Annons

förändrar bildvinkel m objektiv dig vs film

Produkter
(logga in för att koppla)
Enkelt sagt så är ytan som objektivet skickar ljusstrålarna till mindre. Det blir ungefär som att man tar en 10*15 bild och klipper bort ett par cm på varje sida. Om du förstår vad jag menar.

Det blir inte alltid så. Canon 1Ds och Kodak SLR/n är två exempel på kameror med sensorer som är lika stora som småbildsrutor. Där blir det ingen förändring av bildvinkeln.

De flesta kameror som Canon 10D, 300D, Nikon D70, D100 mfl har dock sensorer som är mindre än småbildsfilmen. Det beror på att det är dyrt som tusan att göra stora sensorer.

Det är alltså helt enkelt bildsensorn som är mindre. Effekten blir precis som om man skulle fotografera med film och sätta en formatmask bakom slutaren som gör att man inte kan använda hela rutan.

Tack,men tyvärr har jag svårt för engelska,man är ju till åren...
Kolla på bilden en bit ner, den som har en rund bildcirkel och sedan en blå och en röd rektangel.

Den blå rutan är det format som en vanlig 135 films ruta täcker, den röda rutan är storleken på sensorn i en DSLR med 1.6x "förlängning".

Den beskär helt enkelt bilden. Varför gör den då detta, jo, för att stora sensorer är dyra att tillverka, altså gör man en mindre sensor.

Kommer ni ihåg "Paitbrush"??;))))

Mvh Niclas, som leker "LåtsasPedagog";)

Bilagor

• namnlös.jpg
    namnlös.jpg
    13.9 KB · Visningar: 237
Konst !!

*ASG* Vilket konstverk du har åstadkommit... puhhh.. det är så härligt att få skratta ordentligt ibland... men bra förklarat också ;-)
MVH, Niclas

Kände igår att jag behövde släppa loss, ibland ligger PaintBrush bar så heeelt rätt;)

Man behöver inte göra det hela mer komplicerat än som så,, dessutom så är det helt enkelt ibland smartare att kommunicera via bild än ord,,,,,,;)

Mvh Niclas,

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto