Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ändra exponeringen för himmel och jord och sen göra en hdr.

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett problem som jag tycker när man "stackar" information antingen i olika HDR-program och även i Lr HDR-DNG. Är att ytorna tenderar bli "geggiga", eller samma värde över hela bilden. Allt blir lika tungt. Ett sätt att komma runt problemet är digital blending och då är man tillbaka i lager i PS.

Vill man "lyfta" bilderna och få tillgång till en större palett, då är blending i PS överlägset :)
 
......
Till synes likadana. Men skillnaden är att HDR-bilden har bildkvalité ISO100 rakt genom hela bilden både i hög och lågdagrar. Den är nu redo att lyftas in i PS för hårdare tag utan att ens vara närheten att knäcka den, ............
En teknik jag inte ens reflekterat över tidigare:) Förmodligen p g a min avoga inställning till begreppet "HDR-look". Förefaller vara riktigt smart, så i morgon får det bli lite experimenterande. Får hoppas på solsken med riktigt hårda skuggor så det blir lite att "bita i". Tack för tipset.
 
Ursäkta OT, men jag måste fråga. Vilken av inställningarna i identitestplåten ger den snygga signaturen i Lr ? Jag hade den tidigare också, men efter ominstallation försvann den och jag kan inte finna den igen, och det är som bekant en del alternativ att gå igenom.

Tack på förhand,
//Tony.
 
Ursäkta OT, men jag måste fråga. Vilken av inställningarna i identitestplåten ger den snygga signaturen i Lr ? Jag hade den tidigare också, men efter ominstallation försvann den och jag kan inte finna den igen, och det är som bekant en del alternativ att gå igenom.

Tack på förhand,
//Tony.


Ändra Identitetsplåt…
https://helpx.adobe.com/lightroom/help/personalizing-identity-plates-module-buttons.html
Ser ut som typsnittet Vivaldi.
 
I lightroom ställ Highlights till -100 och shadows +100, sedan får du experimentera med exposure, whites och blacks.
https://www.youtube.com/watch?v=O1JMjGkhP0s
Själv så exponerar jag oftast ljuset på himlen, så att himlen ser perfekt ut när kortet tas, sedan lyfter jag skuggorna i raw filen.
Det fungerar bra med en nikon d800 som har 14.4 evs dynamiskt omfång.

Allt blir lättare om du har en kamera med mycket dynamiskt omfång. Om du inte har det så får du ta 3 separata bilder, en mörk, en mellan och en ljus.
 
Förmodligen p g a min avoga inställning till begreppet "HDR-look". Förefaller vara riktigt smart, så i morgon får det bli lite experimenterande. Får hoppas på solsken med riktigt hårda skuggor så det blir lite att "bita i". Tack för tipset.

Det du menar med "HDR-look" är antagligen överdriven tonmappning vilket ger en kontrastlös och tråkig bild som i gengäld brukar piffas upp med lika överdriven färgmättnad. Exempel: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dundus_Square.jpg

"Normal" HDR brukar dock inte alls se så där överdriven ut. Exempel: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:HDRToneMap.jpg
 
I lightroom ställ Highlights till -100 och shadows +100, sedan får du experimentera med exposure, whites och blacks.
https://www.youtube.com/watch?v=O1JMjGkhP0s
Själv så exponerar jag oftast ljuset på himlen, så att himlen ser perfekt ut när kortet tas, sedan lyfter jag skuggorna i raw filen.
Det fungerar bra med en nikon d800 som har 14.4 evs dynamiskt omfång.

Allt blir lättare om du har en kamera med mycket dynamiskt omfång. Om du inte har det så får du ta 3 separata bilder, en mörk, en mellan och en ljus.

Helt ok teknik, men med sammanslagna bilder och ickerörliga motiv så kommer du få en bild där hela bilden har den bästa bildkvalite rakt igenom. Med din teknik kommer du oavsett sensorteknologi ha vissa delar av bilden i klart mycket sämre förutsättningar både i RAW-programmet och i efterhand. Men såklart är tekniken ofta tillräckligt bra. Precs som en 10 år gammal kamera som bara spottar ut jpg är tillräckligt bra för de flesta situationer.

/Stefan
 
Helt ok teknik, men med sammanslagna bilder och ickerörliga motiv så kommer du få en bild där hela bilden har den bästa bildkvalite rakt igenom. Med din teknik kommer du oavsett sensorteknologi ha vissa delar av bilden i klart mycket sämre förutsättningar både i RAW-programmet och i efterhand. Men såklart är tekniken ofta tillräckligt bra. Precs som en 10 år gammal kamera som bara spottar ut jpg är tillräckligt bra för de flesta situationer.

/Stefan

Det beror nog också på vilken raw bild och motiv man har att arbeta med.
Jag gjorde ett rakt av test mellan raw vs HDR tidigare .

Första bilden är oredigerad raw. Andra bilden är 9st jpg bilder sammanslagna.
3e bilden är redigerad raw bild en exponering. Personligen gillar jag sista bilden bäst, mest skärpa osv.
 

Bilagor

  • 01b.jpg
    01b.jpg
    174.9 KB · Visningar: 41
  • 00.jpg
    00.jpg
    71.2 KB · Visningar: 31
  • 01a.jpg
    01a.jpg
    142.5 KB · Visningar: 49
Dumt o jämföra 9 jpg och 1 raw. Slå ihop 9 raw till en 32 bits fil istället.
Jpg är ju redan "behandlade" och förlorat sjukt mkt information. Det är ju så jpg komprimerar filerna. Slänger information som inte syns.
Har du alltså ingen jpg-bild med mer information i solområdet? Du har ju det i den oredigerade rawfilen. Ser faktist bara ut som du misslyckats med ihopslagningen på nåt sätt.
 
Dumt o jämföra 9 jpg och 1 raw. Slå ihop 9 raw till en 32 bits fil istället.
Jpg är ju redan "behandlade" och förlorat sjukt mkt information. Det är ju så jpg komprimerar filerna. Slänger information som inte syns.
Har du alltså ingen jpg-bild med mer information i solområdet? Du har ju det i den oredigerade rawfilen. Ser faktist bara ut som du misslyckats med ihopslagningen på nåt sätt.

Ah okej.
De gånger jag försökt att slå ihop raw filer har det blivit något problem i photomatrix pro och uppstått nå form av rutmönster så trodde inte att det skulle fungera att göra så.
Men då jag har kvar alla rawfiler så kan jag ju pröva nu på nytt.
 
Ah okej.

De gånger jag försökt att slå ihop raw filer har det blivit något problem i photomatrix pro och uppstått nå form av rutmönster så trodde inte att det skulle fungera att göra så.

Men då jag har kvar alla rawfiler så kan jag ju pröva nu på nytt.


Du ska bara använda photomatix PRO för sammanslagningen, inget annat. När jag använde photomatix för längesen så var det plugin till LR. Den gjorde då intermediära TIFF filer för att sedan slå ihop det till en 32 bits TIFF. När LR fick HDR och jag använde nik collection så behövdes inte photomatix längre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.