ANNONS
Annons

För att få snygga modellbilder klarar man sig utan softbox?

Produkter
(logga in för att koppla)

Black Magic

Aktiv medlem
Teknikens under ; )

Vad behöver man för utrustning för att ta modellbilder/porträtt hemma på duk.

Tittade på studioset på kaffebrus

Ska man ha 2 st blixtar eller räcker en?
Softbox kontra reflektor vad ger det för skillnad?
Jämfört medparaplyer.

Alltså blir det bra bilder med blixtar och paraply
vad blir skillnaden utan softbox?

Klarar man sig bra med 2 st 300w blixtar?

Känns helt snurrigt med alla tekniska saker för att hitta rätt.

Visst finns det någon som kan bringa lite ljus till min just nu något förvirrade foto värld.

Baheöver något snabbt här till veckan då jag ska fota konst hos kund. Sedan porträtt och modellbilder.

please ; )

okey om vi säger såhär att jag skulle kunna tänka mig att lägga ut ca 3-4 tusen,

Ska priset ligga på blixten 1st eller 2st

bouncer 1st kan den vara billigare?
Paraply?

tack snälla för hjälp : ))

Hej

Softboxens största fördel är ju att den riktar ljuset på ett mjukt sätt. Ett transparent paraply läcker ju ljus runt om på ett,i en liten lokal, besvärande sätt.

En billig variant som funkar bra är en softbox i form av ett paraply som kaffebrus har om du vill vara portabel men ändå uppnå fördelarna.

Se första PDF:en nedan om vad en, två eller fler blixtar kan åstadkomma.

Vid modellfoto så förakta inte att en reflekterande yta också är en ljskälla, tex vit frigolit, reflektor eller tom en spegel.

Dessa länkar la jag ut på www.modellbilder.se

Lite standarduppsätt
http://www.elinchrom.com/Downloads/...ig/Craig_EN.pdf

Finartljus
http://www.epoque.fi/enfiles/en_valotus.shtml

Här kan man läsa lite om Rembranth osv.
http://www.studiolighting.net/studi...ting-tutorials/

Roine

Som startset kan jag rekommendera Lite-setet för 1995:- hos kaffebrus. Det är verkligen prisvärt.

Fördelen med paraplyer är just att de sprider ljuset bra om man har litet utrymme att fota i och vill fota helkropp. Alla mina bilder är fotade med paraplyer. Ibland använder jag dock ett lakan framför blixten för att få en större reflex i ögonen och ett riktigt mjukt ljus.

Hej Roine och tack för ditt svar

ag bif en bild på en softboxparaply från kaffebrus är det den du menar typ, men vad jag förstått det så behöver man iaf 2 st visst?
Sedan 2 st blixtar till det. Klarar man sig på det utan att då köpa paraplyer. Jag ska beställa idag så jag kan nästa vecka ut och fota men känner mig osäker på om det är någon mer pryl som behövs för att vara komplett. Kablar? fungerer blixtar och softboxen på vanlig el?

Skitbra visning av ljussättningen på den sidan great... : )

Bilagor

• sb_l.jpg
    sb_l.jpg
    8.6 KB · Visningar: 1,013
Menade du den här?

From Russia with love and latex. Part 1
Modell var Stina S. Uppladdad av Fotograf Lambis Stratoudakis

Bara en blixt?? ingen softox alls.
Jesssus grymt bra bilder. Fin fondvägg också.

Suveräna länkar att lära sig av.

Funderar på om jag nu ska till kund och fota konst tavlor, då behöver jag inte ha en softbox?
tar man bara med sig blixt och ett paraply då för att få korrekt ljus. Konsten ska säljas vidare på hemsida och broschyrer typ.

Hur ställer man två blixtar förslagsvis då mot en tavla?

Tack alla ni som svarat detta har varit ovärderligt för mig : )

Akta dig för reflexer i tavlan.. du måste ta bilden från en viss vinkel tror jag.. pröva att slå blixten i tak o väggar om det inte funkar att slå den rätt på tavlan.

Och viktigast av allt, kolla histogrammet, det ska ligga så långt till höger som möjligt utan att det går in i väggen.

Lycka till!

japp

Det var den paraplysoftisen jag avsåg.

Att fota tavlor kanske itne behöver blixt om du har någorlunda belysning ändå. Tavlor brukar ju inte röra på sig, ställer man kameran på stativ o fotar lite snett mot tavlan för reflexternas skull om de har glas, och sedan rättar perspektivet i efterhand.

Roine

iof nu är det inget glas på utan mer en duk direkt. Förstår att det kan bli reflexer.

Ska jag ha med mig paraplyerna (som jag inte köpt än) hittade et set med två vita paraplyer till de två blixtarna.

Behöver man belysa från två olika håll tro?
måste testa mer sedan när jag får grejerna.

Upp i taket. det var bra då har jag nåt att gå på.

Om jag köper:
2st 110Ws-blixtar av metall
2st stativ på 2m, max 2kg belastning
2st 84cm vita paraply

Info om blixtarna:
110Ws
GN 32
Steglös effektinställning mellan 1/8 till full effekt
Laddar på 0.5-1 sek
5600K
Strömkabel ingår
Synkkabel ingår (6V - säkert för digitalkameror)
Inställningsljus - 50W
Storlek - 100x180mm
Vikt: 800 g

Så undrar jag om de blixtarna fungerar till min Nikon d40X kamera och vad är det som triggar blixtarna? min inbyggda blixt eller fjärrutlösare?

huhh,,,,, tack för de snabba svaren : )

Hej

Kan iofs inte Nikon men den inbyggda blixten kan i de flesta fall inte användas som trigger då många kamror sänder en mätblixt först o sen huvudblixten.

Smidigast är att köpa Kaffebrus radioset som är behändigt.

Har du ingen PC kontakt på kameran måste du köpa en "sockerbit" att sätta där man sätter extern blixt, den har PC kontakt.

Jag har mailat dig en länk hur du rättar upp paralaxfelet du får om du fotar snett.

Roine

Ett tips är ju annars att köpa Elinchrom D-lite set på antingen 200W eller 400W.. Funderar nämligen själv på 400W-setet..¨

Någon som har erfarenhet av det?

Danlo skrev:
Ett tips är ju annars att köpa Elinchrom D-lite set på antingen 200W eller 400W.. Funderar nämligen själv på 400W-setet..¨

Någon som har erfarenhet av det?

Köpte ett D-lite set på 200W och ett 400W nu i sommras, fan va Kul rent ut sagt!

Är nybörjare på blixtfoto, funderade länge o väl på olika blixtpaket, finns såklart billigare och bättre blixtar o blixtmärken, men D-lite har fått gott betyg o Elinchrome är väl hyffsat respekterat som kvalitetsmärke vad jag förstår..

Kortfattat så är det ett sett jag är mkt nöjd med! Lätarbetat, smidigt och kvalitetsintrycket är gott. Något plastigt dock så vet inte om jag skulle våga montera de allra största softboxarna på dem..
Känns som att resultatet endast beror på mina kunskaper i ljussättnig, blixtarna är inte en begränsning!

Det enda som skiljer blixtarna åt är Styrkan, Med 200W blixtarna kan jag få ner bländartalet till ca f 2,8-3,5 lite beroende på avstånd mellan blixt o objekt, speciellt bra när kort skärpedjup önskas. Och tvärtom när du helst vill ha gott om ljus med höga bländartal från f 11 och uppåt, då känns 400W alternativet bättre.

Har lite bilder tagna med D-lite paketet och vitt resp svart lakan som fond i mitt album "Blixtbilder" från POFF o framåt.. De övriga är tagna med Lastolites EZY-Box som jag fäste på min nikon SB-600.

mvh johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar