ANNONS
Annons

För lång synktid med blixt för porträtt med stor bländare..

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har nu skaffat ett (billigt) ND filter i ND8, har bara haft tillfälle att ta några provbilder idag men resultatet verkar vara ungefär som jag hoppats på, man kan alltså få ner exponeringen så pass att en relativt lång slutartid (e.g 1/180 sek,) kan användas. MEN det verkar vara svårt med vitbalansen, hade kameran på auto och en svart väska blev grönaktig, rött blev rosa osv, verkade som att sätta den på manuellt på blixt löste en del men har inte hunnit utvärdera ännu, ska prova på riktigt imorgon, om det ska vara problem med vitbalasen också så ger man nästan upp...Till den som tyckte jag skulle köpa ny kamera: Jo men visst vore det kul men det det hade jag ju om pengarna funnits.........

Jag har ett ND2-ND400, det är helt värdelöst utom på de lägre värdena, det blir nämligen olika mörkt i olika riktningar när man fotar vidvinkel.

Använd ND8 eller mer.

ND-filter på blixten är onödigt, den går att ställa ner i styrka. Det är f ö solljuset som är problemet, inte blixten.

Jag har nu skaffat ett (billigt) ND filter i ND8, har bara haft tillfälle att ta några provbilder idag men resultatet verkar vara ungefär som jag hoppats på, man kan alltså få ner exponeringen så pass att en relativt lång slutartid (e.g 1/180 sek,) kan användas. MEN det verkar vara svårt med vitbalansen, hade kameran på auto och en svart väska blev grönaktig, rött blev rosa osv, verkade som att sätta den på manuellt på blixt löste en del men har inte hunnit utvärdera ännu, ska prova på riktigt imorgon, om det ska vara problem med vitbalasen också så ger man nästan upp...Till den som tyckte jag skulle köpa ny kamera: Jo men visst vore det kul men det det hade jag ju om pengarna funnits.........

Jag har också märkt det, fast kanske inte lika mkt. Vitbalans och exponering bör göras manuellt. Bäst köra RAW för då kan man åtminstone fixa balansen.

Om du jobbar i solljus eller konstant belysning kan en tanke vara att använda reflexskärmar istället för blixt. Då kommer du runt hela synktidsproblematiken.

M

Om du jobbar i solljus eller konstant belysning kan en tanke vara att använda reflexskärmar istället för blixt. Då kommer du runt hela synktidsproblematiken.

M

Det är en mycket bättre idé. ND-filter till porträtt bör endast, tycker jag, användas med hög kvalité och i studioljus där ljuset är kontrollerad likaså vitbalansen.

Ja det får nog fan bli det, vitbalansen blir helt uppåt väggarna, körde ett test med alla lägen kameran har och inget blev rätt, verkar som alla regler sötts ur spel, grönt och blått får helt andra färger och rött blir helt "kladdigt" ser hemskt ut, får bli svart-vita bilder med filter eller reflexskärmar istället...verkar inte ens kunna fixa vitbalansen i lightroom heller...helt knasigt. Shortsen på bilden är blå....

M

Bilagor

• DSC_1103.jpg
    DSC_1103.jpg
    12.5 KB · Visningar: 149
Ja det får nog fan bli det, vitbalansen blir helt uppåt väggarna, körde ett test med alla lägen kameran har och inget blev rätt, verkar som alla regler sötts ur spel, grönt och blått får helt andra färger och rött blir helt "kladdigt" ser hemskt ut, får bli svart-vita bilder med filter eller reflexskärmar istället...verkar inte ens kunna fixa vitbalansen i lightroom heller...helt knasigt. Shortsen på bilden är blå....

Provat med mjukvara som Photoshop eller Lightroom.
Och kör med RAW för total kontroll.

edit: såg nu att du försökt i lightroom redan och att byxorna var blå. har du rawfilen så man kan se om det går fixa?
/Stefan

Bilagor

• DSC_1103.jpg
    DSC_1103.jpg
    64.5 KB · Visningar: 145
Senast ändrad:
Jag körde med jpeg, och provade alla vitbalansinställningarna bara för att se vilken som var mest rätt, alla var ungefär lika fel visade det sig, med några olika variationer....men provade sedan en raw med ett vit-grå-svart kort från QP-card, satte vitbalansen på det gråa (eller rättare sagt pinpetten på ett graått, neuralt mål.. - varför ska man inte välja det vita?) och då blev det OK, eller hur ser det ut tycker ni? Kanske ingen perfekt ton och det är lite skakningsoskärpa..

Bilagor

• DSC_1109.jpg
    DSC_1109.jpg
    18.4 KB · Visningar: 137
Jag körde med jpeg, och provade alla vitbalansinställningarna bara för att se vilken som var mest rätt, alla var ungefär lika fel visade det sig, med några olika variationer....men provade sedan en raw med ett vit-grå-svart kort från QP-card, satte vitbalansen på det gråa (eller rättare sagt pinpetten på ett graått, neuralt mål.. - varför ska man inte välja det vita?) och då blev det OK, eller hur ser det ut tycker ni? Kanske ingen perfekt ton och det är lite skakningsoskärpa..

ND filter släpper generellt igenom för mkt rött. Har hört att man kan använda dem för IR-foto men det har jag ingen egen erfarenhet av.

Ser väl ok ut. Men QP kort är svårt. Du verkar ha blandljus och vinklar man kortet fel så reflekterar den en annan typ av ljusblandning. Då kan det vara svårt med korrekt vitbalans. Varför det blir bättre med neutralt grått jämfört med vit kan bero på detta fenomen. men annars är det neutralgråa oftast anpassat efter exponeringen.

Man ska egentligen aldrig sätta vitbalans på JPG bilder i efterhand. Kan man så ska man göra det på plats i kameran. Annars får man använda RAW formatet. Vissa JPG bilder kan man aldrig återskapa rätt vitbalans då informationen gått förlorad.

ND filter släpper generellt igenom för mkt rött. Har hört att man kan använda dem för IR-foto men det har jag ingen egen erfarenhet av.

Tror knappt det är sant. Rött är inte IR för den delen. IR kan man inte se med blotta ögat. De filter som är anpassade för att ta IR foton tar bort det synliga ljuset så att IR ljuset kan ta i överhand.

/Stefan

Bild 1:
RAW-format justerad i LR.
F:1.4, 1/60s, Blixt kompenserar resten av ljuset
Vitbalans: Temperatur: 5000 K, Tint: +15

Bild 2:
RAW-format justerad i LR.
F:1.4, 1/8s, Blixt kompenserar resten av ljuset, dvs 3 steg mer än Bild 1
Visico ND8
Vitbalans: Temperatur: 6500 K, Tint: +30

Stor skillnad i vitbalans trots nästan allt ljus består av blixtljus, men det var inga problem med balanseringen.

/Stefan

Bilagor

• 20110616-IMG_7541.jpg
    20110616-IMG_7541.jpg
    61.2 KB · Visningar: 132
  • 20110616-IMG_7544.jpg
    20110616-IMG_7544.jpg
    61.9 KB · Visningar: 131
...

Tror knappt det är sant. Rött är inte IR för den delen. IR kan man inte se med blotta ögat. De filter som är anpassade för att ta IR foton tar bort det synliga ljuset så att IR ljuset kan ta i överhand.

/Stefan

Jag har läst det i beskrivningarna på lite mörkare ND-filter och även noterat det i mina egna bilder, jag slänger gärna på två ND8 för att få fram rätt effekt.

Den röda kanalen blir väldigt lätt utbrännd.

Jag har läst det i beskrivningarna på lite mörkare ND-filter och även noterat det i mina egna bilder, jag slänger gärna på två ND8 för att få fram rätt effekt.

Den röda kanalen blir väldigt lätt utbrännd.

Ok, man lär sig nåt nytt varje dag ;). Har bara ett ND8 så det hjälper nog inte att se effekten. Hade vatt kul dock.

/Stefan

De flesta ND-filter är neutrala i det synliga spektrat, men släpper igenom IR i varierande grad. Mer eller mindre alla digitala kameror svarar på IR i någon grad och gör det då mest i den röda kanalen. Det är därför bilder tagna med IR-filter med "normal" vitbalans blir nästan helt röda.
Vad jag vet/märkt är detta främst ett problem med väldigt starka ND-filter. Jag har ett B+W ND110 (10-stegs) och får en varmton av bilden som gör att jag får justera vitbalansen ca 1000K för att kompensera. Men då är det ju bara 1/1000 kvar av det synliga ljuset, så det är ju inte konstigt att balansen mellar IR och det synliga ljuset rubbas. Jag har sett att det finns ND-filter som marknadsförs med att de ska blocka IR lika mycket som det synliga ljuset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar