkna ut varför din kamera kostar mer.

Jag försökte förklara att kvalitèt på en bild inte bara avgörs med hur
många Mpix kameran har utan framgång.
Är ju så med många kompaktkameramänniskor, ju fler Mpix den har,
desto bättre, finare och större bilder får man.
Går inte att få det ur skallen på dem, och jag har gett upp för länge sedan ;-)

Men så länge de är nöjda och vet vad de talar om är det väl bra.

Japp, det är ju samma bekymmer som jag beskrev. Folk i allmänhet vill ha enkla lösningar och enkla svar, så har det alltid varit och kommer alltid vara.

Det är lättast att tro att allt avgörs av antalet pixlar, så då tror vi det.

Ledsen att behöva störa den kollektiva skadeglädjen över icke-fotografernas okunskap. Men är det så konstigt - eller irriterande - att dessa människor inte har samma kunskaper om fotografi och kamerateknik som fotosidans medlemmar?

Megapixelfixeringen är beklaglig, men det intressanta är väl fråga om hur den uppstår. Skulden ska inte i första hand läggas på konsumenterna utan på kameratillverkarna, med sina prioriteringar beträffande teknisk utveckling och marknadsföring.

Det finns också förklaringar till varför människor i allmänhet är så fixerade vid just det tekniska snarare än människan som håller i kameran och gör sina val. En del av förklaringen står nog att finna i den kultur som skapats av fotograferna själva. För visst är det så, att även om garvade fotografer gång på gång framhåller apparaternas ringa betydelse för slutresultatet, så är många av dem kvalificerade tekniknördar. Facktidskrifterna avspeglar detta teknikintresse, som förmedlas vidare till nybörjaren.

Okunskap vad gäller kamerateknik är en sak. Ganska ointressant att konstatera enligt min mening. Fördomar om (yrkes-) fotografer är en annan och betydligt intressantare fråga, med sociologiska dimensioner.

En fråga till trådskaparen: varför ställde du frågan? Tänkte du på något särskilt, några särskilda egna erfarenheter?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar