Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

för långa slutartider D80

Produkter
(logga in för att koppla)

frostvarg

Medlem
det verkar som om min d80 har ljusproblem.

ex.
om jag ställer in bländarprioritet och sätter bländaren på ex 3.5 säg att jag siktar på ett föremål och får en slutartid på 1/15 så kan min bror med sin kamera få 1/60 som slutartid med samma bländare och samma motiv. skilnaden är att han har en canon 35D. hur kan hans kamera konstant få två steg snabbare slutartid än mig i alla ljusförhållanden. beror det på objektiv eller kamera. rent taget ur luften så tycker jag ju att bländaren styr ljusinsläppet så objektivet borde kvitta. är det så pass mycket sämre sensor på min nikon eftersom jag alltid får längre slutartider.

ISO, Ev och andra inställningar är samma på kamerorna.

Jag har en svagt minne att jag fick längre slutar tid med mitt 17-50/2,8 än med mitt 50/1,8 med samma inställningar. F/2,8 iso 100 50mm

kan bero på att 50/1,8 kan ha en större bländaröppning som i sin tur släpper in allmänt mer ljus..

Rätta mig om ja har fel! bara en tanke jag fick

frostvarg skrev:
det verkar som om min d80 har ljusproblem.

ex.
om jag ställer in bländarprioritet och sätter bländaren på ex 3.5 säg att jag siktar på ett föremål och får en slutartid på 1/15 så kan min bror med sin kamera få 1/60 som slutartid med samma bländare och samma motiv. skilnaden är att han har en canon 35D. hur kan hans kamera konstant få två steg snabbare slutartid än mig i alla ljusförhållanden. beror det på objektiv eller kamera. rent taget ur luften så tycker jag ju att bländaren styr ljusinsläppet så objektivet borde kvitta. är det så pass mycket sämre sensor på min nikon eftersom jag alltid får längre slutartider.

ISO, Ev och andra inställningar är samma på kamerorna.

Kan vara att sensorn på D80 mäter ljuset på ett annat mera snålt sätt. Möjligen. Verkar onekligen väldigt skumt. 350D är ju inte en bättre kamera än D80.

Canons ISO-värden ligger ca 25% högre än Nikons (dvs ISO 100 på en Canon motsvarar ISO 125 på Nikon). Det förklarar en del av skillnaden. Sedan kan ljustransmissionen variera lite mellan olika objektiv trots samma bländare, men den effekten borde vara ganska liten (i storleksordningen tiotals procent).

Det är svårt att förklara två stegs skillnad.

Ljusmätningen saknar betydelse om den faktiska exponeringen är likadan.

Är det jpeg ni jämför? Olika bildinställningar i jpeg kan ha ganska stor påverkan och göra att exponeringen bara är skenbart likadan. Det är säkrast att jämföra raw och använda samma raw-uppräknare.

nä jag jämför ingen bild utan jämför bara vilken slutartid kamerorna väljer vid bländarprioritet.

hans kamera sätter alltid en snabbare tid än min

Hej! Vad använder ni för mätmetoder?
Kan ju vara att han har sin inställd på spot och du på centrumväg eller ja vad som. Kolla gärna det för det kan resultera i olika tider då man tar hänsyn till olika delar av bilden.

frostvarg skrev:
nä jag jämför ingen bild utan jämför bara vilken slutartid kamerorna väljer vid bländarprioritet.
frostvarg skrev:
Ja, med två snäpp längre slutartid blir bilderna lika exponerade.
Hur är det nu, jämförs bilder eller inte? Blir det skillnad i hur bilden ser ut.

jag vet att min kamera expomerar ungeför 1 steg olika mellan olika optik och att det blir likadant med andras kamer/optik kombinationer. SÅ det kan skilja hur kameran uppfattar ljuset pga olika optik (samma bländare etc) men två steg är mycket det!

frostvarg skrev:
inga filter på objektiven och spotmätning riktat mot samma punkt.

kan det vara fel på kameran?

Du skriver att din bror har en Canon 35D, jag antar att du menar 350D. Den har inte spotmätning så det är inte så konstigt att ni får olika mätvärden.

Däremot är det ju märkligt att ni får olika exponeringar vid samma tider, bländare och ISO. En liten skillnad kan det ju vara men två steg låter ju helt galet.

Kan du lägga upp två testbilder som visar problemet med bevarde EXIF data?

Mvh
Anders

ok, saknar canonmodellen spotmätning. då kanske det kan vara skilnaden. visste inte det.

vi tog lite bilder och de ser väldigt lika ut men mina togs då med längre slutartid. har inga bilder kvar tyvär. kan optiken verkligen ge skillnader även på samma bländare. jag vet att han har dyrare/bättre optik på sin canon, själv använde jag 18-55 kitoptiken

frostvarg skrev:
Ja, med två snäpp längre slutartid blir bilderna lika exponerade.
frostvarg skrev:

hans kamera sätter alltid en snabbare tid än min
Hmm, hur kan ni veta om bilderna blir lika exponerade om ni inte jämför dem? Jag kan mycket väl tänka mig att det kan bli två stegs skillnad i exponering med Nikons ljusmätning jämfört med Canons, beroende på motiv.

frostvarg skrev:
ok, saknar canonmodellen spotmätning. då kanske det kan vara skilnaden. visste inte det.

vi tog lite bilder och de ser väldigt lika ut men mina togs då med längre slutartid. har inga bilder kvar tyvär. kan optiken verkligen ge skillnader även på samma bländare. jag vet att han har dyrare/bättre optik på sin canon, själv använde jag 18-55 kitoptiken

Skillnaden mellan spotmätning och evaluerande kan ju vid viss motiv vara som natt och dag, åtminstone på min 40D. Själv använder jag inte spotmätning - jag har för liten kompetens för att använda den på rätt sätt. One day...

Min gissnig är att de inte är fel på din kamera utan att det rör sig om fel "testmetod".

Testa att ändra din kamera mellan de olika ljusmätningsmetoderna och sikta på olika motiv så får du se!

Objektivet kan ha betydelse men knappast så att det rör sig om hela steg.

Ha det gott!

Mvh
Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar