Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

För många Lightroomkataloger

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadid

Aktiv medlem
I mappen Lightroom DB (förmodligen skapad av mig för väldigt många år sedan finns bla följande mappar:
Lightroom Catalog Smart Previews.lrdata
Lightroom Catalog Previews.lrdata
Lightroom 5 Catalog Previews.lrdata

Jag förmodar att jag kan ta bort 5:an, men används båda de andra?

I mappen Lightroom DB (förmodligen skapad av mig för väldigt många år sedan finns bla följande mappar:
Lightroom Catalog Smart Previews.lrdata
Lightroom Catalog Previews.lrdata
Lightroom 5 Catalog Previews.lrdata

Jag förmodar att jag kan ta bort 5:an, men används båda de andra?

Titta på datumen och se om det skrivs något till filerna i de mappar du funderar över. Om de inte har färska datum så används de inte och då kan du ta bort dem. Givetvis kollar du också var din aktuella katalog finns och vilka filer/mappar som tillhör den.

Hej,
Lightroom Catalog Smart Previews.lrdata innehåller "Smart Previews" dvs smarta förhandsvisningar.
Lightroom Catalog Previews.lrdata innehåller vanliga Previews (förhandsvisvisningar).

Detta är "kopior" av dina bilder som Lightroom använder för att det skall gå snabbare att bläddra och redigera. Lightroom skapar dessa när du bläddrar (och när du importerar om du valt det).

Jobbar du i Lighroom används katalogerna. Är dom stora finns det olika sätt att få Lightroom att kasta förhandsvisningar du inte använder.

Raderar du katalogerna kommer Lightroom att skapa nya nästa gång du startar och successivt bygga upp en ny uppsättning previews. Det blir lite segare i början.

Mitt råd: Jobbar du med Lightroom så gå in i Lightroom ock kasta förhandsvisningar du inte behöver.

Har du slutat använda Lightroom kan du nog radera previews, dom skall bara innehålla kopior.

Ligthroom 5 mappen borde du kunna radera i vilket fall som helst om du kör Lightroom 6.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto