Annons

För och nackdelar med RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

macrobild

Avslutat medlemskap
I en till synes aldrig avtagande tråd om varför man fotograferar i jpg, så vill jag här diskutera fördelarna med raw fotograferande och ev nackdelar som finns.

Lite information för dig som inte vet vad raw respektive jpg är.
Raw är enkelt utryckt de data som sensorn registerar vid ett fotograferande. Dessa data och lite sidodata data angående kamerans inställningar representerar en rawfil.

Rawfilen skall sedan räknas upp, interpoleras fram till en bild. Detta görs antingen i kameran och presenteras då som en färdig jpg bild eller av externa program, sk rawfilshanteringsprogram.
Här finns en uppsjö att välja melan. Allt från gratis program till dyra . Själva sensorn är färgblind.. Framför de fotonregistrerande ytorna ligger det ett rött, blått och grönt filter. 50% består av grönt, 25% av rött och blått.

De värden som sensorn genom sina registrerade småytor får räknas sedan upp genom sk Bayersk interpolering.

Dessa uppräkningar kan alltså ske kameran eller av ett externt program.

Kameran räknar fram en bild och levererar den något komprimerad, dvs vissa färgytor räknas ner, exv chatteringar i en blå färg krymper något. Samtidigt presenterar kameran jpg bilden i något som kallas 8 bitars färgdjup. I kameran evalueras bilden och en tonkurva läggs på, beronde hur motivet ser ut. Tonkurvan är svagt s-formad och ökar eller sänker kontrasten, även färger påverkas.

En rawfil består oftast av 12bitars färgdjup eller tom mer. Uppräkningen kan nu göras externt och förhoppningsvis av en bättre interpoleringsuppräknare än den som sitter i kameran.
En rawfil består därmed av ett större färgdjup och flertal korrigeringar kan göras utan att lika mycket data förstörs som i en 8 bitars bildfil vid korrigering.

En rawfil har oftast mer inspelade data som ligger utanför det som en jpg bildfil kan leverera.
Kameran sätter mao gränser för en jpg bildfil jmf med en rawfil

Rawfilen kan i rawprogrammen räknas fram "platt" utan att en kurva förstärker kontrasten i bilden.
På detta vis bibehåller man all data jämt fördelat som sensorn har registrerat eller förändras genom kurvor som oftast finns i programvaran. Dessa kurvor kan heta mer kontrast, medium kontrast , mindre kontrast etc.. Vad som händer är att med en
kurva förändras den jämna datan i bilden och man får högre/mindre kontrast i vissa områden i bilden.
Detta kan ses som spretningar i histogrammet

I Raw programvaran kan sedan en rad andra korrigeringar göras, exv vitbalansering/ färgtemperatur,skärpning , tonkurva, korrigera objektivfel som colorfringing mm mm. Man kan även backa in data som ligger strax utanför nivåerna 0-255. I en jpg bild är ytterändarna bestämda av kameran, data som ligger utanför är förlorade/avhuggna.

En nackdel med Raw är att vissa kameror erfarenhetsmässigt har snyggare brusredusering än vad vissa rawkonverterare kan erbjuda, eller det kan vara svårt att hitta en medelväg mellan detaljåtergivning och mängden brusredusering i en rawbild.

De flesta rawfilshanterare har inbyggd brusredusering, programmet tolkar de metadata som följer med rawfilen angående iso tal och lägger sedan sedan på en förprogrammerad brusredusering.

En nackdel är att det krävs rejäl datorkraft , mycket internminne och stora hårddiskar. En rawfil från D2x är ca 19Mb, från Canon 1DSMK2 ca 15Mb.

Flera på forumet tycker det är jobbigt med rawfilshanteringen, jag ser rawfilen som ett negativ och kan bestämma i stor utsträckning hur jag vill ha min bild, och inte hindras av de begränsningar som faktiskt en jpg bild från kameran utgör.

Nu vill jag gärna att de som är intresserade diskuterar fördelarna, egna erfarenheter av rawfilshantering, vad bör man tänka på. Tips

Mvh Mikael
 
Själv tycker jag den största fördelen med RAW är att man kan ställa vitbalansen i efterhand, min kameran gör inte som jag vill när man t.ex fotograferar i vanligt glödlampsljus. En nackdel är också att XP inte som standard kan visa RAW-filer om man inte är hemma och har tillgång till någon annan dator men inte kan installera program på den.
 
macrobild skrev:
Nu vill jag gärna att de som är intresserade diskuterar fördelarna, egna erfarenheter av rawfilshantering, vad bör man tänka på.

En av de stora fördelarna med råfiler är ju att man kan få till en så mycket bättre färghantering. En bra digitalkamera har ett betydligt större färgomfång än både sRGB och Adobe RGB. Om man då fotograferar motiv som innehåller dessa nyanser är det mycket enkelt att dessa valörer blir platta och onyanserade vid konverteringen till en arbetsfärgrymd innan den jpeg:as. Ser ofta sådana exempel.

Om man arbetar i en råfilskonverterare som kan tilldela en kameraprofil, låter jag bilden ligga kvar i kamerans färgrymd i konverteraren. Sedan i Photoshop kontrollerar jag om färgerna ligger utanför det omfång som den arbetsfärgrymd jag valt att arbeta med kan hantera. Om det finns sådana färger, drar jag ner mättnaden på dem med Nyans/mättnad innan konverteringen.

MVH/Stefan
 
Jag har fotat på hobbynivå sedan 80-talet med Nikon 801 och F4:eek:r. Senare gick jag över till digitalt med D100 och numera D2X. Jag började med jpeg, eftersom jag helt enkelt inte begrep mig på Raw hanteringen.
Men senaste året har jag bara använt raw. Ser nu med egna ögon att bilderna blir bättre än med jpeg efter behandling i PS. Och det är roligare också.
Jag har med stort intresse följt dom här trådarna, och jag har lärt mig mycket i dom.
Däremot saknar jag en utförlig tråd eller annat forum, där jag verkligen får lära mig från grunden riktig raw hantering. Jag har en känsla av att jag missar många inställningar och finesser i tonkurvshantering.
Jag har fortfarande svårt för att välja rawhanterare, jag fuskar i Raw Shooter, Nikon Capture, och div. andra program, och tycker att dom är besvärliga att lära sig.
Finns det inte några kurser på en lite lägre nivå för amatörer som mig?
Det kanske slutar med att jag får ta bilen, och dra ner till södra Sverige för en snabbkurs, HA HA!

Mvh Leif
 
Det är väl bara PhaseOne som läser kameraprofilen, Rawshooter och Photoshop RAW har nåon större profil att välja på än exv Adobe rgb, dock ej kameraprofilen. Märkligt att kameraprofilen inte kan läsas in av de andra.
Mikael
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Det är väl bara PhaseOne som läser kameraprofilen, Rawshooter och Photoshop RAW har några större profiler att välja på än exv Adobe rgb, dock ej kameraprofilen. Märkligt att kameraprofilen inte kan läsas in av de andra.
Mikael

Camera Raw har kameraprofiler för alla de kameror den stöder, t o m två profiler. En för glödlampsljus och en för ganska kallt dagsljus (6500K). Sedan gör den en interpolering mellan dessa två för att få fram den rätta profilen. Men du kan inte gå in och göra egna profiler till den, en klar nackdel.

Den gör sedan en konvertering internt till en av de förhandsvalda arbetsfärgrymderna. Den enda som är tillräckligt stor för att hantera alla färger som en digitalkamera kan registrera är ProPhoto RGB, så jag konverterar till den i Camera Raw.

Om man sedan väljer att gå ner till en mindre färgrymd eller inte, beror mest på vad bilden ska användas till. Skriver jag ut den själv är ProPhoto ett bra val. Skickar jag iväg den till någon annan är ju risken att någon inte kan färghantering och förstör färgutseendet mycket stor med ProPhoto, så då går jag ner ett steg eller två.

MVH/Stefan
 
Tänkte illustrera vad Stefan skrev och skillnaden mellan D2x kamera profil och Photoshops rawfilsprogram största profil ProPhoto RGB.
Den grå ytan i löven visar vad som Adobe RGB inte kan återge..Dessa nyanser ligger alltså utanför Adob RGB s ytterändar.
Kameraprofilen innefattar mera nyanser i grönt än Photoshops Raw och Pro Photo RGB
profil. I en färgrik bild skulle skillnaderna var ännu större. Kameran och dess profil har alltså mycket större färgrymd än exv Adobe RGB

De gråa ytorna visar vad som inte Adobe RGB kan ta med. Bilden till vänster är kamerans egen profil och PhaseOne . Bilden till höger är Photoshop Raw och Pro Photo RGB
Mikael
 

Bilagor

  • proofing.jpg
    proofing.jpg
    43.8 KB · Visningar: 698
Senast ändrad:
macrobild skrev:

De gråa ytorna visar vad som inte Adobe RGB kan ta med.
Mikael

Nu var ju detta en bild med en relativt låg färgmättnad. Har man intensiva färger kan det bli stora gråa ytor. Då blir det problem.
 

Bilagor

  • gamut.jpg
    gamut.jpg
    22.8 KB · Visningar: 687
Vad du gör (även jag ibland) är att du drar ner mättnaden på denna bild som varnas med grått, till varningen upphör och sedan konverterar du till Adobe RGB som är din slutprofil.
Ett val för om bilden skall exv tryckas. På detta sätt är du säker på att en så bra omräkning har skett som möjligt?

Mikael
 
macrobild skrev:
Vad du gör (även jag ibland) är att du drar ner mättnaden på denna bild som varnas med grått, till varningen upphör och sedan konverterar du till Adobe RGB som är din slutprofil.

I detta exempel var det ju gröna och cyanfärger som gav problem. Då väljer jag dessa och minskar mättnaden i dem i Nyans/mättnad till dessa att den mesta delen av varningen (den grå färgen) har försvunnit.

MVH/Stefan
 
leffep skrev:
Jag har fotat på hobbynivå sedan 80-talet med Nikon 801 och F4:eek:r. Senare gick jag över till digitalt med D100 och numera D2X. Jag började med jpeg, eftersom jag helt enkelt inte begrep mig på Raw hanteringen.
Men senaste året har jag bara använt raw. Ser nu med egna ögon att bilderna blir bättre än med jpeg efter behandling i PS. Och det är roligare också.
Jag har med stort intresse följt dom här trådarna, och jag har lärt mig mycket i dom.
Däremot saknar jag en utförlig tråd eller annat forum, där jag verkligen får lära mig från grunden riktig raw hantering. Jag har en känsla av att jag missar många inställningar och finesser i tonkurvshantering.
Jag har fortfarande svårt för att välja rawhanterare, jag fuskar i Raw Shooter, Nikon Capture, och div. andra program, och tycker att dom är besvärliga att lära sig.
Finns det inte några kurser på en lite lägre nivå för amatörer som mig?
Det kanske slutar med att jag får ta bilen, och dra ner till södra Sverige för en snabbkurs, HA HA!

Mvh Leif

Vi kanske tillsammans kan klargöra fördelarna.

Finessen med raw är att det är du som slutligen avgör hur en bilden skall se ut. Olika kameror har olika bra jpg uppräkningar och färgåtergivning.

Raw är som att kopiera, du kan styra bilden dit du önskar.

Mikael
 
D2x skall inte fungera optimalt med Photoshops rawkonverterare, Nikon har försvårat genom kryptering att få fram data.
Photoshop CS2 löser ändå uppgiften gallant.

Var ute och badade i Lomma i kväll. Samma bild med jpg fine och RAW.
Bilden till vänster är kamerans tolkning av motivet. Nu skall sägas att D2X har kanske den bästa inbyggda jpg uppräknaren överhuvudtaget. Skulle denna bild ses ensam så skulle ingen reagerat, men jmf med en rakt konverterad bild på autoläge i PS ser bilden smutsig ut. Inga förändringar eller inställningar gjorda i Photoshop Raw. Automatisk uppräkning av samma bild.

Mikael
 

Bilagor

  • lomma2.jpg
    lomma2.jpg
    37.9 KB · Visningar: 527
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.