Nja, jag tycker inte jag cyklar på djupt vatten.
Vad jag skriver är verkligheten från min erfarenhet i fält. Om än ringa.=)
Jag vet att D2x har en makalös Af, på pappret iaf. Och eftersom jag plåtat fågel länge så inbillar jag mig att jag kan lite om det med.
Om än inte ökänd. =)
Jag tycker tom att d2x verkar lite sämre än F5. Det kan ju dock vara en inbillning efter som problemen för mig började visa sig ihop med 2-4 zoomen. En glugg som jag kan erkänna hade/har en inlärningströskel typ, & det är ju inte det första jag tänker på angående optik. Klart att man får öva och öva på sin teknik men det är inte det det handlar om i mitt fall, varje gång..?=)
Och för 62" är hyffsat inte gott nog =). Det jag åxå kan nämna är väl att efter kameras uppdateringen har det blivit bättre men inte bra.
Stilla sittande fåglar mm inga problem alls. Även förbiflygande fåglar på lagom avstånd fungerar till 90%. Där är felfaktorn ok, 3 bra på 4 rutor. Om man som jag tittat på fågel i 20år så vet man åxå att de finns en hel del förutsägbart med de flest arters flykt och beteende.
Det är väl när fåglarna kommer inom 20m det börjar gå för fort för grejerna kanske, ihop med mänsklig faktor. Men en sak vet jag att om/när jag följer fågeln i sökaren vill jag att kameran hinner med (åtminståne nästan)..och det gör den INTE.
Men jag ser väldigt många canonfotografer visa just sådana bilder?? Zoom lr Fast? slump? eller mitt fel?
Och nog för att en hockeyspelare är liiite större i bildrutan så det blir lättare för kameran och en mindre glugg som 70-200, men liksom själva grejen jobbar väl med kontraster.
Mer konstrastrikt är en ljus, likt en fjäril fladdrande fågel (som träffar iaf 2 AF-punkter åt gången) emot en klart mörkare vattenyta kan väl knappast hittas. Ändå reagerar inte AF alls ibland,
Jag ser bara en stor suddig blup i sökaren. Det är som om kameran ska ladda upp lite först. Har provat alla olika inställningar, kört med tipsen från lasses..men har tydligen för höga krav/tilltro på af?! De flesta bra bilderna fick jag när jag sköt från höften med relativt mycket luft omkring..öh!
Ska ladda upp en bild så ni ser hur jag menar.
Manuellt ska vi inte ens börja försöka med. Det känns som vansinne för min del, hehe. Provade det förr med mitt 500mm och det gick då inte bättre. Då är det mer tur i mitt fall.