Annons

Fått fel optik! Vad ska man göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fibbe_15

Aktiv medlem
Köpte ett begangnat Tamron 90mm f/2,8 macro på en annons här på fotosidan.

Priset var 3000:-

Jag fick optiken idag och det har visat sig att det inte är ett Di!

Jag har köpt via internetgiro och pengarna är inte utbetald till säljar än!

Vad ska man göra nu då?

Lämpligast vore väl att prata med personen som sålt objektivet och försöka komma överens.

jo jag har mailat honom men om han påstår att det är rätt optik? att det stog så i annonsen, men han godkände att det var Di på internetgirot, kan man ta det på det då?
//Felix

15 år ...

Eftersom du inte är myndig kanske det vore läga att be om hjälp av pappa och mamma.

Tycker det är för djävligt om du har blivit lurad.

Tag kontakt med Internetgirot och tala om att du blivit lurad.

Att du inte fått den vara du betalat för.

Stå på dig / Jan-Olof

.

och skillnaden är ...

Di står för Digitally Integrated design och optiken är med andra ord anpassad även för digitala systemkameror med sensorer i APS-storlek, men passar givetvis analoga kameror också.

Föregångaren SP 90/2,8 AF var en fantastisk optik och den nya är tämligen lika i bildkvalitet. Texten nedan avser den förra varianten.

Tamron SP AF 2,8/90mm macro En fantastisk optik som toppat test efter test. Den blev även vald till årets optik av EISA,
med bedömningen: "Tamron SP 90mm/2,8 macro har en konstruktion som gör det lämpligt för en rad olika fotograferingsområden. Det ger utmärkt skärpa i hela området av motivavstånd från skala 1:1 till oändligt. Kombinationen av utmärkta prestanda och attraktivt pris gör det till ett bra val för alla som är intresserade av närbildsfotografering, porträtt och till och med landskapsfotografering."

Det är lungt jag har en morfar som hjälper mig ;)

Jag ska se vad han svara det kanske bara har blivet en missuppfattning.

Jag skulle gärna villja vet hur mycket ett tamron 90mm f/2,8 1:1 Sp AF är värt?

Om han går med på att ge mig mellanskillnaden ska jag köpa det då? Vad tycker ni? Jag menar det är ju ett bra objektiv optiskt även om det inte r ett Di...
//Felix

Ps 16 år ;)

Re: och skillnaden är ...

JOLidman skrev:
Di står för Digitally Integrated design och optiken är med andra ord anpassad även för digitala systemkameror med sensorer i APS-storlek, men passar givetvis analoga kameror också.

Föregångaren SP 90/2,8 AF var en fantastisk optik och den nya är tämligen lika i bildkvalitet. Texten nedan avser den förra varianten.

Tamron SP AF 2,8/90mm macro En fantastisk optik som toppat test efter test. Den blev även vald till årets optik av EISA,
med bedömningen: "Tamron SP 90mm/2,8 macro har en konstruktion som gör det lämpligt för en rad olika fotograferingsområden. Det ger utmärkt skärpa i hela området av motivavstånd från skala 1:1 till oändligt. Kombinationen av utmärkta prestanda och attraktivt pris gör det till ett bra val för alla som är intresserade av närbildsfotografering, porträtt och till och med landskapsfotografering."

Jo jag har en digital kamera, en pentax k100d så di vore väl bra?

Nu blir jag förvånad! Jag skickade ett mail till internetgiro och frågade om det gick att förlänga tiden till den automatiska utbetalningen! Jag fick svar nästan direkt:

Hej

Tyvärr är detta inte ett giltigt skäl för att förlänga sluttiden. Vi beklagar men vi förlänger inte sluttiden då varan redan har kommit fram, undantag då säljaren också godkänner en förlängning. Om båda parterna godkänner en förlängning ber jag er inkomma med nytt datum för sluttiden.

Sluttiden för ärendet nu är 2007-08-04 14:18:46, du, köparen, har fram tills dess rätt att komma med invändningar eller godkännande. Om du önskar att returnera varan till säljaren måste du inkomma innan sluttiden har passerat.

