Annons

Förbannad AF m D2x, ni som har den ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du kan så begränsa fokus området, det ger dig ytterligare viktiga tiondelar när du försöker hitta och låsa fokus.
 
Fotar inte fåglar och har inte en D2x, men har en D200 och fotar andra föremål som rör sig MOT/FRÅN mig, tex fotbollsspelare och kan bekräfta att om jag sätter "Lock-ON" funktionen till off så får jag en riktigt rapp AF som hänger med bra! Lock-ON är väl mest tänkt för fotande av föremål som rör sig i sidled där du riskerar att få skymmande objekt MELLAN kameran och ditt huvudobjekt...?

mvh johan
 
Ja, hittils så är det ju inte jätteofta som fåglarna är inom 6m...men när det händer så blir ju 200-400 gluggen märkbart besvärad om den måste söka efter fokus, det tar sin tid och är ganska osäker.

Men nu när jag fått bort Lock on-inställningen så verkar det som sagt positivt även vid full Af 2m-oändligt

Det borde ju kunna bli riktigt bra med begränsningen 6m-oändligt.

hade

Ja, så är det väl tänkt johan..men om man ska tro på den där webinfon så påverkar den funktionen AF väldigt negativt när ett föremål kommer mot lr bort från dig åxå då. Jag hade ju inställningen på normal och Det skulle då innebära 1sek i någon form av tröghet vad gäller sökningen...
1 sek är ju Enormt mycket tid i Af världen.
 
Senast ändrad:
Utifall någon läser denna disk. efteråt..

Man kan minst sagt säga att stänga av Lock on funktionen gjort susen för AF.

Ska tjöta lite om det igen. På en skala 1-5. Hittils har jag ju haft Lock on i läget normal, har ju inte hört läst lr ett någon info om att den skulle slöa ner Af sökning mm.

Min zoom var ju ganska långsam vid full AF läge. 3 av 5.

Och I begränsat läge uppfattade jag den som snabb. typ 3,7 av 5.

Nu med Lock On avstängd i kameran.

Full AF - ca 3.7 av 5.
Och med Begränsad AF - 4,5 av 5.

Bara en känsla,ingen vetenskap.
Den söker som f-n även vid full Af läget och träffar i o med det oftare det jag vill ha skarpt.

Nu blir det iofs inte skarpt om man träffar fel ändå men men det har ju ökat möjligheten iaf..
Hade
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.