iSolen.se
Guest
Personligen är jag rätt förtjust i ljusblobbar och andra kul effekter som uppstår vid interna reflektioner
Vad bra, då byter vi filter!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Personligen är jag rätt förtjust i ljusblobbar och andra kul effekter som uppstår vid interna reflektioner
Jag har ett ND2-ND400, det är helt värdelöst utom på de lägre värdena, det blir nämligen olika mörkt i olika riktningar när man fotar vidvinkel.
Använd ND8 eller mer.
ND-filter på blixten är onödigt, den går att ställa ner i styrka. Det är f ö solljuset som är problemet, inte blixten.
Jag har nu skaffat ett (billigt) ND filter i ND8, har bara haft tillfälle att ta några provbilder idag men resultatet verkar vara ungefär som jag hoppats på, man kan alltså få ner exponeringen så pass att en relativt lång slutartid (e.g 1/180 sek,) kan användas. MEN det verkar vara svårt med vitbalansen, hade kameran på auto och en svart väska blev grönaktig, rött blev rosa osv, verkade som att sätta den på manuellt på blixt löste en del men har inte hunnit utvärdera ännu, ska prova på riktigt imorgon, om det ska vara problem med vitbalasen också så ger man nästan upp...Till den som tyckte jag skulle köpa ny kamera: Jo men visst vore det kul men det det hade jag ju om pengarna funnits.........
Om du jobbar i solljus eller konstant belysning kan en tanke vara att använda reflexskärmar istället för blixt. Då kommer du runt hela synktidsproblematiken.
M
Om du jobbar i solljus eller konstant belysning kan en tanke vara att använda reflexskärmar istället för blixt. Då kommer du runt hela synktidsproblematiken.
M
Ja det får nog fan bli det, vitbalansen blir helt uppåt väggarna, körde ett test med alla lägen kameran har och inget blev rätt, verkar som alla regler sötts ur spel, grönt och blått får helt andra färger och rött blir helt "kladdigt" ser hemskt ut, får bli svart-vita bilder med filter eller reflexskärmar istället...verkar inte ens kunna fixa vitbalansen i lightroom heller...helt knasigt. Shortsen på bilden är blå....
Jag körde med jpeg, och provade alla vitbalansinställningarna bara för att se vilken som var mest rätt, alla var ungefär lika fel visade det sig, med några olika variationer....men provade sedan en raw med ett vit-grå-svart kort från QP-card, satte vitbalansen på det gråa (eller rättare sagt pinpetten på ett graått, neuralt mål.. - varför ska man inte välja det vita?) och då blev det OK, eller hur ser det ut tycker ni? Kanske ingen perfekt ton och det är lite skakningsoskärpa..
Jag körde med jpeg, och provade alla vitbalansinställningarna bara för att se vilken som var mest rätt, alla var ungefär lika fel visade det sig, med några olika variationer....men provade sedan en raw med ett vit-grå-svart kort från QP-card, satte vitbalansen på det gråa (eller rättare sagt pinpetten på ett graått, neuralt mål.. - varför ska man inte välja det vita?) och då blev det OK, eller hur ser det ut tycker ni? Kanske ingen perfekt ton och det är lite skakningsoskärpa..
ND filter släpper generellt igenom för mkt rött. Har hört att man kan använda dem för IR-foto men det har jag ingen egen erfarenhet av.
...
Tror knappt det är sant. Rött är inte IR för den delen. IR kan man inte se med blotta ögat. De filter som är anpassade för att ta IR foton tar bort det synliga ljuset så att IR ljuset kan ta i överhand.
/Stefan
Jag har läst det i beskrivningarna på lite mörkare ND-filter och även noterat det i mina egna bilder, jag slänger gärna på två ND8 för att få fram rätt effekt.
Den röda kanalen blir väldigt lätt utbrännd.
Tror knappt det är sant. Rött är inte IR för den delen. IR kan man inte se med blotta ögat. De filter som är anpassade för att ta IR foton tar bort det synliga ljuset så att IR ljuset kan ta i överhand.
Ok, man lär sig nåt nytt varje dag . Har bara ett ND8 så det hjälper nog inte att se effekten. Hade vatt kul dock.
/Stefan
Jodå det räcker med ND8, fota mitt på dagen bara.
http://www.istockphoto.com/stock-ph...le-crossing-street-motion-blur.php?st=22972be
Det går att justera bort genom att dra ned den röda kanalen lite. Jag tycker ändrad vitbalans ger problem med de övriga färgerna.
Pratar om IR fotografering. ND filter använder jag ständigt för dess normala effekt.
/Stefan