Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

För kornig film

Produkter
(logga in för att koppla)

Yessian

Medlem
Hej!
Härom dagen tog jag fram några negativ för kopiering och till min förvåning så blev kopiorna korniga. Filmen Delta 100 borde väl inte uppvisa något korn på en 18x24 kopia? Jag framkallade filmen i ID 11 och fixade i Rapid enligt Ilfords anvisningar. Som avbrytning hade jag 1+9 12% hushållsättika som ger en lösning 1,2%.Negativen verkar vara någorlunda rätt exponerade men hårda. Vad kan det bero på?

Jag hade samma problem med 400:an innan jag lärde mig den. Det såg ut som stryk. I mitt fall berodde det på att de rekommenderade tiderna inte stämde. Kör SD76 (typ samma som ID11). Det kan bero på en kass termometer eller något annat fel, så det är inte säkert att det funkar för dig, men jag har fått kapa tiden för 400 från 9½ min till drygt 8. Har kortat 100:an i motsvarande grad och har fått finkorniga och lättkopierade negativ.

Jag använder inte stoppbad heller, utan bara vatten. Det minskar kornet lite.

Hur ser dina skuggor ut? Har du överdrivet bra teckning i dem?

Jag får ut EI 160-200 ur Delta 100 vid framkallning till normal kontrast och vill minnas att mina tider är kortare än Ilfords rekommenderade. Skulle jag då exponera efter EI 100 och framkalla efter Ilfords rekommendationer skulle jag få väldigt täta negativ, vilket ger korn. Då har jag förvisso använt Xtol. D76/ID-11 kan ge lägre känslighet. Med Rodinal ligger jag närmare EI 100.

Nej, Jag tycker skuggorna är rätt bra. Kontrasten mellan dagrar och skuggor är däremot alldeles för hög. Var tvungen att kopiera med filter 0 för att få någorlunda balans. Filmen var Delta 100 exponerad efter EI 100 och framkallad i ID11 enligt Ilford. 8,5 min, tror jag.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar