Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

För och emot två hus igång samtidigt

Produkter
(logga in för att koppla)

yamahafj

Aktiv medlem
Hej!

Om en månad är det dags att kliva in i kyrkan. Som fotograf, alltså.

Tänker köra med en D700 och en D300. Har diverse 2.8-gluggar samt ett par fasta 1.8:eek:r. Har dock aldrig arbetat med ett hus hängandes kring vardera axel. Funderar på för- och nackdelar med att köra ett respektive två hus igång samtidigt inne i kyrkan. Vad säger ni med lite erfarenhet - räcker kanske D700 och 70-200 2,8:an eller är det smidigt att sätta en vidvinkel på D300 och ha den hängandes om i fall att. Fast man vill ju inte bli för osmidig och börja "krocka" kamerahus när det ska vara finstämt och romantiskt.

Ja, ni förstår säkert bryderierna...ge mig era bästa argument för och emot.

Det finns selar för att hantera två hus så att de inte krockar med varandra men ändå är direkt användbara. Black Rapid har en sådan tror jag men det finns säkert fler. kolla op Scandinavian Photo.

Jag kör med ett enda hus och 2 st zoomobjektiv med fast F:2.8.

Black Rapid är fäst tillsammans med 70-200/2.8.
Sen har jag Sigma objektivväska fäst i livremmen.
När jag byter ex från 17-55/2.8 så stoppar jag den i väskan. Tar bort bakre objektivlocket från den hängandes telezoomen. Fäster den i 17-55/2.8 och kopplar på telezoomen.

Omvänt blir det ju koppla loss telezoomen från huset, låt den dingla med du tar objektivlocket och skyddar telezoomen, fäster tillbaka 17-55/2.8.

Det går väldigt smidigt till.

Sen har jag ju resten av utrustningen i väska, men de tillbehören/objektiven är till för tillfällen med mindre stress och mer tanke bakom varje bild.

/Stefan

Som pressfotograf så kör jag med två hus samtidigt jämt och har aldrig upplevt några problem.

Även de få bröllop som jag har fotat så har jag använt två hus utan problem. Man kan ju lägga ifrån sig ett hus inom räckhåll, om man tycker det är jobbigt att ha bägge på sig, om det skulle dyka upp en bildvinkel som passar det andra objektivet bättre. Det går ju snabbare att greppa en ny kamera än att byta objektiv..

Tva kameror

Hej

Jag fotar med tva kameror, oftast ett 24-70 pa ena och ett 70-200 pa andra och anvander ett Spider holster, funkar hur bra som helst. Jag brukade ha de vanliga remmarna och de var langsamt och bokigt.
Det har systemet funkar riktigt bra och ar valdigt snabbt att anvanda.

Har anvant det pa drygt 25 brollop nu och har inte direkt hittat nagot fel pa det. Det enda ar att om man har langa objektiv eller blixt pa sig att man far komma i hag att tanka pa det om man satter sig pa kna.

Använder själv en D300 tillsammans med en D70s. De enda nackdelarna är vikten samt att jag själv ser kvalitetssillnaderna... Helst skulle jag velat ha hus av samma modell. Hade gärna använt tre hus om ryggen tålt det och ekonomin tillåtit det. Vid ett fotouppdrag kan jag ha motiv som kräver vidvinkel den ena sekunden medan det beövs tele nästa sekund...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar