Annons

Förberedelse för bröllopsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Quinitha

Ny medlem
Det är så att jag ska fotografera min systers bröllop i sommar och jag är rätt säker på huruvida jag ska gå tillväga. Jag och min syster har diskuterat en del om hur man ska lägga upp fotograferandet i det stora hela.
De kommer att gifta sig på Dicksonska palatset, jag har varit in på deras hemsida för att få en blick över hur det ser ut. Därefter kommer de att ha middagen på en restaurang vid havet har jag förstått det som och är det bra väder kan man få många bra bilder med endast kamera och reflexskärmar - så resonerar jag!
Men. Det jag är osäker - och ganska säker på att detta kan hända - är att det kan bli dåligt ljus och jag avskyr att höja ISO talet för detta medför massa brus.
Jag har tänkt att en extern blixt kan vara den ultimata hjälpen och underlätta mitt arbete och resultatet av mina bilder.

Det jag vill ha tips och hjälp med är vilken blixt ni anser kan vara den bästa för en Nikon D80? Jag har använt mig av extern blixt tidigare så det är inget okänt fenomen, men vill ha en blixt som kan ladda upp snabbt, som man kan vrida på så mycket som möjligt och som ändå är bra att använda för en amatörfotograf som mig - förstås också inte så dyr heller. Har tänkt att använda den mycket i framtiden till bland annat utvecklingssyfte och till kommande studier. Så vilken blixt tror ni kan vara den bästa? Har läst mig genom de olika Nikon blixterna som SB-400 och SB-600-SB-900, men känner mig ändå osäker.
Sen undrar jag också om ni har andra tips och råd som ni kan ge mig inför denna fotografering?

Tack så mycket på förhand!
 
Mitt blixtråd:
1 välj en Nikonblixt
2 Välj toppmodellen eller den under. kontrollera i databladen vilken brännvidd som blixten lyser ut så att du täcker den brännvidd du vill använda.

fotoråd:
1 skriv ner vilka bilder som skall tas.
2 skriv ett schema över fotograferingsdagen
3 testfotografera med ett stoppur och rätta till 1 & 2
Ta hellre en bra bild än 100 likadana onödiga.
Personerna är säkert fina & uppklädda, titta på bakgrunden det tjänar dina bilder på.
 
Är modellerna SB-700 - SB-900 något som du testat tidigare och vet hur dom fungerar i praktiken?
Tack så mycket Erik! Ska ha allt detta i åtanke :)
 
Jag har använt SB-900 en hel del, även en och två tillsammans. Den funkar fint och är lätt att använda. Speciellt i TTL och TTL BL läget. Läs på och fota mycket innan. SB-900 är att föredra framför sb-700 eftersom 900 har möjligheten att fungera som master och på så sätt slå igång andra blixtar också ifall att du köper fler i framtiden.

Tips för fotograferandet:
- Åkt till alla platser innan för att kolla ut lämpliga ställen för porträtt osv. Även viktigt att se var och när solen står i bäst läge (golden hours)

- Se till att ha två kamerahus. Går ett sönder måste du ha ett extra, man gifter sig förhoppningsvis bara en gång.

- Se till att ha minst två användbara allroundslinser, Tex 50mm o 35mm, eller en zoom och en normal prime.

- Ser du att du kommer behöva använda din blixt mycket under ditt förbesök av platsen, ta med en extra blixt också.

- MÅNGA minneskort

- En bärbar dator eller hårddisk att backa upp på.


Kan du inte låna eller har ekonomi att investera i det ovan går det ofta att hyra :)

Lycka till!

// Stefan
http://stefanhellberg.com
 
SB-900 är att föredra framför sb-700 eftersom 900 har möjligheten att fungera som master och på så sätt slå igång andra blixtar också ifall att du köper fler i framtiden.
Då kan man köpa 900an när man behöver mastern, alltså den andra blixten man köper om nu pengarna är knepiga att få fram.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.