Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fått fel optik! Vad ska man göra?

Produkter
(logga in för att koppla)
JanOlofHärnström skrev:
Jag tycker att du ska returnera objektivet och se till att du får pengarna tillbaks.
Du har ju blivit lurad.

Dessutom är priset tveksamt högt.
Ett nytt med garanti kostar 4200 kr.
Om du ska ge 3000 kr så ska objektivet vara i perfekt skick och ha kvarstående garanti åtminstone några månader. Givetvis med kvitto eller garantibevis.

Det kommer andra tillfällen, objektivet är mycket vanligt och finns ofta ute på annons.

Mvh J O

Jo dom är vanliga men jag har aldrig sett detta objektiv för under 3000 till pentax.
//Felix

Det låter mycket men om du kollar runt lite så finns det inte ett enda under 3000... Nu finns det nästan inga över huvudtaget på blocket tradera osv...

Mja, fast bara for att det star 3000 i annonsen sa behover du ju inte erbjuda 3000. Testa att pruta nasta gang! Jag vet, det kan kannas snalt och pinsamt forst, men det ar helt ok att gora det. Gar det inte sa gar det inte, da far man vanta tills en ny annons dyker upp. Men det ar i alla fall vart att forsoka, om man nu inte ar gjord av pengar :)

Fibbe_15 skrev:
Det låter mycket men om du kollar runt lite så finns det inte ett enda under 3000... Nu finns det nästan inga över huvudtaget på blocket tradera osv...

Felix, - sätt ut en egen annons!

Du kommer att förr eller senare få svar och då har du en bättre utgångspunkt att diskutera priset.

Men observera att du inte behöver vara rädd att köpa den äldre icke "Di" -modellen om priset är "rätt"! Jag äger en sådan och gluggen är verkligen bra! Jag värderar den äldre modellen till ca 1900- 2300 kr, beroende på ålder och skick.

/K

Jag har satt ut en annons men fick bara ett svar...

Jaja nu har jag äntligen kommit i kontakt med säljaren och jag får 700 i mellan skillnad! Det är helt okey tycker jag för optiken var i mycket fin skick!

Och säljaren är mycket seriös och erbjöd sig att betala frakten om jag ville retunera optiken...

//Felix

keckax skrev:
Jamen... Hmm, utan att vara alltför insatt i internetgirots rutiner, så är det väl dessa problem man garanterar sej emot genom att använda sej av deras tjänster... Eller?

Detaljerna överlåter jag till dej Martin (du kanske vet exakt hur det funkar), men jag är inte vidare imponerad av en betaltjänst om man ändå kan bli blåst på en felaktig produkt (tex tegelsten i paketet).
Jag läste lite för hastigt. Såg inte att internetgirot var inblandat!

Fibbe_15 skrev:
Köpte ett begangnat Tamron 90mm f/2,8 macro på en annons här på fotosidan.

Priset var 3000:-

Jag fick optiken idag och det har visat sig att det inte är ett Di!

Jag har köpt via internetgiro och pengarna är inte utbetald till säljar än!

Vad ska man göra nu då?

Tror den enda skillnaden med Di är att bakersta linsen är antireflexbehandlad.
Förstoringsgraden är densamma dvs 1:1.

Själv köpte jag en ny Tamron 90 mm/2.8 (ej Di) i affär för ca 3 600 kr för inte så länge sedan.

Di skulle ha kostat närmare 4000 kr men fanns inte på lager någonstans i Sthlm just då.

3 000 för en begagnad är inte billigt men acceptabelt då de knappast finns att få tag i billigare.

En mycket bra glugg är det i alla fall.

Senast ändrad:
Fibbe_15 skrev:
Det blav alltså 2300 för den här optiken utan Di... Vilket jag tycker låter rimligt...
//Felix

Utan tvekan ett bra pris om objektivet är i bra skick.

Innan jag köpte mitt bjöd jag på flera stycken begagnade på Ebay i Tyskland och USA.

Samtliga gick för mer än motsvarande 2300 kr.

Lasse H skrev:
Utan tvekan ett bra pris om objektivet är i bra skick.

Innan jag köpte mitt bjöd jag på flera stycken begagnade på Ebay i Tyskland och USA.

Samtliga gick för mer än motsvarande 2300 kr.

Jo det är i riktigt bra skick så jag är nöjd :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar