Annons

För ljus bakgrund...

Produkter
(logga in för att koppla)

Teufelschlumpf

Aktiv medlem
Hej

Tog en bild på en av mina hundar idag, men jag har stora problem med ljuset i vår trädgård, eftersom vi har ett flertal äppelträd här och var. Av den anledningen blev halva gräsmattan fruktansvärt ljus, och känns som det tar bort fokus från Ronja. Det ligger också en fotboll i den ljusa delen av gräset.

Min fråga är, går det att korrigera gräsmattan på något sätt nu i efterhand, eller är det bara att acceptera?

Har PS Elements 6. Bilden har jag ursprungligen i RAW om det hjälper. Den är aningen bearbetad och beskuren här.

Tacksam för tips och råd.

// Johan
 

Bilagor

  • 2008-05-22_borrning_0244.jpg
    2008-05-22_borrning_0244.jpg
    36.7 KB · Visningar: 569
Det krävs en del för att få just denna bild att se bättre ut. Selektering av det ljusa partierna osv. Dessutom ser det så ljust ut att det inte finns mycket att arbeta med. Är alla pixlar helt vita så har du praktiskt sett inget att arbeta med.

Visst kan du dra i lite spakar för att justera mättnad och färg men då blir hunden mörk istället.

Mitt tips är att vänta på rätt väder i trädgården. En halvmulen dag, eller på att ett moln ska täcka solen. Då slipper du dessa hårda kontraster.
 
Jag är trots allt ganska nöjd med bilden, om det inte varit för just ljuset. Man lär sig mer och mer sägs det. Nästa gång blir väl bättre. Känns som en bra sammansättning i övrigt.

// Johan
 
Ibland går det att få till bilder när det är så här ljust runtomkring de mörkare partierna man vill fota genom att använda blixt - mitt på ljusa dagen.
 
I Lightroom finns det ett reglage som heter "recovery" för just den här situationen.

Eftersom Lightroom använder sig av samma raw-motor som photoshop så borde du finna det reglaget även där.
 
Öppna RAW-bilder i Elements 6.

Jag vill minnas att Elements 6 har reglagen:

Återställ (recovery, som nämns ovan)
Fyllnadsljus (fill light)

Pröva dom.
 
Jag får väl representera pessimisterna och säga att den bilden aldrig kommer att bli bra. Eftersom det är dina hundar så har du väl alla chanser att ta om den. Tycker du att det är svårt med ljuset så pröva en mulen dag istället. Låt gärna nån annan leka med hundarna så att du kan koncentrera dig helt på fotandet.

Lycka till!
 
Grimmer skrev:
Jag får väl representera pessimisterna och säga att den bilden aldrig kommer att bli bra. Eftersom det är dina hundar så har du väl alla chanser att ta om den. Tycker du att det är svårt med ljuset så pröva en mulen dag istället. Låt gärna nån annan leka med hundarna så att du kan koncentrera dig helt på fotandet.

Lycka till!

Du behöver inte känna att du representerar pessimisterna, då jag från början kände det relativt hopplöst att fixa till bilden. Men man lever på hoppet.

När det gäller koncentrationen på fotandet, så är det normalt inga problem, då jag har två hundar som vanligtvis leker med varandra, så behöver jag normalt inte göra mer än sätta igång dem, sen fixar de springandet själva. Alternativet till en mulen dag, vore kanske försöka hitta en stor gräsyta utan skuggor. Det borde också generera ett annat resultat, eller? Och kanske inte ta bilderna när solen är som högst och starkast.
 
Nej, det blir inte något bättre. Som sagt, jag lär mig mer och mer iallafall. Det är väl det som är viktigt. Kan inte begära att få perfekta bilder första veckan jag har kameran, eller!

Om jag beskär bilden annorlunda, gör det något skillnad i intrycket? Fortfarande för ljust i gräset naturligtvis, men en stor del försvinner i denna klippning.
 

Bilagor

  • 2008-05-22_borrning_0244-2.jpg
    2008-05-22_borrning_0244-2.jpg
    36.8 KB · Visningar: 423
Nu har jag bara slängt ihopp detta på nån minut,

Men jobbar du lite på den så går den få ok för hemmabruk.

Clona in nytt gräs på överdelen sen får du leka med ljuset och djupet samt att de inte blir upprepnigar... (jag har inte gjort de som du ser)

//David
 

Bilagor

  • 2008-05-22_borrning_0244.jpg
    2008-05-22_borrning_0244.jpg
    62 KB · Visningar: 313
Nu är du säkert färdig med bilden på hunden för länge sedan, eller lagt den på hyllan (bilden alltså :)).
Men för den som är intresserad finns det ett utmärkt sätt att fixa en sådan här bild när originalet är i RAW som i det här fallet.

1. Gör två varianter av samma RAW-fil. En med Exposure neddragen så att det ljusa gräset blir mer lagom, och en där hunden och resten av bilden ser bra ut.
2. Lägg dem i varsitt lager i PS eller Elements, lägg den nedmörkade bilden med det fixade gräset överst.
3. Skapa en lagermask till det övre lagret där det ljusa gräset är bra. Om det fortfarande inte finns lagermasker till bildlager i Elements finns det enkla sätt att kringå det. Sök i forumet eller googla.
4. Invertera lagermasken så att den blir svart.
5. Måla in det det nedmörkade gräset från det övre lagret genom att måla på dess lagermask.

Till skillnad från "pessimisterna" :) tidigare i tråden kan jag nästan garantera att alla detaljer man kan önska finns kvar i gräset i RAW-filen. Jag har egna bilder som är betydligt värre och haft t ex helt vit himmel och känts hopplösa vid första anblicken, men där ett snabbt test i RAW-konverteraren genom att dra ned Exposure visar att alla detaljer och färger i himlen finns i RAW-filen.

/Lasse C
 
Då får jag väl sälla mig till optimisterna, då... :)

Visserligen är bilden långt ifrån optimal, men jag anser att det DEFINITIVT finns mycket kvar att arbeta med i den ljusa delen av gräsmattan. Har varit i liknande situation ett par gånger, och det går att få fram förvånansvärt mycket ur de delar som ser hopplöst felexponerade ut.
 
Jag får väl representera pessimisterna och säga att den bilden aldrig kommer att bli bra. Eftersom det är dina hundar så har du väl alla chanser att ta om den. Tycker du att det är svårt med ljuset så pröva en mulen dag istället. Låt gärna nån annan leka med hundarna så att du kan koncentrera dig helt på fotandet.

Lycka till!

Plåta svarta djur mot ljus bakgrund är inte lätt.
Optimalt är nog en dag med sol och lite disig himmel, det ger utan tvekan både det snyggaste ljuset och även de snyggaste skuggorna.
Helt solig dag funkar oxå bra bara man ser upp med kontrasterna mellan motiv o bakgrund.
Plåtar du svarta djur en mulen dag så får du ett ljus helt utan riktning och karaktär, den svarta pälsen kommer att sakna blänk o kontraster helt = bilden bli väl platt o tråkig.

Hälsn

/Janne Höglund
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.