Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Föra över bilder till dator.....

Produkter
(logga in för att koppla)

Klingen

Aktiv medlem
Har just knäppt av ett hundratal bilder med min (för mig) nya 10D. Har ett Sandisk 1Gb minneskort och en Lexar Compactflash Cardreader för usb 2.0. Kör XP på datorn. Efter att ha installerat medföljande program till 10D:n på datorn kopplade jag in minneskortläsaren i usb porten, körde in kortet och förväntade mig en "flyttbar disk" på utforskaren. Ingen dyker upp, datorn verkar inte reagera på minneläsaren. Vad har jag gjort för fel? Nån som kan hjälpa mig?
 
Tjenare

Det finns en jevla massa orsaker till varför du inte får upp din kortläsare. Ex. är usb installerat? vissa datorer behöver xtra drivrutiner. Funkar det inte då sätter i läsaren o även tar fram utforskaren och trycker F5 (uppdatera) så är det något som verkligen inte stämmer. Testa läsare o kort hos en polare, starta om datorn med läsaren i. Testa testa...

Hoppas det ordnar sig för dig!

Dave
 
Jag ska inte behöva några drivrutiner då usb-portarna aldrig krävt det tidigare, senast fungerade det fint med mp3-spelaren. Kortläsaren skall inte helelr kräva några drivrutiner så nåt sånt är det inte. Har provat starta om datorn ett antal gånger med och utan läsaren i. Förstår verkligen inte var felet sitter....
 
Har du installerat drivrutinerna till kortläsaren? Ser du kortläsaren i enhetshanteraren under diskenheter?
Har du testat att byta USB-port?
 
Den kortläsare som följde med mitt Lexarkort fungerar bara med Lexarkortet.
Ingenting jag har försökt har ändrat på det.

Mina andra kortläsare fungerar med alla kort.

Så du är inte ensam...
 
Det är inte USB-portarna eller "datorn" som kräver drivrutiner, utan kortläsaren (om inte operativsystemet redan kan med den). Enligt Lexar ska det inte behövas för "USB Compactflash Reader", så nåt lurt är det.
 
ja precis, det medföljer ju inga drivrutiner med läsare. Usb porten är det inget fel på, läsaren får ström, men det händer inget annat..... datorn verkar inte känna av något
 
Man blir ju inget annat än rent ut sagt förbannad....! Varför ska det behöva vara så, det framgår ju ingenstans att läsaren bara tar Lexarkort. Helt värdelöst om jag får säga det själv. Vad göra nu då?
 
Jag hoppar in igen.

Enda gången min Lexarläsare (USB JumpShot Cable) ger ifrån sig livstecken, är när det sitter ett Lexarkort i den.

Så är det bara och jag har inte använt läsaren på ett bra tag. Kör med andra läsare.
 
Det stämmer, Bulkpackade Lexarläsare fungerar endast med Lexarkort.

Jag skulle nog köpa mig en Sandisk istället. Under 200kr och fungerar utmärkt.
 
Jag kan säga direkt att det har skett en missuppfattning.

Jumpshot är en speciell teknik och "läsaren" är ingen generell läsare utan bara en adapterkabel mellan kort och usb-porten.

Med dessa speciella Flash-kort så sitter USB-kontrollern i flash-kortet och inte i läsaren.

Det står även på Lexars site och borde stå i manualen för korten hur Jumpshot fungerar.

http://www.lexar.com/digfilm/cf_faqs.html
 
Varför läsa med extra läsare det är ju att gå över ån efter vatten. Jag ser att du har Canonkamera. Det skall du vara tacksam för.

Se till att du laddat ner Canons HELA Zoombrowser från medlevererad skiva och uppgradera den sedan till 5.0
När du gjort det pluggar du in kameran direkt i datorn med USB-kabeln. Slå på kameran och omdelbart ser du nere i högra hörnet att Kamera USB´n är aktiverad. Starta ZB´n och gå in på Aquire & Camera Settings och sedan på Aquire.

Nu kan du titta på bilderna redan i kameran och redan där välja ut vilka som skall in i datorn.

Och det bästa av allt nu kommer bilderna efter en knapptryckning automatiskt in till ditt fotoalbum (som du skall fördefiniera) snyggt och prydligt i mappar märkta ÅÅÅÅ-MM-DD. ZB är marknadens bästa "hämtare" och helt överlägsen Minolta Viewer som är helkass.

Jag har Minolta A2 numera men som tur är har jag kvar min gamla Canon S45 också så att jag kan uppgradera ZB. ZB fungerar också perfekt med A2:an utom med RAW-bilder som jag får handplocka in med CS. Men det gör man ju inte så ofta.

Lycka till
 
Sandisk har ju släppt sin version också.

http://www.dpreview.com/news/0501/05010606sandisksdflip.asp

Intressant att PC för Alla inte kan få det rätt heller.

PC för Alla skrev: Ett problem som försvårar användandet av kortet är givetvis att USB-kontakten sticker ut. Något som gör det svårt att stänga luckan till minnesfacket på kameran, musikspelaren eller den apparat som kortet används till.
Det där har ju de själva skrivit till, och jag tror inte på det för fem öre, det skulle ju besegra hela syftet. När man dessutom jämför med bilder så ser man att kortet är långt nog för att fungera iaf. SD-kortet är ju avlångt till skillnad från MiniSD-korten som är mycket mindre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.