Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"För korniga bilder"

Produkter
(logga in för att koppla)

ttonks_

Medlem
Hej!
Jag behöver lite hjälp...
Jag tog nyligen rätt många bilder på mina kompisar när de åkte konståkning. Jag använde kamerans sprotfunktion, men sen när jag tittade på bilderna i större format upptäkte jag att de hade blivit aldelles "korniga". Är tacksam om någon kan berätta varför det blir så och om jag kan fixa så att det försvinner. (Har PS Elements 4.0)
//Kajsa
 

Bilagor

  • img_0135k.jpg
    img_0135k.jpg
    58.8 KB · Visningar: 469
Det är brus pga högt ISO-tal för att öka slutartiden. Sök på brus i forumet så kommer du att hitta massor om hur man tar bort det.

Greven
 
Kornet kan också tillföra en bild en viss känsla. Prova göra bilderna svartvita är mitt tips, lättare än att ta bort bruset. ;-)

Prova också att överexponera nästa gång du fotar, eftersom en underexponerad bild upplevs brusigare än en ljus bild. Kolla instruktionsboken för hur du ställer in "exponerings kompensation" och "plussa" 0,5 till 1 steg. All den ljusa isen som reflekterar ljuset lurar kameran att tro att det är ljusare än det verkligen är och tenderar bilderna att bli något mörka (underexponerade) - då syns bruset mer.
 
Att du får brusiga bilder när du fotar under dåliga ljusförhållanden med `högt´ ISO får du nog leva med.

När du väljer sportläget ställer kameran in en snabbare slutartid för att motivet är rörligt och man önskar det skarpt.

Dock räcker inte ljusstyrkan till i ishallar, ridhus etc. för en kort slutartid med låg (och brusfri) ISO så kameran måste välja ett högre ISO-tal.

Vad kameran har valt för bilddata kan du själv undersöka och lära dig av detta och kanske få ett bättre resultat av egen manuell inställning.

Har tagit din bild och tvättat bort lite brus i programmet Neat Image.
 

Bilagor

  • img_0135k_filtered.jpg
    img_0135k_filtered.jpg
    31.8 KB · Visningar: 363
Ishallar är väldigt svåra att fota i, även om man har finfina gluggar måste man ändå köra med höga ISO-värden. NeatImage får fixa till det värsta efteråt. Ta inte i för mycket bara, bruset syns ändå inte så mycket när bilden väl kommer på papper.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.