Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förbättra skärpan i Photoshop CS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bergholm

Medlem
Förbättra skärpan med Photoshop CS?

Jag har ett porträtt där jag har misslyckats med skärpan på ansiktet.

Finns det nåt bra sätt att fixa till skärpan? Jag har självklart använt sharpen-tool men den har en tendens att gryna till ansiktet och färgen krackelerar...

Jag använder CS.

Senast ändrad:
Prova Filter-sedan sharpen- sedan Unsharpmask, detta står även i CS hjälpfil. sedan får man ju ändra inställningarna i USM tills man är nöjd. Man kan ju också selektivt lägga på skärpa på de område som man vill skärpa till. Man kan tex ta ut ett sådant område med magnetic lasso tool.

Ett oskarp bild kan inte under några omständigheter göras skarp i PS. Har du fokuserat fel, så finns det ingt att göra, mer än att ta om bilden...

Stämmer Jesper, men oskarp mask och skärpefiltren ökar kontrasterna lite i bilden i de områden där olika färger ligger intill varandra. Detta gör att bilden förefaller vara skarpare.... Det vet du väl...? ;-)

mvh Janne

Andreas: Var köpte du CS? Vi har väntat på den på jobbet ett tag nu... Har du engelsk eller svensk?

DS

Jag har lyckats fixa till bilden lite granna iallafall...tack för hjälpen!

Ni kan kolla hur det ser ut i mitt album (människor)!

Loj skrev:
Stämmer Jesper, men oskarp mask och skärpefiltren ökar kontrasterna lite i bilden i de områden där olika färger ligger intill varandra. Detta gör att bilden förefaller vara skarpare.... Det vet du väl...? ;-)

Öhhhhhhh.. jojo... men.. som sagt.. finns det inga pixlar som har egenskaper att vara skarpa så fungerar det ändå inte.. det blir bara kanterna som blir "skarpare" jue.. Nävål.. Bilden var ju ints sådär katastrofalt dålig i fokus. :)

/Jeppe - som kör USM på allt, pga. 10D's low-pass filter ;)

Båda är väl ung lika bra till vardags, men focalblade är bättre i dom fall det behövs, men nik sharpener ska tydligen vara mer lättjobbat i domt andra 80% av fallen.

Kort resume av Luminous Landscapes jämförelse.

klart bäst är ju att konvertera bilden till lab-color och sedan lägga på USM:en på bilden på brightness-lagret. Då förstör man bilden mindre, eftersom det bara är själva kontrasterna i bilden som man förstärker.

Re: Förbättra skärpan med Photoshop CS?

Bergholm skrev:
Jag har ett porträtt där jag har misslyckats med skärpan på ansiktet.

Finns det nåt bra sätt att fixa till skärpan? Jag har självklart använt sharpen-tool men den har en tendens att gryna till ansiktet och färgen krackelerar...

Jag använder CS.

Jag brukar använda verktyget i 100 el. 200 % förstoring. Om man drar ner tryckkänsligeheten i verktyget och "duttar" lite försiktigt på de partier som behöver skärpas upp så brukar det gå bra. Det går ju lätt att ångra sina åtgärder, t.ex via fönstret "history".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar