Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
fördomar
- Trådstartare popboydeluxe
- Start datum
J.Buchwald
Medlem
Fördomar o fördomar, men en klassiker man hört några gånger är ju;
"Oj, vilken stor kamera! Den får man bra bilder med va?"
"Oj, vilken stor kamera! Den får man bra bilder med va?"
Harubla
Aktiv medlem
Ibland när man förklarar för folk vad utrustningen kostar så blir man nästan idiotförklarad. Hur kan man vara så dum att man lägger 2500 spänn bara på en blixt, eller 5000 på ett objektiv, mär man kan få en kompaktkamera som både har jättemycket zoom och jättemånga pixlar och som tar jättebra bilder för ett par tusen. Och så måste man ju titta i en sökare också på den där stora kameran. Gud vad gammeldax. ;-)
Dessa personer vet verkligen vad de talar om.
Håller med till 100%.
J.Buchwald
Medlem
En klok man sa en gång då jag beklagade mig över hur mycket allt det där vi går och suktar efter kostar! Han frågade mig om jag hade någon båt? -Nej. Åker du till Sälen och åker skidor en gång om året? -Nej. Bra, handla då och sluta gnäll!
Hehe!
Hehe!
Anders Östberg
Guest
Jag jobbar inte med foto (inte för mitt levebröd i alla fall) men möter den "fördomen" eller förutfattade meningen att eftersom jag har utrustning som ser professionell ut så är jag yrkesfotograf. Jag får ofta frågan "Vem fotograferar du för", "Vilken tidning kommer det här i?" osv.
Thelinkan
Ny medlem
Megapixelfixeringen är beklaglig, men det intressanta är väl fråga om hur den uppstår. Skulden ska inte i första hand läggas på konsumenterna utan på kameratillverkarna, med sina prioriteringar beträffande teknisk utveckling och marknadsföring.
Helt rätt. Som gammal datornörd har jag sett precis samma prat om MHz, bara ju fler desto bättre. Inte en tanke på busshastigheter, minneskretsar, operativsystem eller annat som också kan påverka prestandan på en burk. Marknadsföringsfolket i många fler branscher har förmodligen ställt till det på samma sätt. En eller i bästa fall två indikatorer säger allt om hur bra en pryl är. Och det är bara de som är intressanta.
Jag jobbar inte med foto (inte för mitt levebröd i alla fall) men möter den "fördomen" eller förutfattade meningen att eftersom jag har utrustning som ser professionell ut så är jag yrkesfotograf. Jag får ofta frågan "Vem fotograferar du för", "Vilken tidning kommer det här i?" osv.
Det där med frågan om tidning har jag fått ett stort antal gånger under mitt besök på BandyVM. Var till och med någon som benhårt trodde jag jobbade på lokaltidningen (VLT). Det fick jag aldrig höra med min gamla kamera...
En klok man sa en gång då jag beklagade mig över hur mycket allt det där vi går och suktar efter kostar! Han frågade mig om jag hade någon båt? -Nej. Åker du till Sälen och åker skidor en gång om året? -Nej. Bra, handla då och sluta gnäll!
Hehe!
Dagens bästa! helt underbar.
ps82
Aktiv medlem
För att höja fördoms nivån lite, Finns en serie som heter What the duck och som driver med fotografin på ett komiskt sätt.
för er som vill läsa om serien finns den på adressen www.whattheduck.net
stripen här under visar varför man ska ha en stor tung utrustning till hands ;-D
för er som vill läsa om serien finns den på adressen www.whattheduck.net
stripen här under visar varför man ska ha en stor tung utrustning till hands ;-D
Bilagor
DavidSidén
Aktiv medlem
Vet inte om jag ska yttra mig som inte jobbar professionellt med att fotografera, men kommentarer i stil med "den där kameran tar väl jättebra kort!?"... hör till vardagen.
Det är jag som "tar korten", inte kameran och i slutändan spelar kameran inte så stor roll som många föreställer sig.
David
Det är jag som "tar korten", inte kameran och i slutändan spelar kameran inte så stor roll som många föreställer sig.
David
Johan Ahlbom
Aktiv medlem
Fördom och fördom, men jag får ofta intrycket från vänner o bekanta att bara för att jag enligt dem tar ok studiobilder, så klarar jag galant av att fota vad som helst, tex ett bröllop i dokumentär still..... Får verkligen förklara mig länge o väl när jag tackar nej till bröllopsfoto
utvarp
Medlem
Jobba gratis
Det absolut vanligaste är att folk tror att man kan göra vad som helst för så lite pengar som möjligt, helst gratis.
En kvinna ville att jag skulle fotografera hennes utställningshundar och sen printa ut dom i ca 50x50-kopior. Jag sa "okej, såhär mycket kostar det", då blev hon jätteupprörd, hon ville såklart ha det gjort gratis.
Det händer jätteofta. "Det är ju bara en bild, varför ska du ta betalt?"
Folk tror även att man är någon slags fotografisk allätare som kan fotografera allt; bröllop, djur, porträtt, studio, blommor, sport.
Det absolut vanligaste är att folk tror att man kan göra vad som helst för så lite pengar som möjligt, helst gratis.
En kvinna ville att jag skulle fotografera hennes utställningshundar och sen printa ut dom i ca 50x50-kopior. Jag sa "okej, såhär mycket kostar det", då blev hon jätteupprörd, hon ville såklart ha det gjort gratis.
Det händer jätteofta. "Det är ju bara en bild, varför ska du ta betalt?"
Folk tror även att man är någon slags fotografisk allätare som kan fotografera allt; bröllop, djur, porträtt, studio, blommor, sport.