Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

för gammal filmframkallare? symptom?

Produkter
(logga in för att koppla)

mdesnica

Aktiv medlem
Jag försökte först framkalla en film, med en drygt ett år gammal framkallnings och fix vätska. Resultatet blev en helt genomskinlig film.

Blandade sedan ny vätska från koncentratet (TMax developer), som är öppnad för drygt ett år sedan, men förvarad i "dragspelsburk". När jag sedan framkallar på nytt så händer det igen: Filmen är helt genomskinlig

Min fråga är: Beror detta på att framkallaren är för gammal? Jag har för mig att koncentrerad vätska borde hålla lite längre i en hoppressad dragspelsburk.

Kan jag ha gjort andra tabbar, som ger genomskinlig film?

En misstanke är att mitt "stoppbad" som består av vatten, endast, kan ha varit för varmt, typ 30-35 grader..

Vad har du använt för tider & spädningar.

Jo det är rätt att det är syre som förstör våra vätskor. Utan syre går det att spara länge.

Låter konstigt att det inte blir något på filmen, men om filmen är exponerad ok så är det framkallaren som inte tagit. För varma eller kalla vätskor förstör filmen men ger inte den effekt du beskriver. Håll alla vätskor på 20-grader inklusive sköljvattnet.

mdesnica skrev:
Nej, det enda som syns är siffrorna , dvs negativnumret.

Det är det han menar.

Var det ett år sen du senast använde framkallaren? Den blir nämligen inte oanvändbar över en natt.
Och ifall du kan läsa "Ilford blaha blaha" eller "Kodak blaha blaha" så funkar framkallaren tillräckligt iaf för att framkalla fram siffrorna och texten.
Då borde det bli iaf nånting på rutorna.

/Henri

Brukar du kontrollera att återspolningsveven roterar när du drar fram film? Annars kan det ju vara så att filmen inte nappat tag i upptagningsspolen ordentligt, så att filmen är oexponerad.

En annan möjlighet är att slutaren är trasig.

Syns siffrorna i filmkanten så borde du nog åtminstone se ett spår av bild i rutorna också om filmen är exponerad.

Öppnar slutaren i din kamera?

Öppna kameran utan film och dra av en exponering mot något någorluna ljust. Ser du något genom objektivet? Peta inte inne i kameran medan du gör detta.

Edit: Ibland tror jag Jim kikar över min axel och skyndar sig att skriva innan jag är färdig ;-).

Om du kan se text siffror på filmens kanter men inga bilder så är filmen inte exponerad, eller eventuellt extremt underexponerad (minst 3 stopp vill jag påstå).

Är du säker på att du inte framkallat helt nya rullar (har gjort det själv någon gång)? Om du vet att dessa filmer varit i din kamera och du har tagit bilder så är din kamera sannolikt trasig... eller så har du ställt ljusmätaren på kanske 1600 och så är det en 100-film eller något.

*henning

slutaren öppnade sig inte....

Glömde bort vilken av mina kameror jag tog rullen med. Upptäckte senare att slutaren har slutat fungera. Detta förklarar den andra misslyckade framkallningen. (den första berodde kanske på att framkallaren var för gammal i utspädd form)

Tack för hjälpen, alla.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.