Annons

Fått för mycket pengar.

Produkter
(logga in för att koppla)

NEOLiNES

Aktiv medlem
Exempel
Jag säljer fotografier via ett Tyskt företag, som varje månad betalar ut provision till mig på de fotografier jag säljer. Denna månaden råkar de glömma en viss detalj, att ändra från Euro till Svenska kronor. Jag skulle få in ca 8.000 SEK, men fick istället in 8.000 EURO på kontot.

Jag har kontaktat företaget och bett dem att dubbelkolla så att utbetalningen är korrekt, dock har jag inte berättat att jag fått för mycket pengar.

Har de lagstöd att KRÄVA tillbaka pengarna, eller kan jag förhandla fram en liten "hittelön" på t ex. 2.000 EURO och skicka tillbaka mellanskildnaden?
 
Tror inte du har rätt till någon hittelön, utan bör meddela att du fått för mycket betalt. I det här fallet är det ju så uppenbart att du riskerar, skada ditt anseende ifall du låtsas vara ovetandes om vad som är korrekt belopp. Även om de gjort ett misstag med din utbetalning kvarstår det faktum att du endast har rätt till det belopp som borde vara stipulerat mellan dig och uppdragsgivaren.
 
När jag pratade med banken och förklarade så sa de något i stil med "Pengarna som överförts till ditt konto är dina pengar. Företaget kan inte be sin bank i Tyskland att dra tillbaka utbetalningen då den redan är genomförd."

Det jag undrar är dock om de KAN kräva tillbaka pengarna? Företaget i Tyskland är inte min uppdragsgivare, utan endast ett företag som har en tjänst som jag använder för att sälja fotografier där jag själv väljer vilken provision jag skall ha på varje fotografi. Därefter lägger de till sina kostnader och det utgör det slutgiltiga priset. Jag marknadsför själv de fotografier som jag säljer. De är alltså bara en mellanhand mellan mig och slutkunden.
 
Skulle tro att dom åtminstone kan se den för stora utbetalningen som förskott och strunta i att betala ut dina kommande utbetalningar till beloppet stämmer.

Ska man vara seriös som företagarna bör du väl göra som alla andra företag dock, skicka tillbaka pengarna
 
Exempel
Jag säljer fotografier via ett Tyskt företag, som varje månad betalar ut provision till mig på de fotografier jag säljer. Denna månaden råkar de glömma en viss detalj, att ändra från Euro till Svenska kronor. Jag skulle få in ca 8.000 SEK, men fick istället in 8.000 EURO på kontot.

Jag har kontaktat företaget och bett dem att dubbelkolla så att utbetalningen är korrekt, dock har jag inte berättat att jag fått för mycket pengar.

Har de lagstöd att KRÄVA tillbaka pengarna, eller kan jag förhandla fram en liten "hittelön" på t ex. 2.000 EURO och skicka tillbaka mellanskildnaden?

Låt oss vända på det hela; du köper en ny, jäffefin kamera från tex Cyberphoto och råkar av bara farten peta dit en nolla för mycket när räkningen ska betalas. Hur hade du velat att Cyberphoto hanterade det? Genom att hävda att pengarna nu satt på deras konto och därmed var deras? Tror inte det va..

Detta borde helt klart vara en ickefråga men uppenbarligen finns det ingen gräns för en del människors girighet, brist på moral och känsla för vad som är rätt och fel.
 
Skulle tro att dom åtminstone kan se den för stora utbetalningen som förskott och strunta i att betala ut dina kommande utbetalningar till beloppet stämmer.

Ska man vara seriös som företagarna bör du väl göra som alla andra företag dock, skicka tillbaka pengarna

Låt oss vända på det hela; du köper en ny, jäffefin kamera från tex Cyberphoto och råkar av bara farten peta dit en nolla för mycket när räkningen ska betalas. Hur hade du velat att Cyberphoto hanterade det? Genom att hävda att pengarna nu satt på deras konto och därmed var deras? Tror inte det va..

Detta borde helt klart vara en ickefråga men uppenbarligen finns det ingen gräns för människors girighet, brist på moral och känsla för vad som är rätt och fel.

Fast jag är en "oseriös privatperson" :p Jag förstår vad du menar, absolut. Men det är emot min natur att tacka nej till "gratis" pengar :) Jag har ingen tanke på att behålla hela beloppet då det är mycket pengar det handlar om, oavsett om jag har rätt till det eller inte. Jag bara undersöker mina möjligheter att begära en "hittelön" av företaget. Hade jag köpt ett hus av Cyberphoto och de uppmärksammat mig om att jag betalat 100.000:- istället för 10.000:- så hade jag LÄTT gett dem en slant som "tack". Sen om de som företag hade tagit emot pengarna eller inte, är en annan femma.
 
Nu har jag inget att stödja det på eller så, men har läst flera gånger om folk som fått fel pengar insatta på sitt konto, och varje gång har det klargjorts att personen inte har laglig rätt till pengarna om det är tydligt att det inte är dennes pengar, utan har kommit in av misstag.

Edit: Om du hade velat slippa betala tillbaka hade nog klokast varit att strunta i att nämna misstaget för dom. Passivitet ligger tydligen dem i fatet. Rättsprincipen som det bygger på kallas som jag förstår det Condictio indebit.
 
Vill du bevara dom som kund så skickar du tillbaka pengarna.
Såvida förstås de inte anser sig ha gjort orätt utan tror att det är rätt utbetalt.

/Stefan
 
Nu vet jag inte hur det fungerar i det avtalet du har med det utländska bolaget. I Sverige är dock huvudregeln att för mycket lön/ ersättning ska betalas tillbaka. Sedan finns det en hel del villkor och undantag som jag inte går in på här. Dock, om det är uppenbart att man fått för mycket pengar, dvs att det inte är någon tvekan om att det är något som är fel, och man använder pengarna, kan man ställas till ansvar för olovligt förfogande.

Rådet är tveklöst att kontakta företaget och vara öppen med det som hänt.
 
Nu har jag inget att stödja det på eller så, men har läst flera gånger om folk som fått fel pengar insatta på sitt konto, och varje gång har det klargjorts att personen inte har laglig rätt till pengarna om det är tydligt att det inte är dennes pengar, utan har kommit in av misstag.

Edit: Om du hade velat slippa betala tillbaka hade nog klokast varit att strunta i att nämna misstaget för dom. Passivitet ligger tydligen dem i fatet. Rättsprincipen som det bygger på kallas som jag förstår det Condictio indebit.

Ja, jag har läst på om Condictio indebit som i grund och botten säger att pengarna skall tillbaka. Det var därför jag bad dem att dubbelkolla utbetalningen.

Vill du bevara dom som kund så skickar du tillbaka pengarna.
Såvida förstås de inte anser sig ha gjort orätt utan tror att det är rätt utbetalt.

/Stefan

Eftersom att jag tjänar en bra hacka varje månad tack vare dem så är jag inte intresserad av att "blåsa" dem, men som du säger, anser de att betalningen är korrekt så får jag väl utgå ifrån det. Men den risken är ju obefintlig, såvida de på ekonomiavdelningen inte skämms så pass mycket för sitt misstag att de inte vill medge det.


Rådet är tveklöst att kontakta företaget och vara öppen med det som hänt.

Har kontaktat dem och bett dem att dubbelkolla utbetalningen.
 
Helt riktigt - som du själv kollade - är att företaget inte kan plocka pengar från ditt konto.
Helt riktigt - som någon annan skrev - så kan företaget ändå kräva tillbaka pengarna.
Det kan de göra långt, långt senare, när de upptäcker misstaget. Vilket som med all sannolikhet gör för eller senare. Då skickar de en faktura till dig. Tråkigt för dig är ju ifall du då har hunnit bränna pengarna och plötsligt ska hosta fram 70 tusen ur bakfickan på tio dagar.

Petter ...
 
Exempel
Jag säljer fotografier via ett Tyskt företag, som varje månad betalar ut provision till mig på de fotografier jag säljer. Denna månaden råkar de glömma en viss detalj, att ändra från Euro till Svenska kronor. Jag skulle få in ca 8.000 SEK, men fick istället in 8.000 EURO på kontot.

Jag har kontaktat företaget och bett dem att dubbelkolla så att utbetalningen är korrekt, dock har jag inte berättat att jag fått för mycket pengar.

Har de lagstöd att KRÄVA tillbaka pengarna, eller kan jag förhandla fram en liten "hittelön" på t ex. 2.000 EURO och skicka tillbaka mellanskildnaden?


Du borde kanske kolla så att inte dina foton alltid har sålts i EURO (medans du tror att det är svenska kronor). Detta skulle ju kunna innebära att det tyska företaget har blåst dig vid alla tidigare försäljningar, men att de av misstag denna gång skickade Eurobeloppet till dig, i stället för att "skumma av grädden".

Dina bilder är kanske värda mer än du tror.

Tänk om det är så.
Hur känns det nu?
 
Du borde kanske kolla så att inte dina foton alltid har sålts i EURO (medans du tror att det är svenska kronor). Detta skulle ju kunna innebära att det tyska företaget har blåst dig vid alla tidigare försäljningar, men att de av misstag denna gång skickade Eurobeloppet till dig, i stället för att "skumma av grädden".

Dina bilder är kanske värda mer än du tror.

Tänk om det är så.
Hur känns det nu?

Hehe, fast så är det inte :p Jag har total insyn i prissättning, fakturering och betalning från mina kunder ;-)
 
Det kan de göra långt, långt senare, när de upptäcker misstaget. Vilket som med all sannolikhet gör för eller senare. Då skickar de en faktura till dig. Tråkigt för dig är ju ifall du då har hunnit bränna pengarna och plötsligt ska hosta fram 70 tusen ur bakfickan på tio dagar.

Petter ...

Enligt svensk praxis, 10 år
 
En anektdot från en liknande situation. Fast med Försäkringskassan som motpart.

När jag pluggade hade jag bostadsbidrag från Försäkringskassan. Beviljades på årsbasis.
När studierna tog slut, typiskt runt midsommar, och jag började jobba, hörde jag av mig til lFK för att stoppa utbetalning av vidare bostadsbidrag.
Det gick inte. Bidraget fortsatte att komma varje månad resten av året.
Några år senare fick jag ett kravbrev. Hela det årets belopp skulle betalas tillbaka eftersom jag totalt för året tjänat för mycket för att vara berättigad till bidraget.
Jag minns det som att jag hade tretti dagar på mig att betala, möjligen två månader. Fett surt. Och ingen "hittelön" fanns att få trots att jag själv hade begärt att utbetalningerna skulle stoppas.


Petter ...
 
Exempel
Jag säljer fotografier via ett Tyskt företag, som varje månad betalar ut provision till mig på de fotografier jag säljer. Denna månaden råkar de glömma en viss detalj, att ändra från Euro till Svenska kronor. Jag skulle få in ca 8.000 SEK, men fick istället in 8.000 EURO på kontot.

Jag har kontaktat företaget och bett dem att dubbelkolla så att utbetalningen är korrekt, dock har jag inte berättat att jag fått för mycket pengar.

Har de lagstöd att KRÄVA tillbaka pengarna, eller kan jag förhandla fram en liten "hittelön" på t ex. 2.000 EURO och skicka tillbaka mellanskildnaden?

Om du är en tjuv så behåller du pengarna. Är du inte en tjuv så lämnar du tillbaka de pengar som inte är dina. Alltså vet du svaret bäst själv - ingen här kan ju hjälpa dig att bestämma om du är en tjuv eller inte. Det är väl ganska underligt att fråga öppet på ett fotoforum om man är en tjuv eller inte?
 
Jag bara undersöker mina möjligheter att begära en "hittelön" av företaget. Hade jag köpt ett hus av Cyberphoto och de uppmärksammat mig om att jag betalat 100.000:- istället för 10.000:- så hade jag LÄTT gett dem en slant som "tack". Sen om de som företag hade tagit emot pengarna eller inte, är en annan femma.

Gott. Motsvarigheten är isåfall att du skickar tillbaka hela den öveskjutande summan och låter dem ta initiativet till "hittelön". Något annat är hyckleri.

Mvh,
Richard
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.