Annons

Förbannade säljare

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag föredrar att som säljare sköta initiell kontakt i lugn och ro via epost så kan jag välja den köpare jag tycker verkar smidigast (kanske finns någon i samma stad så man slipper frakt osv). När det gått så långt att saker och ting mer eller mindre är bestämda har jag inget emot telefonkontakt.

Jag skulle aldrig lägga ut mitt nummer i en annons. Att bli uppringd på telefon är mycket störande och är det något populärt man lagt ut blir det dagar av springande till telefonen. Slår någon upp mig på eniro el.dyl och ringer trots att jag inte lagt ut något nummer i annonsen kan den personen glömma att få köpa något från mig.

Kan det kanske vara en generationsfråga det här?
 
Blir så förbannat trött på en del säljare här på fotosidan där man tar kontakt med dem & verkligen visar intresse. Man skickar även med telefonnummer då många inte skriver ut sitt nummer i annonsen för ev snabbare kontakt än via mail. I samma mail skriver att man är mkt intresserad utan ett prat om prutningen eller nåt så får man ett mail tillbaka när man kommer hem ifrån jobbet att kameran är såld. VAD F*N är det för fel på folk, hade personen bara ringt upp så hade jag kunnat föra över pengarna direkt men icke.
Detta var en betald medlem också så inte bara obetalda medlemmar kan verka konstiga här på fotosidan!

Fy F*n för dessa personer!

Två på pucken och sedan en massa gnäll, jag fattar ingenting.
Säljaren säljer väl till vem han vill, och vad har betalmedlemskapet med saken att göra.
 
Jag brukar välja den som verkar smidigast att ha att göra med. Säljer jag här på fotosidan så händer det att jag kollar lite snabbt på personens profil, inlägg i forumet etc. Ett sådant här ilsket inlägg skule till exempel nog få mig att välja någon annan som verkar lite mer avslappnad.

Jag förbehåller mig rätten att sälja till vem jag vill. Oavsett vem som kommer först eller vem som bjuder högst (även om något av detta såklart är vanligast).
 
Jag brukar välja den som verkar smidigast att ha att göra med. Säljer jag här på fotosidan så händer det att jag kollar lite snabbt på personens profil, inlägg i forumet etc. Ett sådant här ilsket inlägg skule till exempel nog få mig att välja någon annan som verkar lite mer avslappnad.

Jag förbehåller mig rätten att sälja till vem jag vill. Oavsett vem som kommer först eller vem som bjuder högst (även om något av detta såklart är vanligast).

Samma här, tycker om att både sälja och köpa av etablerade FS personer. På något sätt känns det tryggt. Dom har ofta någon form av rykte att tänka på, så det känns mindre riskabelt än vem som helst.
 
Två på pucken och sedan en massa gnäll, jag fattar ingenting.
Säljaren säljer väl till vem han vill, och vad har betalmedlemskapet med saken att göra.


Jag är knappast någon person som lägger mig i andra diskussioner här på forumet som en del verkar gilla men reagerade ändå att jag nu fick en bra kontakt med säljaren & väntade bara att få reda på vart jag skulle skicka pengarna & helt plötsligt så säger han att den är såld, skulle inte du bli snopen precis på målsnöret? Varför jag tog upp betald medlemskap var mer ett uttryck att det ibland inte går att lita på att när man tror att köpet är gjort så blir det inte så!


fredrikb81: Ilsket inlägg jo kan tänkas vara det i detta fall, men det vore mer ärligt av säljaren att förklara läget istället för att helt plötsligt säga att den är såld, sök gärna på mitt namn så får du se hur många ilskna trådar jag har sedan jag blev medlem vettja.
 
Om jag fick välja vem jag skulle sälja till så skulle det säkerligen bli till den som är artig och trevlig. Den svärande skrikande skulle alltid komma i andra hand.
 
Om jag fick välja vem jag skulle sälja till så skulle det säkerligen bli till den som är artig och trevlig. Den svärande skrikande skulle alltid komma i andra hand.

Än en gång så har jag varken varit otrevlig, oartig eller på något sent elak mot den som skulle sälja kameran, däremot så blev jag mindre glad att få veta helt plötsligt att kameran är såld när jag väntade på svar vart jag skulle skicka pengarna.
 
...skulle inte du bli snopen precis på målsnöret? ...
Helt säkert skulle man bli lite snopen, och kanske frustrerad också, men det är fortfarande så att man som säljare prioriterar att - sälja!
Pengar i handen och varan såld slår trumfar ju hur många "intresserade" som helst.
 
självklart ligger det i säljarens intresse att ha flera intressenter på g samtidigt, ifall att någon eller några köpare drar dig ur. Min erfarenhet av att köpa och sälja saker via blocket är att det är precis lika vanligt att köpare har kontakt med flera säljare av liknande varor just av samma orsak (och för att försöka spela ut dem mot varandra).

Det är inte elakt, utan bara ett sätt att säkerställa att man får sin vara såld med minsta möjliga strul. Att i det läget säga till eventuella köpare att "jag har tre andra före dig i kön" är att skjuta sig själv i foten.
 
självklart ligger det i säljarens intresse att ha flera intressenter på g samtidigt, ifall att någon eller några köpare drar dig ur. Min erfarenhet av att köpa och sälja saker via blocket är att det är precis lika vanligt att köpare har kontakt med flera säljare av liknande varor just av samma orsak (och för att försöka spela ut dem mot varandra).

Det är inte elakt, utan bara ett sätt att säkerställa att man får sin vara såld med minsta möjliga strul. Att i det läget säga till eventuella köpare att "jag har tre andra före dig i kön" är att skjuta sig själv i foten.


