Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förbättra motorsportfoto.

Produkter
(logga in för att koppla)

Nenzeen

Medlem
Hej!

Är väldigt ny på det här med fotografering med systemkamera, tänkte om någon hade några tips på hur jag ska förbättra mig när det gäller att fota motorsport.
Var på STCC på Gälleråsen och plojade runt lite med kameran.

Vad tycker ni?

Vad ska jag ändra på?

Använder en Pantax K10D med ett Tamron 70-300 1:4-5.6.

Mvh
Max Nensén

Två av bilderna jag tog under dagen:
 

Bilagor

  • IMGP6312.jpg
    IMGP6312.jpg
    20 KB · Visningar: 496
  • IMGP6618.jpg
    IMGP6618.jpg
    17.3 KB · Visningar: 477
Hej!

Är väldigt ny på det här med fotografering med systemkamera, tänkte om någon hade några tips på hur jag ska förbättra mig när det gäller att fota motorsport.
Var på STCC på Gälleråsen och plojade runt lite med kameran.

Vad tycker ni?

Vad ska jag ändra på?

Använder en Pantax K10D med ett Tamron 70-300 1:4-5.6.

Mvh
Max Nensén

Två av bilderna jag tog under dagen:

Bra början tycker jag. Lite tightare beskärning skulle jag gärna se.Det viktigaste vid denna typen av foto är ofta att få en ren bakgrund som inte stör ögat. För riktigt bra racebilder krävs att komma närma, det är därför min rekommendation. Antingen genom mer brännvidd eller komma in på banområdet.


Palle
 
Jag håller inte riktigt med om att bilderna ska beskäras mer, det tycker jag gör bilderna tråkigare.
Jag vill gärna se att det är racing som pågår i bilderna och helst ska man även kunna identifierar vilken bana bilden är tagen på. Närbilder på bilar eller motorcyklar finns det redan väldigt många av och de blir rätt enformiga i längden tycker jag.

Många av de bästa motorsportbilder tycker jag togs på 60-talet eller tidigare, men då kunde fotograferna sitta några meter från förarna så det blev en väldig närvarokänsla i bilderna. Därför behövdes inte teleobjektiv så ofta, utan fotograferna var så nära att det snarare var normalobjektiv eller vidvinklar som användes.
Något liknande är inte möjligt idag (på gott och ont).

Det som man bör tänka på är dock hur bilden komponeras och gärna undvika att ha huvudmotivet centrerat i bilden. Men det kan vara lite svårt om autofokus med centerpunkten används.
 
Senast ändrad:
Det är alltid synd att behöva beskära,
så på något sätt försök att placera dig bättre om det är hela bilen
du vill fylla bilden med .
En lägre placering i höjd med asfalten ger mer fart bilder men står man bakom däckvallar och skydd är det svårt att få till det.
Enbenstativ är ett måste iaf för mig om man ska få bra skärpa runt 1/200 tider.

Har också pentax så bara du får till allt så blir det bilder som duger bra.
http://public.blu.livefilestore.com...wXgt60sEhWfD9fRdCWGeYmqO3Rc7dZmw/_K209914.jpg


http://public.blu.livefilestore.com...5sbPcyQhdBxbn-r2YZ6P9JTx1BXOoROw/_K209475.jpg
 
Tack för tipsen! Jag ska fortsätta att träna!

ibbe:
Jag måste mer ut i rallyskogarna. Tyvärr kör jag för ofta så det är inte alltid man själv står på sidan om. Kommer bli mycket depå-foton.
Bilder som dina är anledning till att Jag skaffade en systemkamera!
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar