Annons

Förbannade säljare

Produkter
(logga in för att koppla)
Hm. Spännande att läsa allas åsikter. Känns som om några tror att vi lever i ett land där en myndighet kontrollerar allt som sker. Allt från mellanmjölkens fettnivåer till hur vi skall sälja våra privata prylar.

Det är helt o hållet upp till säljaren att sälja till den han vill och på vilket sätt han vill!! Även om han är en idiot eller ett geni. Punkt slut!

Om du sedan inte gillar hans metoder så står det dig helt fritt att handla av någon annan istället eller gå till en butik.

Jag har både köpt och sålt prylar på diverse forum och kan bekräfta att det är rätt knepigt att sälja. Köpa är enkelt. Ring eller maila ett bud. Får du svar så är allt frid och fröjd. Om inte så...... glömmer jag saken.

Sälja däremot är en helt annan sak. Man vill ju ha saken såld men samtidigt få så bra betalt som möljigt. Priset sätts därför så högt som möjligt men ändå realistiskt. Helst vill jag bara ha en enda intressent som köper :) Tyvärr är det många som ringer och ger skambud (vilket givetvis är helt ok men tröttsamt). Andra säger att de skall köpa men fullföljer inte affären. Mycket vanligt är "jag kommer på måndag, kan du hålla prylen?"¨. Dyker han sedan upp? Ibland men inte alltid! Det är en svår balansgång faktiskt....Vem skall jag välja? Han som ber mig hålla prylen eller han som prutar lite?

Slutsatsen är att man säljer till den där man får ett förtroende och priset är rätt samt att affären går enkelt att utföra. Dvs lokalt till de som kan åka hem till dig i första hand. Givetvis upplyser jag spekulanterna om "mina" regler när de ringer. Dvs först till kvarn etc. Det anser jag vara god affärsed.
 
Håller med "Mankan", situationen som säljare är knepig.
Eftersom jag bor lång upp i norr så fårstår jag att folk hellre säljer till någon som kan komma förbi och hämta prylen direkt, och det känns ju tryggare även för mig som köpare.
Dock har jag däremot svårt att tolka annonser där det står "intressekoll" - vad är det?
Jag ser det ofta på Blocket också, och för mig känns det som ett kluvet uttryck.
Antingen vill man väl säla en pryl, och då annonserar man ut den, eller så vill man inte sälja den, och då behåller man den.
Vill man ha den värderad så är mitt förslag att det finns bättre sätt än att lägga ut en "intressekoll".
När jag mailade på en annos nyligen så fick jag svaret: "Jag står i valet o kvalet om jag ska sälja eller ej".
Ja, det valet kanske man ska göra innan man annonserar tycker jag.
Nåväl, annonsforumet är ju öppet för alla typer av alternativ, men när jag vill köpa eller sälja så är det bara störande med irrelevanta inlägg, jag tycker att det finns andra forum för tankar och värderingar.
M.V.H
/Tobias
 
Först angånde budgivning, man kan alltid ångra ett bud så länge du inte skrivit på en handling, hoppas föräldrarna missförstod situationen, en mäklare är ju delvis styrd av regler och kan få problem om han struntar i dessa.

Sen handel mellan privatpersoner, finns inga etiska regler ang. hur försäljningen skall gå till, (men naturligtvis mänskliga) det finns regler för hur man skriver ett avtal, men det är ju efter
ett avslut, det är nog så att är man inte nöjd med hur en säljare agerar så får man väl köpa av någon annan.

Men visst kan man bli besviken!

/Stefan-H
 
Det är lätt att förstå din frustration, men det är sånt som händer. Man får ha lite is i magen vid privataffärer.

En gång sålde jag en bil. Den var inte lättsåld. Men efter lång tid ute på blocket och andra siter och kontakter med flera köpare som sa sig vara intresserade men inte kunde bestämma sig så ringde en köpare som ville komma och titta på den, och jag sa att det gick bra att komma på eftremiddagen samma dag. Strax efter ringde en av de som hört av sig tidigare och ville komma och titta direkt. Han provkörde, hade pengar på fickan och ville slå till. Priset var bra, över vad jag hade räknat med. Till saken hör att det fanns en annan likadan bil till salu som han också tittat på, men gillade min bättre. Jag sände en tanke till den andra personen som skulle komma, men bestämde mig för att slå till. Precis när vi skakade hand efter att ha gjort upp kom den andra tilltänkte köparen, tillsammans med en kompis. De fick se bilen köra iväg. De var inte glada. Jag var lite rädd för att få stryk, de var lite hotfulla faktiskt. Men jag hade inte lovat dem något annat än att de fick komma och titta på den. Gjorde jag fel? Skulle jag ha ordnat auktion där på gatan?

En annan gång skulle jag själv köpa en bil och såg på nätet ett fint ex av den modell jag ville ha hos en handlare. Jag ringde och frågade om den fanns kvar och det gjorde den. Så jag körde dit. Väl framme var bilen såld till en annan person. Glad blir man ju inte, men det är bara att finna sig. Det går inte att få en bilhandlare hålla en bil bara för att någon ska komma och titta på den om det står en konkret köpare framför honom med kontraktspennan i handen. Knappast en privatperson heller.

Visserligen handlade denna betraktelse om bilar, men ändå...
 
Dock har jag däremot svårt att tolka annonser där det står "intressekoll" - vad är det?

En intressekoll är en annons där i alla fall jag kollar om det finns potentiella köpare som betalar tillräckligt. Att skriva "intressekoll" kan vara ett för-tecken på att man inte är helt hundra på om man ska sälja den, men betalar köparen tillräckligt kanske man inte kan stå emot, och säljer.
 
En intressekoll är en annons där i alla fall jag kollar om det finns potentiella köpare som betalar tillräckligt. Att skriva "intressekoll" kan vara ett för-tecken på att man inte är helt hundra på om man ska sälja den, men betalar köparen tillräckligt kanske man inte kan stå emot, och säljer.

Det är väl ett rätt onödigt mellansteg - sätt ut annonsen med det pris som du anser är tillräckligt så svarar dom som är beredda att betala det du vill ha. Personligen skulle jag hoppa över en "intressekoll", det är bortkastat för mig som köpare då det antyder att säljaren inte är så sugen att sälja.
 
Det är väl ett rätt onödigt mellansteg - sätt ut annonsen med det pris som du anser är tillräckligt så svarar dom som är beredda att betala det du vill ha. Personligen skulle jag hoppa över en "intressekoll", det är bortkastat för mig som köpare då det antyder att säljaren inte är så sugen att sälja.

Jo, just den tanken fick jag med när jag skrev inlägget, trodde att jag skrivit med det men det glömde jag visst. Den enda anledningen jag då kommer på är att det är en form av förvarning om att man kanske inte säljer. Annars är "intressekoll" bortkastat ja. Bättre är väl då att svara köpare att det inte är tillräckligt bra betalt.
 
Jag är knappast någon person som lägger mig i andra diskussioner här på forumet som en del verkar gilla men...

Ber om ursäkt för att jag lagt mig i din diskussion, det var inte meningen, visste inte att den var privat.

Men nu har jag lagt mig i igen och då kan jag ju även fortsätta.

I ditt första inlägg får jag uppfattningen att du skickat ett mail till säljaren och påtalat intresse, lämnat telefonnummer osv. Kanske sa du att du ville köpa den.
Och när du kommer hem så har han svarat att den är såld.
Jag anser inte att det var något konstigt med det.
Klart det skulle kännas snopet om man trodde att man skulle få köpa den, men jag skulle inte starta en diskussion för spy galla över säljaren.

Ang "intressekoll", så får jag en känsla av att säljaren vet med sig att varan är lite för dyr men ändå försöker sälja den via en "intressekoll".
 
Fairlane500: Vi hade kontakt igenom 3st mail med kort varsel där jag frågade om skicket & antal exponeringar & påtalade att intresset var stort samt i varje mail skickade jag med mitt nummer då jag inte tycker om att söka upp personen i fråga om denne inte har gett ut sitt nummer. Hoppades på detta att han kunde ringa upp för att ge ett svar vart jag skulle skicka pengarna. Nåväl nu har allt lagt sig & håller koll på andra objekt så får man vara snabbare helt enkelt. I mitt fall så känns denna tråd avslutat men ni andra får gärna fortsätta diskutera med varandra om ni vill. :)
 
Fairlane500: Vi hade kontakt igenom 3st mail med kort varsel där jag frågade om skicket & antal exponeringar & påtalade att intresset var stort samt i varje mail skickade jag med mitt nummer då jag inte tycker om att söka upp personen i fråga om denne inte har gett ut sitt nummer. Hoppades på detta att han kunde ringa upp för att ge ett svar vart jag skulle skicka pengarna.


Jag förstår inte, hade ni uttryckligen kommit överens om köp eller inte? Din irritation verkar baserad på att du tycker dig ha blivit lovad att köpa kameran, medan dina beskrivningar av hur det har gått till antyder något annat.
 
Jag förstår inte, hade ni uttryckligen kommit överens om köp eller inte? Din irritation verkar baserad på att du tycker dig ha blivit lovad att köpa kameran, medan dina beskrivningar av hur det har gått till antyder något annat.

Nej jag hade inte blivit lovad att köpa kameran utan jag hoppades att han skulle ringa mig under någon av dessa mail då jag hade pengar beredda om jag bara fick ett kontonummer. Den korta tiden mellan våra mailkontakter hade han uppenbarligen redan fler intressenter. Så visst han bestämde vem han vill sälja till men hade uppskattat ett rakt svar då han måste ha förstått att jag hade pengarna beredda. Om han tyckte priset var för lågt så kunde han även meddelat det också. Frågade efter jag fått sista mail när den var såld varför han inte ringt men har inte fått något svar & kommer inte gå vidare att fråga varför. End of Story!
 
Är du säker på att mäklaren menade att ångra ett bud kostade 10 000?
Om man däremot ångrar sig efter påskrivet kontrakt, men före tillträdesdatum kan det kosta en hel del.
Kan dina danska föräldrar bara ha missupfattat vad mäklaren sa?
Petter ...

Jepp. Min mamma är rätt bra på svenska plus de hade en svensk med när de pratade med mäklaren. Mina föräldrar noterade dessutom allt, så det är mycket tveksamt att de har missuppfattat nåt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.