Förstår ditt argument men att kommit så långt till att vänta på svar vart man ska skicka pengarna är så nära ett köp man kan komma tycker jag. Men har lärt mig idag att det är långt ifrån nära.
 
Förstår ditt argument men att kommit så långt till att vänta på svar vart man ska skicka pengarna är så nära ett köp man kan komma tycker jag. Men har lärt mig idag att det är långt ifrån nära.

Medans säljaren skrev svaret till ang vart du skulle skicka pengarna kom det kanske en annan köpare som, kommit lika lång i förhandlingarna som dig, och la pengarna i säljarens hand så, tyvärr för dig, fick han/hon köpa. Vad är det som säger att du hade kommit längst i förhandlingarna bara för att du frågat vart du skulle skicka pengarna, någon annan låg bevisligen steget före dig. Thats life, bara att accepera.
 
Inte alls. Bud på en bostad är inte bindande, trots att det ofta handlar om flera miljoner. Även om man vunnit budgivningen kan man ångra sig fram till att man skriver sitt namn på köpeavtalet.

Jaha. Mina förälder köpte en bostadsrätt för en månad sedan. Då sa mäklaren att om man ångrar sitt bud kostar det typ 10.000. (bostadsrättens utgångspris låg på 300.000:)
Iofs. blev det inga problem, men då mina förälder är danskar har mäklaren kanske velat vara säker på att de köpte det. Blir nog en trevlig "sommarstuga".

Tror jag ska ha en allvarssnack med den mäklaren.....
 
Medans säljaren skrev svaret till ang vart du skulle skicka pengarna kom det kanske en annan köpare som, kommit lika lång i förhandlingarna som dig, och la pengarna i säljarens hand så, tyvärr för dig, fick han/hon köpa. Vad är det som säger att du hade kommit längst i förhandlingarna bara för att du frågat vart du skulle skicka pengarna, någon annan låg bevisligen steget före dig. Thats life, bara att accepera.


Jo jag förstår det nu, nästa gång får man försöka vara tydligare emot säljaren hur man ligger till.
 
Jaha. Mina förälder köpte en bostadsrätt för en månad sedan. Då sa mäklaren att om man ångrar sitt bud kostar det typ 10.000. (bostadsrättens utgångspris låg på 300.000:)
Iofs. blev det inga problem, men då mina förälder är danskar har mäklaren kanske velat vara säker på att de köpte det. Blir nog en trevlig "sommarstuga".

Tror jag ska ha en allvarssnack med den mäklaren.....

Är du säker på att mäklaren menade att ångra ett bud kostade 10 000?
Om man däremot ångrar sig efter påskrivet kontrakt, men före tillträdesdatum kan det kosta en hel del.
Kan dina danska föräldrar bara ha missupfattat vad mäklaren sa?
Petter ...
 
Förstår ditt argument men att kommit så långt till att vänta på svar vart man ska skicka pengarna är så nära ett köp man kan komma tycker jag. Men har lärt mig idag att det är långt ifrån nära.

Då kan jag verkligen förstå dig! För då räknar man ju med att affären är uppgjord och klar! Om jag kommit överens med någon om ett pris för en sak och man lite senare får ett högre bud av någon annan, då säljer iallafall jag till den första enligt överenskommet pris.

Jag har både sålt och köpt här på fotosidan och än så länge har jag bara väldigt bra erfarenhet av det. Trevliga personer och smidiga avslut.
//Robert
 
Har jag lovat en köpare min vara så säljer jag den aldrig till någon som bjuder högre efter överenskommelse. God affärssed vill jag hålla på.
Jag ger en tidsfrist till köparen och blir det ingen affär innan går varan vidare.

Däremot om jag själv handlar saker på t.ex blocket är jag inte hundra på allt förrän jag har varanni handen.
 
Intressant att ni säger så här, Nä jag anser inte att jag har förtur men väljer han att svara så har han tydligen inte sålt kameran, varpå jag svara att jag är mkt intresserad & vill får kontakt med honom genom att lämna mitt nummer & hur vi ska göra med betalningen. Visst kan förstå att han ev inte ville skicka men skriv då det i annonsen för guds skull. Varför jag gav ut numret samt skrev att jag var mkt intresserad är att jag var beredd att föra över pengar. Visst det kan finnas oseriösa betalande medlemmar här men tycker det känns tryggare ok "odesus"

När jag sålde mitt Canon 70-200 f4/L IS för några år sedan för 7500:- & då var det endast att jag ville få tillbaka pengarna när jag köpte det ifrån USA för att jag skulle spontant köpa en hoj. Då låg denna optik på närmare 9000:- beg. Hysteri blev det men visste att jag skulle bli av med den så tog den som hörde av sig först inte mera med det & förklarade läget. Nu kanske jag tillhör de fåtal som verkligen lägger vikt på de som visar intresse & speciellt de som lämnar ett nummer & inte bara ett mail!

jag har sålt en del på fs o det har hänt ex antal gånger att någon ringer o säger att ( jag ska köpa kameran D700 men kan du vänta till helgen? jag lovar att jag ska ha den) . Jag tror på hans ord o har många andra som mailat men håller på kameran trots att en annan person säger att han vill komma på en gång o köpa D700. Vad händer jo den bergsäkra köparen som skulle komma till lördan han backar ur för han kom helt plötsligt på att han inte har råd, då ringer jag den andra spekulanten o då visar det sig att han varit på fotomässan o rajjala hade en kampanj där varvid han köpte en ny D700. Då var det bara att börja maila alla andra o säga att kameran var kvar trots man sagt något annat innan.
Därför väljer jag alltid den som först kommer o köper det man vill sälja o väntar aldrig igen för oftast är det så att den som är mest (på) är den som alltid bangar ur o strular.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.