Med vänlig hälsning

Internetgirot.se

Inte ett giltigt skäl trots att jag fått fel optik?

jag har ingen aning men det är bara det att jag betalade för ett di men det var inte det jag fick och frågar hur mycket ett utan Di? Hittar inte denna optik på någon av säljsidorna.

Fibbe_15 skrev:
Det är lungt jag har en morfar som hjälper mig ;)

Jag ska se vad han svara det kanske bara har blivet en missuppfattning.

Jag skulle gärna villja vet hur mycket ett tamron 90mm f/2,8 1:1 Sp AF är värt?

Om han går med på att ge mig mellanskillnaden ska jag köpa det då? Vad tycker ni? Jag menar det är ju ett bra objektiv optiskt även om det inte r ett Di...
//Felix

Ps 16 år ;)

Jag har den äldre varianten och den är kanon till min Nikon, så du behöver inte vara rädd att du har fått en dålig glugg.

Har säljaren däremot farit med osanning är det ju direkt åtalbart. Är det trots allt ett missförstånd tycker jag det är rimligt med ca 700kr i mellanskildnad enl mej.

/K

Okej tack Kenneth! Det var det jag ville veta... Nu ska jag bara försöka komma överens med säljaren...
//Felix

Nu har jag mailat säljaren och han har haft en dag på sig att svara... Han får imorgon på sig om han inte svarat då retunerar jag objektivet och får pengarna till baks av internetgiro...

Tycker det är dålig stil att inte svara om han inte har någon anledning vilket han kanske har?
//Felix

Har han sålt en "Di"-glugg och du bevisligen har fått den äldre modellen så ska du naturligtvis ha kompensation!

Svarar inte säljaren så gör du rätt i att returnera optiken bums!

Lycka till!

/K

Jag tycker att du ska returnera objektivet och se till att du får pengarna tillbaks.
Du har ju blivit lurad.

Dessutom är priset tveksamt högt.
Ett nytt med garanti kostar 4200 kr.
Om du ska ge 3000 kr så ska objektivet vara i perfekt skick och ha kvarstående garanti åtminstone några månader. Givetvis med kvitto eller garantibevis.

Det kommer andra tillfällen, objektivet är mycket vanligt och finns ofta ute på annons.

Mvh J O

Makten skrev:
Det verkar ju lagom begåvat att returnera till någon som inte svarar. Då lär han aldrig se vare sig pengar eller glugg igen.

Jamen... Hmm, utan att vara alltför insatt i internetgirots rutiner, så är det väl dessa problem man garanterar sej emot genom att använda sej av deras tjänster... Eller?

Detaljerna överlåter jag till dej Martin (du kanske vet exakt hur det funkar), men jag är inte vidare imponerad av en betaltjänst om man ändå kan bli blåst på en felaktig produkt (tex tegelsten i paketet).

/K

"5.2 Internetgirot skall snarast möjligt återbetala Köpeskillingen till av köparen angivet konto i följande fall:

(i) Om köparen inom en period om fem (5) Arbetsdagar från det att Internetgirot meddelat köparen att säljaren uppmanats att skicka Varan har meddelat att Varan inte har mottagits, och säljaren inte inom ytterligare två (2) Arbetsdagar har tillhandahållit Internetgirot ett kolli- eller referensnummer som visar att Varan har sänts enligt punkten 4 ovan;

(ii) Om köparen meddelat Internetgirot att Varan har returnerats till säljaren, och Internetgirot har mottagit säljarens bekräftelse om mottagande och godkännande av den returnerade varan;

(iii) Om köparen meddelat Internetgirot att Varan har returnerats till säljaren, och Internetgirot inte inom fem (5) Arbetsdagar från det att Internetgirot meddelat säljaren därom har mottagit från säljaren antingen (i) bekräftelse om mottagande och godkännande av den returnerade Varan, eller (ii) invändning avseende den returnerade Varan, i enlighet med Instruktionerna;

(iv) Om säljaren efter uppmaning från Internetgirot ej inom fem bankdagar uppger returadress till Internetgirot;

(v) Om säljaren oavsett ovanstående meddelar Internetgirot att utbetalning av Köpeskillingen till köparen skall ske".

Det verkar nog lugnt Felix.

/K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar