Annons

Födelsedag och 70-300

Produkter
(logga in för att koppla)

wiseen

Ny medlem
Snart fyller jag år och jag tänkte då önska mig ett nytt eller begagnat objektiv. Givetvis är jag nyfiken på era åsikter! Jag har läst igenom gamla trådar men inte hittat någon riktigt bra.

Jag tänkte önska mig ett 70-300. De är inte så dyra, har ett praktiskt omfång och är lätta=smidiga. Tids nog kompletteras väl samlingen hemma med något annat med, men till dess... Det som framförallt utgör huvudmotiv är hästar, i alla former.

De varianter jag funderar på att hänga på min f65 är:

-Nikkor 70-300 4-5,6 G
-Nikkor 70-300 4-5,6 D ED
-Sigma 70-300 Apo macro super
-Sigma 70-300 D DL macro super
-(Sigma 135-400 apo är både tungt och dyrt...)
-Sigma 100-300 4,5-6,7 UC (vad är det?)

Vad tycker ni om dem? Eller har ni någon annan idé? Jag är jättetacksam för alla svar!!
 
Fotocentralen i Sundbyberg har ett par fina begagnade 70-210/4-5.6 inne. Gediget metallobjektiv som skall tllhöra de bättre i klassen.
 
Jag skulle rekommendera Tamron AF 70-300/4-5,6 LD . Har inbyggt macrolägge 1:2. Tycker att den fungerar bra som budgetlins, kostar under 1600 på cyberphoto.
 
Skulle nog vilja säga att antingen Nikkor 70-300/4-5.6 D ED eller Sigmas 70-300/4-5.6 APO Macro Super är de bästa av de nämda.
 
Tamron AF 70-300/4-5,6 LD skulle jag också rekommendera!! Billigt, bra kvalité för den "lilla summan" pengar! Dessutom får du ju testa att fota med macro!

Får du tag på ett Nikon 75-240mm f/4.5-5.6D AF, så är det ett strå vassare.... förstås...
 
Jag väljer att avrekommendera från Nikons 70-300 4-5,6 G. Plastigt, enkla linser, sisådär skärpa. En billig konsumentglugg helt enkelt.

Min är till salu om du är intresserad menjag gissar att man inte ska börja skriva som ovan om
man vill sälja...:)

/Svante
 
Jeppe skrev:
Skulle nog vilja säga att antingen Nikkor 70-300/4-5.6 D ED eller Sigmas 70-300/4-5.6 APO Macro Super är de bästa av de nämda.

Din kollega Jim sa för ett tag sen som svar på min fråga angående APO eller inte vad gäller sigmas 70-300 i en annan tråd :

----------------------------------------------
tomasmarklund skrev:
Lite dyrare jämfört med icke-APO är den ju också såklart. Är det värt extrakronorna måntro?
----------------------------------------------

Enligt Practical Photography är APO-varianten sämre.


så det verkar råka delade meningar om vilken som är bäst. Men å andra sidan, varför skulle det INTE råda delade meningar? :)

/Tomas
 
Oj.. blandade ihop.. Sigma har ett antal gluggar i 70-300 omfånget... Ber om ursäkt om detta.. Tydligen skall det Super Macro utan APO ge bättre kvalité.
 
Jeppe skrev:
Skulle nog vilja säga att antingen Nikkor 70-300/4-5.6 D ED eller Sigmas 70-300/4-5.6 APO Macro Super är de bästa av de nämda.

Rykten gör gällande att Nikons ED-glugg är samma som Tamrons glugg.

Hursomhelst kan jag rekomendera Tamron 70-300 som nu är prissänkt och kan hittas för 1695:- i landets fotobutiker och säkert några hundra billigare på nätet.
 
Tack så jättemycket för alla era svar! Vilken tillgång att ha ett gäng veteraner på området!! Min uppkoppling här hemma tog semester en stund, det är anledningen till att jag haft svårt att vara aktivare och svara snabbare.

/T
 
80-200/2,8
Den gamla skjutzoomen bör du få för 4000-5000 kr.
Du kommer aldrig att ångra dig, möjligtvis vill du ha VR-funktionen senare men det är en annan ekonomiskt nedbrytande historia.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.